Råd om bett

vinkelina

Trådstartare
Oki, det finns miljoner bettrådar redan, men här kommer en till

Min häst kan ridas på vanligt tränsbett. Tyvärr så lider jag av en ledsjukdom som förvärras hela tiden och klarar själv inte av att rida på tränsbett ( man måste nämligen ta i lite mer då) och har valt att rida på antingen hackamore eller pelham med dubbla tyglar, just för att inte behöva anväda så mycket kraft, vilket jag inte har.

Tyvärr har jag märkt att mina leder i armar och axlar har försämrats ännu mera. Speciellt i höger varv har jag fått problem, vill inte riktigt få stopp på hästen.

Så nu undrar jag om ni har tips om ett bra bett för mig, med en häst som kan vara rätt hård i munnen ibland. Vet att det inte är det ultimata att lägga skarpa bett, men annars orkar jag inte rida och då blir hästen ännu piggare

Sv: Råd om bett

Nä, betsla upp är ju alltid trist, men är man sjuk så är man. Min ena häst är ett riktigt ånglok och kan bli rejält stark trots att han är välriden och tävlad en hel del i dressyr, har tagit till graman vid uteridning för att jag helt enkelt inte vill kriga med honom.

Pelham brukar ju annars få stopp på de flesta... Har du provat något slags kombinationsbett? Alltså som verkar både i munnen och över nosryggen?

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 218
Senast: sweep
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 347
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hej! Kan någon ge förslag på bett som kunde passa en häst som är känslig i munnen och går bäst på vanligt tvådelat bett, MEN som ibland...
Svar
3
· Visningar
1 040
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Jag har lite undringar om era åsikter kring bettlösa träns, vilka varianter ni använder och varför? Jag har en mycket känslig...
Svar
2
· Visningar
1 801
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka