Råd om hoppsadel

Haflinger89

Trådstartare
Har kommit framtill att jag behöver en hoppsadel till min häst också. Han är lite svår att hitta sadel till så det landade på en Star Trekk Espaniola sist och den älskar vi båda två, men jag känner mig inte bekväm med att hoppa det minsta lilla i den. Dels eftersom den är bomlös och dels för att den är för inramad/djup i sitsen. Så nu söker jag alltså en sadel till lättare hoppning samt konditions/tempoträning i lätt sitts. Jag vill dock inte lägga jättemycket pengar på den då Star Trekk:en kommer vara min förstahandssadel.

Min tränare föreslog en Santa Cruz Celine, men efter att ha kollat lite undrar jag om en sådan inte blir för smal. Hästen är ca 95-100 grader, han håller på att muskla sig ordentligt.

Jag själv funderar lite på en Zaldi Royal, den nyare modellen.

Någon med funderingar kring detta? Eller förslag på annan sadel?
Jag ska se till att få upp några bilder på pållen inom kort. Han är svår att beskriva men jag gör ett försök. :crazy: Han är haflinger, har kort bred rygg, lite svankig (har blivit betydligt bättre sista året) men ändå ganska rak i sadelläget, ordentlig manke något överbyggd, stora bogar.
 
Sv: Råd om hoppsadel

Har kommit framtill att jag behöver en hoppsadel till min häst också. Han är lite svår att hitta sadel till så det landade på en Star Trekk Espaniola sist och den älskar vi båda två, men jag känner mig inte bekväm med att hoppa det minsta lilla i den. Dels eftersom den är bomlös och dels för att den är för inramad/djup i sitsen. Så nu söker jag alltså en sadel till lättare hoppning samt konditions/tempoträning i lätt sitts. Jag vill dock inte lägga jättemycket pengar på den då Star Trekk:en kommer vara min förstahandssadel.

Min tränare föreslog en Santa Cruz Celine, men efter att ha kollat lite undrar jag om en sådan inte blir för smal. Hästen är ca 95-100 grader, han håller på att muskla sig ordentligt.

Jag själv funderar lite på en Zaldi Royal, den nyare modellen.

Någon med funderingar kring detta? Eller förslag på annan sadel?
Jag ska se till att få upp några bilder på pållen inom kort. Han är svår att beskriva men jag gör ett försök. :crazy: Han är haflinger, har kort bred rygg, lite svankig (har blivit betydligt bättre sista året) men ändå ganska rak i sadelläget, ordentlig manke något överbyggd, stora bogar.

Jag är väldigt nyfiken på MaxFlex Pro hoppsadel. Har klämt på 2 andra modeller fr maxflex och de är väldigt fina i kvaliten men jag har inte sett hoppsadeln live.
 
Sv: Råd om hoppsadel

Jag har klämt på och provsuttit en av maxflex dressyrsadlar. Inte sett deras hoppsadel dock.
 
Sv: Råd om hoppsadel

Jo, men jag har inte tänkt köpa en helt ny sadel. Och inte sett många begagnade av den modellen. Men annars kan den vara ett alternativ.
 
Sv: Råd om hoppsadel

MaxFlex Pro Jump ser nice ut tycker jag ;) får nog ta mig en funderare där. Dock lite över min tänkta prisklass. Jag gillade förresten den dressyrsadlar jag provsatt.
 
Sv: Råd om hoppsadel

Din häst är nog inte för bred för en Celine, så det kan vara värt att prova. Har för mig att xvid är runt 108 grader.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 041
Senast: Aifos
·
Utrustning Min lilla pärla har en svår rygg, har jag lärt mig nu. Den är rak, men ej spikrak, nästan lite svängd då han är skarpt överbyggd och pga...
Svar
3
· Visningar
2 837
Senast: DrT
·
Utrustning Att leta efter en bra men prisvärd sadel anser jag är extremt svårt.. Jag äger en PRE som typiskt har korta och svängda ryggar. Tänkte...
Svar
4
· Visningar
859
Senast: caballus
·
Utrustning 3 frågor i samma tråd.... tycker det är onödigt att skriva två skilda trådar då alla frågorna gäller samma sak: sadlar. 1. Jag har en...
Svar
3
· Visningar
1 148
Senast: Spyro192
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp