Råd om 3 delade pelhambet

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ElinPersson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 3 369
E

ElinPersson

Behöver lite råd om pelhambett.

Vad tycker ni om 3delat pelhambett??
Är det skillnad på 3delat och rakt pelham?

Har en häst som är väldigt starkt i hoppningen och skulle vilja testa ett 3 delat pelham då jag tycker det verkar vara lite lite mildare än ett rakt pelham. Om någon testat ett 3delat vore det roligt att höra vad ni tycker.

Har även funderat på ett rakt soft bit pelham.

Sv: Råd om 3 delade pelhambet

Vad har du för bett nu?

Ett rakt bett är ju mildare än ett delat bett, eller hur menar du?

Jag anser dock att man inte ska ha ledade hävstångbett alls, då det kan klämma hästen ganska ordentligt i munnen.

Ett bett som borde förbjudas. Fullständigt vansinnigt, delade hävstångsbett anser jag gränsar till djurmisshandel.

Ett bett som borde förbjudas. Fullständigt vansinnigt, delade hävstångsbett anser jag gränsar till djurmisshandel.

Nu får du allt motivera dig.... Varför anser du det ?
Samtliga hästar jag använt pelham eller jaktbett på har alla upplevt de delade som mkt snällare än de raka. Rakt är klart skarpast och ett fåtal hästar fungerar på detta de flesta är det alldeles för skarpt till, tvådelat är snäppet efter i skarphet medans tredelat är klart snällast och i väldigt många fall tom för snällt för de hästar som just behöver ett skarpare bett än vanligt. Behöver man bara det där lilla extra utöver vanligt tredelat bett så brukar de vara perfekt att ta just ett tredelat jakt eller pelham. Därför blir jag väldigt förvirrad av ditt inlägg har du egentligen egen erfarenhet av hur hästar reagerar på dessa bett eller antar du bara utifrån något tankesätt ?

Om man tittar på hur hästmunnen ser ut, simulerar detta utanför hästens mun och ser hur bettet bär sig åt (vilket ju är ett vanligt scenario när man är hos hästtandläkare/veterinärer med hästtandvårdskompetens/föreläsningar om bett och hästmunnar) så behövs det väl egentligen inte sägas så mycket mer?

Jodå, även jag har varit ung och dum och ridit på det folk sa till mig att rida på för att få hästen "känslig". Och känslig blev den ju, men av fel anledning.

Om man tittar på hur hästmunnen ser ut, simulerar detta utanför hästens mun och ser hur bettet bär sig åt (vilket ju är ett vanligt scenario när man är hos hästtandläkare/veterinärer med hästtandvårdskompetens/föreläsningar om bett och hästmunnar) så behövs det väl egentligen inte sägas så mycket mer?

Jodå, även jag har varit ung och dum och ridit på det folk sa till mig att rida på för att få hästen "känslig". Och känslig blev den ju, men av fel anledning.

Nu hänger jag faktiskt inte med dig alls, på vilket sätt menar du att det skulle bära sig annorlunda åt i munnen på hästen än vilket vanligt som helst ?
Jag gissar att du tänker helt fel genom att hålla i sidostyckes infästningen när du vickar bettet, nu är ju dock inte sidostyckena fixerade utan de flexar ju med så om man inte spänt upp sidostyckena för korta så rör sig bettet inte alls mer än ett vanligt i munnen vid rätt anspänning av kindkedjan och vid normala tygeltag, det som däremot sker är att du sätter ett tryck upp i sidostyckena vid tygeltag och därmed även får ett tryck upp i nacken = funktionen på alla hävstångsbett vilken mundel som finns i munnen påverkar ingeting så länge du inte satt kedjan alldeles för löst och sliter som en idiot i tyglarna. Men rider man på det viset så är det inte tillrådligt med något bett......

Det är just det lilla extra jag behöver i hoppningen så ett 3delat pelham skulle kanske funka bra.

Sen att vissa tycker att det är djurmisshandel med hävstångsbett kan jag inte riktigt förstå, det är ryttarens hand som egentligen avgör hur skarpt bettet blir. Har man en häst som är otroligt stark i hoppning eller annat så kanske man behöver nåt lite extra och om man ska rida på skarpare bett ska man oxå veta man gör.

Jag blandar mig inte i diskussionen eftersom jag inte är kunnig inom ämnet, men kan bara skriva innan någon annan hinner göra det.

Vad som liknades vid djurmisshandel var inte hävstångsbett i sig utan just delade sådanna. :)

Vad har du för bett nu?

Ett rakt bett är ju mildare än ett delat bett, eller hur menar du?

Jag anser dock att man inte ska ha ledade hävstångbett alls, då det kan klämma hästen ganska ordentligt i munnen.

Jag har läst det flera gånger här på Buke men jag håller verkligen inte med. Jag har haft en stor stark valack förr som gärna blev otroligt stark fram. Med ett vanligt rakt tränsbett fick jag betydligt bättre bromseffekt än på två el tredelat. Däremot är förstås ett rakt novabett supermilt-men det är ju just för att det är så böjbart.

Det är just det lilla extra jag behöver i hoppningen så ett 3delat pelham skulle kanske funka bra.

Sen att vissa tycker att det är djurmisshandel med hävstångsbett kan jag inte riktigt förstå...

Nu är det ju ingen som har skrivit det, så även om någon tycker det hör det väl kanske inte hemma i den här diskussionen?

Jag rider gärna på hävstångsbett om hästen fungerar på det, men jag skulle aldrig mer lägga ett delat hävstångsbett i munnen på någon häst.

jag skulle aldrig sätta på en häst ett delat hävstångsbett! sådana ska vara raka, användas med kedja och ryttaren ska utbildas i att rida på sådana bett och veta vad för inverkan det gör!

Jag undrar för jag har precis köpt ett typ Tom Thumb bett, tredelat.

Min häst rids nästan alltid med ett tredelat vanligt tränsbett, varierar med lösa och fast ringar. Hon är okomplicerad.

MEN - när jag tävlar behöver jag ha en starkare broms. Jag tävlar distans och i starten, när kanske ett tjugotal hästar ger sig iväg i galopp och snabb trav vaknar hennes minnen från galoppbanan och de första 1-2 milen är hon urstark och ligger på, jag vill ju inte att hon ska bränna allt krut då och inte heller vill jag sitta och slita i henne. Hittills har jag ridit tävlingarna på ett Pessoa men gillar egentligen inte det. (jag byter till det vanliga tränsbettet efter första slingan)

Ett rakt hävstångsbett med tungfrihet har jag provat men hon blir vettskrämd när den går upp i gommen och tror jag bestraffar henne. Ett rakt hävstångsbett utan tungfrihet är väl inte alls schysst för hästen? Det kan den ju inte påverka alls med tungan?
Berätta gärna varför tredelat är så hemskt, för jag vill verkligen hitta ett bra bett till min häst, och plåga henne är det sista jag vill :( Då slutar jag hellre tävla..

Därför att om du inte själv ser det så kommer det att bli en väldigt ordrik beskrivning utan att måla någon god bild av vad som sker.

Den kanske bästa i landet på hästtandvård, Torbjörn Lundström, har uttalat sig väldigt försiktig och skriver så här på sin sida:
---
Betsel med hävstång
En hävstång ökar kraften i tygeltaget och därigenom även skaderisken. Ett odelat betsel av denna typ är att föredra eftersom mundelen ligger mer stabilt och risken för klämskador minskar. Hävstångsbetsel skall alltid användas med kindkedja. Denna skall spännas så att hävstången kan röra sig ca 30 grader.
---
källa: http://www.djurtandvardskliniken.se/

Vid muntliga föredrag brukar man få hela händelseförloppet förevisat genom demonstation med bettet.

Jag vill oxå ha oledade hävstångsbett, om jag alls ska rida med sådana.

Raka, svagt böjda hävståvgsbett kan vara mkt snällare än ett odelat med tungfrihet. Vissa hästar gillar inte tungfriheten alls. Kolla oxå så att kedjan är korrekt spänd, så att bettet inte vrids för mkt.

Som sagt: gör experimentet utanför hästmunnen och se vad som händer vid brytpunkterna.

Inte ett skit som inte händer med vanligt tredelat, vad är det du är ute efter skulle hända ?
Jag är hundra procent övertygad om att alla som tror att något annorlunda händer i munnen gör missen att hålla i sidostycksfästena, håll bettet i handen som om din hand vore hästens mun, dra därefter tygelinfästningen mot dig de cm spel en rätt anspänd kindkedja ger obs utan att hålla emot i sidostycksringarna för dessa följer alltid med i tygelrörelsen om sidostyckena är rätt spända.
Ja vad händer då med mundelen jo den rullar ett kvartsvarv utan att på något sätt ge någon nötknäckande effekt. Jätteskadligt eller hur :angel:

Närgranskade det hela även i hästmunnen för några timmar sedan när jag var så hemsk och tränsade en häst med tredelat jaktbett, och vet ni vad det överensstämde helt med det jag skrev ovan ;)

Jag har läst det flera gånger här på Buke men jag håller verkligen inte med. Jag har haft en stor stark valack förr som gärna blev otroligt stark fram. Med ett vanligt rakt tränsbett fick jag betydligt bättre bromseffekt än på två el tredelat. Däremot är förstås ett rakt novabett supermilt-men det är ju just för att det är så böjbart.

Jag upplever precis samma som dig, har ännu inte träffat någon häst som upplever rakt bett som snällt utan klart skarpare än ett tredelat.

Ja, var och en får helt enkelt lita på sina källor och erfarenheter. Jag kan bara presentera det jag vet och fått mig till livs och jag väljer helt enkelt - efter förevisning och genom branschaktiva - lita på den erfarenhet de har tillsammans med de synbara effekterna av och efter denna typ av betsling.

Liknande trådar

Hästvård Jag har i flera år funderat på att testa kula i livmodern till Nelly, och frågade veterinären idag kring pris osv. Men jag skulle gärna...
Svar
1
· Visningar
299
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 050
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
901
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Oseriös avel 2023