Råd gällande val av travhingst.

L

Lillan-95

Vill ha lite feedback gällande val av hingst till mitt sto..

Vad tror ni om dessa val?
http://blodbanken.nu/servlet/GetBBData?sire=579556&dam=Peplite&breed=warm&

http://blodbanken.nu/servlet/GetBBData?breed=warm&sire=ride+the+night&dam=Peplite

http://blodbanken.nu/servlet/GetBBData?breed=warm&sire=kyril+hanover&dam=Peplite

Hon fick ett väldigt fint Sto-01 efter Ride The Night, men tyvärr så fick vi ta bort henne pga skada som ettåring...

Hon har fått 2 föl sedan dess, hingstar. Varav en fick vi ta bort också som ettåring med ungefär samma skada som stoet. Han var efter Turbo Thrust.

Hon har en levande avkomma som är född-05 e. Armbro Trick.

Stoet ifråga har mycket passgång i sig, men kan springa utav tusan. Hon är av halvblodsmodell och medelstor och är 19 år men lika pigg och glad som unghästarna..=) Karriären vart förstörd pga en olycka så henne framknän pajjade..=/

Hon vart seminerad förra året men resorberade tyvärr pga e-coli bakterier.

Hon kommer dock att genomgå undersökning innan seminering.
 
Sv: Råd gällande val av travhingst.

Jag kan tyvärr inte råda dig angående hingstar, men funderar ändå lite på anledningen till att du vill betäcka?

Är det värt risken att betäcka ett så pass gammalt sto som resorberat, du har ju redan en avkomma vad jag förstår?

En annan sak som jag funderar över är skadorna? Finns det möjlighet att det uppkommit pga arvbarhet, eller är det rena tillfälligheter?

Kan ju vara värt att fundera på, även om jag givetvis hoppas att det går bra om du betäcker henne! :)
 
Sv: Råd gällande val av travhingst.

Hej!

Jag pratade redan med min veterinär ifjol, och hon sa då att åldern inte gjorde något spec, inte då hon haft okomplicerade fölningar och att hon är så pigg och fräsch för sin ålder.

Skadorna på fölen är hagskador, stoet har troligtvis fläkt sig i hagen när hon legat och skulle kliva upp (lerigt). Och hingsten var störjjd av en hagkamrat och gick omkull på snön/isen....:(

Och jag kommer inte betäcka henne om hon inte klarar hälsoundersökningen först.

:)
 
Sv: Råd gällande val av travhingst.

Vill varken råda dig till bu eller bä... men fick själv ett sto förra året efter Bebop på ett Spotlite-sto som ser riktigt trevlig ut.
Modern är exteriört helt korrekt, ettåringen är aningens kohasig men knappast i sådan omfattning att det kommer att ställa till problem. Fantastiskt fin front med liggande bog och lång manke dock är hon något plan i korset (är ju hingsten också). Allmänt kan man nog säga att hon präglats mycket av sin far. Stor (betydligt över snittet) och lägger mycket mark under sig när hon travar. Sen den dagen när hon kommer ut på banan så har man ju ingen aning om hur hon fungerar...
Nu har ju hingsten mycket kvar att bevisa i aveln men för priset på hans tjänster så skulle jag inte tveka att ta honom igen (fast nu har jag ju inte kvar stoet så det är inte aktuellt).

Ride the Night är ju ett säkert kort om än inte heller någon topphingst. Prisvärd kan man väl säga.

Kyril Hanover känner jag inte till.
 

Liknande trådar

Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 228
Senast: Cambrie
·
Trav Eftersom tråden till vilken hingst skulle handla om de som hade bestämt sig så gör jag en ny till mina sto (och givetvis även andras)...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 657
Senast: Snazzy_Millie
·
Trav Som exempel kan vi ta stoet vi köpte för att ha som amma nu när vi fick ta bort Jalusie: Willes's Puzzel...
2
Svar
37
· Visningar
2 910
Senast: jesse
·
Trav Tvärt emot vissa andra på det här forumet som letar fel inom travet, så tar jag steget in i trav världen istället. Jag har fått låna...
2
Svar
31
· Visningar
2 400
Senast: Giantchill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17
  • Hingststationer

Omröstningar

Tillbaka
Upp