Rabiesvaccin resa med hund?

simba_112

Trådstartare
Fick en fråga av en vän vad som gäller om hon ska resa med sin hund.
Tanken är att hon skall resa från Sverige - Finland - Norge - Sverige.
Så som jag uppfattat det när jag läst på jordbruksverkets sida så skall hunden vara avmaskad för rävens dvärgbandmask senast 24h innan den lämnar Sverige, detta skall vara utfört av veterinär så att intyg finns. Hunden måste också vara vaccinerad mot rabies i och med att de reser via Finland, den senaste vaccinationen måste vara utförd senast 21 dagar innan. Hunden måste också ha pass där alla vaccinationer och avmaskningen mot dvärgbandmasken finns dokumenterat.

Har jag rätt än så länge?

Det jag hakat upp mig på och som jag ej kan hitta någon information om, är att vännen pratat med sin veterinär och frågat vad som gäller och denne säger att du får resa TILL Finland 21 dagar efter att hunden blivit vaccinerad, MEN du får inte återvända med hunden förrän efter 130 dagar (eller nåt liknande antal i alla fall) så de vet om vaccinet tagit..??? Detta låter ju väldigt märkligt tycker jag, speciellt då det inte står något alls om det på jordbruksverkets sida...
Kan detta verkligen stämma?
Någon som har koll på de nyaste reglerna?
 
Sv: Rabiesvaccin resa med hund?

Veterinären har i det här fallet fel. Tidigare (före årsskiftet) krävdes ett blodprov för att kolla att hunden hade tillräckligt mycket rabiestitrar. Det kravet är numera borttaget och hunden kan resa över till Finland 21 dagar efter grundvaccineringen av rabies.
 
Sv: Rabiesvaccin resa med hund?

Jo det sa ju vet också men påstod sen att du inte får resa TILLBAKA förrän efter ett visst antal dagar...??
 
Sv: Rabiesvaccin resa med hund?

men den vetten är ju förvirrad;) Det är ju SVERIGE som släppt på reglerna kring rabiesvaccinering, inte Finland. Det är svenska JBV som krävt kontroll av titrarna, alltså anser jag att den vetten har fel ;)
 
Sv: Rabiesvaccin resa med hund?

Med de nya reglerna har Sverige anpassat sig till övriga EU.

För att resa in i både Finland och Sverige gäller att hunden har ett EU pass, är id märkt, och rabies vaccinerad minst 21dagar innan in resan.
Hunden måste vara över 3mån och vara idmärkt när den rabies vaccineras, inga andra krav på vaccinering.

Norge har har krav på dvärgbandavmaskning sist jag kollade, vilket var innan nyår.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi håller på för fullt och planerar en resa till Finland. Det blir Finlandsfärja och tåg, ingen bil. Hundarna är såklart...
Svar
10
· Visningar
977
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 288
Senast: Klara
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 363
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 256
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp