Rabiesrisker Annonsera mera hundar 2

Bukefalos 30 år!

Rabies är i princip 100 procent dödlig (tur att det inte är väldigt smittsamt) - det finns någon de lyckats rädda med enorm insats och det ryktas att det finns en by i Peru där det finns människor med antikroppar

Om ett husdjur visar symptom på rabies kommer man att avliva djuret för att kunna ställa korrekt diagnos. Tydligen kollar man hjärnan. Detta bla för att kunna vaccinera de som kommit i kontakt med djuret.

Jag tror ingen av oss behöver vara jätteorolig. Försiktig - ja (ha handskar om vi hanterar fladdermöss, undvika hemlösa hundar och katter när vi reser, inte försöka klappa rävar eller tvättbjörnar på fyllan). Genom att vara vaccinerad får min hund resa om det blir behov - och slipper en minimal risk att hamna på Expressens löp

Hundar som får rabies avlivas omedelbart.
Fast jag tror att frågan egentligen är att om min redan vaccinerade hund blir biten, ska man då ge den flera vaccinsprutor för säkerhets skull, om man vistas i ett land där rabies förekommer och djuret misstänks vara rabiessmittat?

Fast jag tror att frågan egentligen är att om min redan vaccinerade hund blir biten, ska man då ge den flera vaccinsprutor för säkerhets skull, om man vistas i ett land där rabies förekommer och djuret misstänks vara rabiessmittat?
Det beror på reglerna i det landet. Har du tur får hunden en booster och sedan hemkarantän i några månader till inkubationstiden är över. Har du otur avlivas hunden om man bedömer att risken är för stor att den insjuknar.
Vaccinet skyddar bra men aldrig 100%.

Det beror på reglerna i det landet. Har du tur får hunden en booster och sedan hemkarantän i några månader till inkubationstiden är över. Har du otur avlivas hunden om man bedömer att risken är för stor att den insjuknar.
Känns lite märkligt att det rekommenderas att vaccinera om hunden ändå avlivas ifall den blir biten. :(

Känns lite märkligt att det rekommenderas att vaccinera om hunden ändå avlivas ifall den blir biten. :(
Nu läste du inte ordentligt vad jag skrev.
Om en hund misstänks vara smittad av rabies kommer den att avlivas, med all rätt, vi vill ju minska smittspridning.
Om en vaccinerad hund blir biten av en hund med konstaterad rabies finns olika möjligheter, beroende på om hunden utvecklar symtom/stark misstanke om smitta och gällande lagar och regler i det aktuella landet.

Det man behöver komma ihåg, rent krasst, är att vi inte vaccinerar hundar för att skydda hundarna, vi vaccinerar för att skydda oss människor från den 100% dödliga sjukdomen rabies.

Senast ändrad:
Det beror ju på om man vet att den blivit biten av ett rabiessmittat djur. Om man träffar ett till synes friskt djur och ens hund råkar bli nafsad eller slickad på utan att några större skador uppstår tror jag få tänker på det öht. Om då djuret skulle ha rabies utan att du vet om det är det ju bättre om din hund har ett vaccinationsskydd

Nu läste du inte ordentligt vad jag skrev.
Om en hund misstänks vara smittad av rabies kommer den att avlivas, med all rätt, vi vill ju minska smittspridning.
Om en vaccinerad hund blir biten av en hund med konstaterad rabies finns olika möjligheter, beroende på om hunden utvecklar symtom/stark misstanke om smitta och gällande lagar och regler i det aktuella landet.

Det man behöver komma ihåg, rent krasst, är att vi inte vaccinerar hundar för att skydda hundarna, vi vaccinerar för att skydda oss människor från den 100% dödliga sjukdomen rabies.
Fast jag frågade om en vaccinerad hund blev biten av ett djur man inte visste om det bar på smittan, om man skulle ge hunden några extra sprutor för säkerhets skull. Jag frågade inte om hunden misstänktes ha rabies utan om man inte visste om djuret som bet kunde ha det. Jag förutsatte att man tog det till veterinär efter det var bitet och då med svaret att hunden ändå skulle avlivas kändes en vaccination värdelöst.

Fast jag frågade om en vaccinerad hund blev biten av ett djur man inte visste om det bar på smittan, om man skulle ge hunden några extra sprutor för säkerhets skull. Jag frågade inte om hunden misstänktes ha rabies utan om man inte visste om djuret som bet kunde ha det. Jag förutsatte att man tog det till veterinär efter det var bitet och då med svaret att hunden ändå skulle avlivas kändes en vaccination värdelöst.
Men som jag skrev så kan man ge en extra boostervaccination? Jag skrev det redan i första inlägget.

Men som jag skrev så kan man ge en extra boostervaccination? Jag skrev det redan i första inlägget.
Det är med anledning till ovanstående som det känns att man vaccinerat i onödan, om hunden ändå riskerar att avlivas när man inte vet om det andra djuret hade rabies.

Det svåra som jag ser här är att hundar kan vara smittade och smittbärare LÄNGE innan de får symptom. Får vi in en smittad hund så kan den, hos fel ägare, smitta rätt många innan man upptäcker problemet.

Med det sagt. Jag är inte vaccinerad och inte mina hundar heller. Men man kanske borde.

Det svåra som jag ser här är att hundar kan vara smittade och smittbärare LÄNGE innan de får symptom. Får vi in en smittad hund så kan den, hos fel ägare, smitta rätt många innan man upptäcker problemet.

Med det sagt. Jag är inte vaccinerad och inte mina hundar heller. Men man kanske borde.
Ja det är det otäcka och därför Jordbruksverket är så himla hårda i sin bedömning. Kommer den från ett högriskland, har varit i Sverige mindre än 4 månader och har ingen rabiesvaccination eller misstanke om felaktighet i papprena avlivas djuret för säkerhets skull, med all rätt.

Den riskerar att avlivas om man vet att det andra djuret har rabies har jag skrivit.
Fast det var ju inte min fråga, isf har du svarat på något jag inte frågade. Jag frågade om man inte visste om djuret som bet hade rabies och du svarar att det kan hända att hunden avlivas iaf beroende på reglerna i det landet.

Jag är vaccinerad mot rabies 😎 det var snack om att det skulle vara ett hemskt vaccin och en hemsk nål innan, kan totalt dementera det.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka