Bukefalos 28 år!

C

coletessan

min häst betér sig jätte konstigt, skulle vara tacksam om någon vet nåt om de här eller varit med om nåt liknande... ska försöka förklara hur han varit...

det började för två veckor sen med att han knappt kunde gå en morgon när morgon personalen skulle ta ut honom, han vaggade eller typ ålade sig fram och var svullen i vänster bakben, hon som släppte ut blev orolig och ringde vet. när vet kom ut sa han bara att hästen förmodligen hade streckt eller vrickat sig och att det satt i vänster bakben. han fick vila ett par och svullnaden gick ner, vi satte igång honom igen, men vissa dagar va han tjock i benet men de va hård och inte varm, han va heller inte halt, det blev lite bättre när man ridit.
Igår när vi kommer ut där kunde han knappt gå igen, och nu ser de verkligen ut att sitta uppe i korset eller nånstanns där, han sparkar också med sitt vänstra bakben vi ringer vet igenoch han kommer på kvällen, fick tyvär inte tag i samma vet som förra gången. men när vi ska ta ut häste som knappt kunde ta sig in från hagen ett par timma tidigare och visa honom för vet då gick han helt rent... vi förstod inget, vet tog blodprov och åkte igen... idag betér han sig lika dant igen, han ålade sig in från hagen, han kunde knappt röra sig, de ser sjukt ut, jag har aldrig sett en häst beté sig så här och vi ringer vet igen som säger att vi får vänta på blodbrovet innan han tycker vi ska göra nåt mer... jaha så nu får vi vänta tills lörda på blodsvaren och hoppas på de bästa...

snälla är det någon som kan veta vad detta är eller sett något liknande så svara jätte gärna, är jätte orolig för min polle, tycker ni jag borde göra nåt eller bara vänta?
 
Sv: ?

Det jag först tänker på är om han står mycket still, både ute och inne och om han fryser?
 
Sv: ?

coletessan skrev:
min häst betér sig jätte konstigt, skulle vara tacksam om någon vet nåt om de här eller varit med om nåt liknande... ska försöka förklara hur han varit...

det började för två veckor sen med att han knappt kunde gå en morgon när morgon personalen skulle ta ut honom, han vaggade eller typ ålade sig fram och var svullen i vänster bakben, hon som släppte ut blev orolig och ringde vet. när vet kom ut sa han bara att hästen förmodligen hade streckt eller vrickat sig och att det satt i vänster bakben. han fick vila ett par och svullnaden gick ner, vi satte igång honom igen, men vissa dagar va han tjock i benet men de va hård och inte varm, han va heller inte halt, det blev lite bättre när man ridit.
Igår när vi kommer ut där kunde han knappt gå igen, och nu ser de verkligen ut att sitta uppe i korset eller nånstanns där, han sparkar också med sitt vänstra bakben vi ringer vet igenoch han kommer på kvällen, fick tyvär inte tag i samma vet som förra gången. men när vi ska ta ut häste som knappt kunde ta sig in från hagen ett par timma tidigare och visa honom för vet då gick han helt rent... vi förstod inget, vet tog blodprov och åkte igen... idag betér han sig lika dant igen, han ålade sig in från hagen, han kunde knappt röra sig, de ser sjukt ut, jag har aldrig sett en häst beté sig så här och vi ringer vet igen som säger att vi får vänta på blodbrovet innan han tycker vi ska göra nåt mer... jaha så nu får vi vänta tills lörda på blodsvaren och hoppas på de bästa...

snälla är det någon som kan veta vad detta är eller sett något liknande så svara jätte gärna, är jätte orolig för min polle, tycker ni jag borde göra nåt eller bara vänta?

Jag blir livrädd när jag läser detta. Nu skall jag inte skrämma upp dig, men mitt råd är att du åker in med din häst till kliniken ocjh tar ryggmärgsprov, på en gång. Jag har varit med om samma sak och veterinärer från alla håll här i sverige och även i england, där de också upptäckt vissa fall, men ingen vet vad det är för något. Jag jkan berätta lite för dig sedan, men det är så långt och sorgligt så jag vill inte göra det i skolan, kommer bara :cry:. Men följ mitt råd och åk genast in till kliniken, ta ryggmergsprov och gör röntgen på ryggen och halskotpelarna för att se om något förändrats eller om vätskan i ryggmärgen är grumlig. Jag hade min kära ponny på Strömsholm djursjukhus, och även i kontakt med våran privata veterinär som var med oss hela tiden, dag och natt, så han vet nog och kan avgöra vad det kan vara, Han tog även och filmade Robin Hood, min kärsate ponny, när han gick i hagen för att se hur han rörde sig, det är ungefär som dom tappat korditationsförmågan helt. Det låter ju dock som att din häst är i början av stadiet. Jag kan ge nummret om du vill titta på filmen, vet ju inte om han har den kvar eller om han lånar ut den, men jag vill göra allt för att hjä'lpa andra i sama sittuation. Hur edt gick tänker jag inte berätta nu :cry:
 
Sv: ?

tack för svaren..

prover är tagna för korsförlamning, och han fryser nog inte för han har ett tjockt vinter täcke på sig och han har blivit riden regelbundet så stel tror jag inte ha är...
vi får proverna imorgon förhoppningsvis.. vi vill oxå köra honom till kliniken men vet sa att vi skulle vänta tills vi fått svaren på proverna... men jag ska nämna det du berättat A-a, du får gärna beskriva mer om hur din ponny betéde sig...

jag har fått för mig att de kan vara någon låsning av nåt slag, eftersom de kommer och går...men det e bara en gissning

tar gäna emot fler råd och tips
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 005
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
559
Senast: Sirap
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 365
Senast: Oknytt
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 348
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp