• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Martenix
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 637
Sv: Racesafe

Igår köpte jag min RS-väst! Jag har aldrig ridit med väst innan, så jag har höga krav på att inte känna mig låst eller bli allt för svettig.

På eftermiddagen red jag ut med den, den satt perfekt och periodvis glömde jag bort den helt.

Den ska vara märkt CE & Beta III (lila) för att du ska få tävla i den
Sedan tror jag att Ridsportsförbundet krävde någon form av ISO-märkning också men det kanske bara är ett nummer som står för CE?

Så vitt jag vet får du tävla på RaceSafe om det är originalet, kolla att det verkligen står RaceSafe på västen och att det finns en lapp i västen där det står CE & Beta III (lila)

Det behöver inte vara Beta märkt för att vara godkänd för tävling.
Under det här året räcker det dessutom att den har märkning II (övergångsperiod)

kl
DanRidern är visst godkänd att tävla i!

i olika test som jag läst så verkar den inte så bra! de finns en ny väst som e likadan nästan i märket jacsson som är mycket bättre och ca 1000 kr illigare om inte mer!:D den ska jag köpa! den hade fått mycket bra kritik!
var försiktig så du inte betalar en massa för en dålig väst! de stod i nått test att den inte borde få kallas för en väst!:eek:

Länka gärna till de testen, jag har inte sett nåt test med RS...

i olika test som jag läst så verkar den inte så bra! de finns en ny väst som e likadan nästan i märket jacsson som är mycket bättre och ca 1000 kr illigare om inte mer!:D den ska jag köpa! den hade fått mycket bra kritik!
var försiktig så du inte betalar en massa för en dålig väst! de stod i nått test att den inte borde få kallas för en väst!:eek:

Vilka test :grin:?

Om du tänker på det testet som gjorts nyligen så var inte RS med bland de 10 som testades.

Har du länk till det testet? hade varit intressant att läsa:laugh:
Jag har nämligen ett mycket vagt minne att jag hört/läst det samma någon gång..
Ang. Den där Jacson västen så vill jag gärna veta mer, är den också godkänd efter konstens alla regler, får man tävla i den? erfarenheter?:bump:

Fast är inte detta det test som redan publicerats? Det känns som om länken leder till en gammal sida... :confused:

Jag gick in på sidan jag länkade till såg dagens (gårdagens datum) och att det stod "läs resultaten här i morgon"

Jag hittade inga resultat (och gör fortfarande inte) och därför antog jag att det skulle finnas resultet där i morgon (idag).
Sen att det är samma test som redan är länkat här visste jag inte.

Edit: Hittade resultaten nu, de låg inte till i artikeln så att det blev "lätt" att hitta dem för de som inte varit in på sidan tidigare.

Dan rider västen inte godkänd? Nu har jag nog missat nåt, eller?

Dom nya reglerna ifrån Ridsportsförbundet säger:
Från 1 januari 2008 blir det obligatoriskt för junior- och ponnyryttare att bära säkerhetsväst på hopptävling. Kraven på västen är att den ska vara CE-märkt och ha beteckningen EN 13158. Under en övergångsperiod under 2008 är västar Nivå 2 och Nivå 3 godtagna. Motsvarande tysk betäckning är GSTUV. Från och med 2009 är Nivå 3 - skydd för ridning, tävling och arbete med hästar obligatorisk.
(källa: Ridsportsförbundet http://www2.ridsport.se-2007-12-03).

och där jag har läst om Dan Rider säkerhetsvästen så står det:
Västen är godkänd enligt EU-normen EN13158:2000- klass 3

Jag kanske har uppfattat det fel. Men någon får gärna förklara vad den inte är godkänd för :)
Jag var precis påväg att köpa en sån men nu blev jag lite tveksam.

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna... 2
Svar
31
· Visningar
4 506
Senast: JennyLz
·
Utrustning Eftersom jag häromdagen insett att både västen och hjälmen har väl många år på nacken så gjorde jag en raid i stadens ridsportsbutiker... 2
Svar
23
· Visningar
2 821
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Sitter och funderar på att införskaffa mig en säkerhetsväst! Hade en racesafe i yngre tonåren,slängde den runt när jag var 15 kanske,då...
Svar
2
· Visningar
2 834
Senast: gulkiwi
·
Utrustning Har gått länge och sagt att jag måste köpa mig en säkerhetsväst, men kommer aldrig till skott, men fick hem reklamblad idag att H**ks...
Svar
3
· Visningar
1 491
Senast: Limelight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka