Nej jag tillåter inte hunden att ha närkontakt med räv men jag har inte så mycket att säga till om i det fallet alla gånger. Jag bor på landet. Att rävar är i trädgården är inget ovanligt eller något jag kan förhindra. De tar sig enkelt över staketet som är drygt 120 cm högt.
Min hemmaveterinär är förvånad över att ingen av mina hundar har haft rävskabb eftersom hon vet hur jag bor och hur rävar beter sig men att jag har haft turen att de inte har smittats av rävskabb betyder inte att risken inte finns. Tvärtom och rabies är dödligt, jag tar inte risken. Jag har haft rävar som har flyttat runt och snott hundens leksaker och ben, som har lekt med hunden i trädgården. Det första vi fick höra när vi flyttade hit för drygt 20 år sedan var att vi aldrig skulle lämna skor eller stövlar på trappen eftersom rävarna hämtar det på nolltid och det gör de!
Rabiesfall finns bekräftade i Sverige och precis som jag inte väntade med att vaccinera mina barn mot dödlig hjärnhinneinflammation tills det ingick i det allmänna vaccinationsprogrammet utan betalade det själv vaccinerar jag min hund eftersom jag kan förhindra att han får en dödlig sjukdom även om risken är liten. Jag vaccinerar honom mot smittsam leverinflammation också. Jag ser det som självklart att förebygga det jag kan.