Rabiesvaccination

Hund123

Trådstartare
Såg på nyheterna häromdagen att smuggelhundarna har ökat rejält nu under corona och valpförfrågan. Eftersom det verkar komma in många ovaccinerade hundar från Europa just nu fick jag funderingen om jag borde vaccinera min egen hund mot rabies? Vi träffar inte särskilt många främmande hundar just nu och vi bor på landsbygden men jag vill ju vara på den säkra sidan. Jag kanske borde vaccinera mot rabies oavsett om smuggelhundarna är i högt eller lågt antal?
 
Det finns ingen anledning att vaccinera mot rabies om du inte ska ut och resa med hunden. Vi har än så länge inte rabies i Sverige. Det finns ju ingen anledning att låta din hund hälsa på alla hundar den möter, utan låt den bara umgås med ett fåtal som du känner och vet inte är smuggelhundar. Det är ju inte bara rabies du slipper riskera, utan i betydligt högre grad sådant som är betydligt vanligare såsom magsjukor, skabb, kennelhosta etc.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten flock hemma och kom på häromdagen hur otroligt lite dom träffat andra hundar, min ettåring har i princip bara träffat...
Svar
13
· Visningar
1 598
Senast: Grazing
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
13 447
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Ja, det är en av de där välja rätt hundras trådarna igen :p Men det här är lite mera på seriöst skoj då jag inte planerar att skaffa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 526
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Idag har jag ONT. Igår var jag ute på en ridtur. :) Närmare tre timmar i högt tempo. Hej och hå. Jag som inte har suttit på en häst...
Svar
0
· Visningar
321
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp