Bukefalos 28 år!

råd på tankar och övningar vid nervositet (lite långt)

S

Stinat

Jag har hittat min stora kärlek :love: en underbar häst som jag rider 2-3 dar/vecka. Jag älskar honom, att kela och rida, när det känns bra och vi är i fas är det underbara ögonblick.

I början var mitt fokus att han inte skulle sticka med mig, det var något som kunde hända enligt ägaren och får han chansen, fast oftast då att ryttaren ger honom chansen, tar han den. Jag har märkt tendenser och han är riktigt pigg ute, jag har försökt använda rösten massor, inte sitta och dra i munnen (har skarpt bett). Det gick jättebra, jag kände mig trygg och allt var bra. Jag har ridit själv mycket för att öva utan andra som stör.

Det jobbiga är att jag blivit lite mer nervös nu än i början! Ägaren sa att han var aldrig blev rädd, möjligen tittade lite. Det var verkligen så! Men flera gånger har han hoppat till, fryst, och varit tittig nu. Precis det jag varit så rädd för jämt. Så nu har jag blivit lite nervös och det märker väl hästen. Vad kan jag göra? Vad kan jag tänka? :confused:

Min tanke var att rida i paddocken. Men nu har de ett nytt plåtskjul där som knäpper när det blåser. En typisk grej som ägaren menade att han absolut inte är rädd för. Men han har hoppat till varje gång där och liksom sprungit några steg bort. Det är inte på låtsas, jag ser skillnad på testa och riktig rädsla. Jag sa det till ägaren som blev väldigt förvånad och inte hade upplevt det. Nu är jag skitnervös och rider hellre ut. Men blåser det mår jag dåligt. Vad gör jag för fel? Ägaren har inte sagt nåt, men jag har märkt att han blivit mer nervig på slutet, i början var både han och jag skitlugna. Har jag gjort honom såhär?! Han är ingen unghäst, han är 15 år.

jag vet inte heller vad jag ska öva på ute. Har gjort övergångar, försöker göra skänkelvikningar över grusvägarna och jobba så han inte kan bli pigg eller tittig.

Samtidigt som jag är nervös älskar jag verkligen att rida honom. Jag njuter i stallet och känner att han gillar mig. Jag har verkligen umgåtts med honom. Är jag bara lugn kan jag rida länge och njuta. I paddocken rider jag mest runt och försöker öva på halter, övergångar. Men där är han däremot skitseg och uttråkad. Det märks. Känner mig iakttagen fast säkert ingen tittat och är rädd att nån ska säga att jag är dålig. Jag är så himla fjantig! Kan ingen ge mig konkreta övningar och förstås tips på tankar när jag blir sådär nervös att han blir rädd och kasta av mig eller skena (inte dra - skena på riktigt)??? Jag trodde detta hade gått över men icke!
 
Sv: råd på tankar och övningar vid nervositet (lite långt)

obs! min förra häst jag hjälpte till med var ett nervvrak, därav min rädsla. Han flög i luften mer än han var på marken, men jag hittade ingen annan så jag plågade mig! helt idiotiskt. Den här hästen är INTE så. Han är ju fortfarande skitlugn, han har endast hoppat till några gånger men jag har märkt att han är mer rädd nu än innan. Jag vill stoppa det om jag kan... För övrigt älskar jag att han är pigg och glad ute. Det är det okontrollerad jag är rädd för om ni förstår.
 
Sv: råd på tankar och övningar vid nervositet (lite långt)

Låter som ni hamnat i en negativ spiral.
Rent spontant så är det korta tipset säkerhetsväst, "fegsnöre" och sjung :D

Så här tänker jag. Se till att du är utrustad så att det är minimal risk att du blir avkastad eller rammlar av. Dvs sätt på dig hjälm och väst så du skyddar dig själv om det händer. Ta sen gärna ett stigläder och knäpp om halsen på hästen. Där har du ditt "fegsnöre" perfekt att hålla tag om och du kan dra i det hur mycket som helst utan att riskera att "skada" hästen.

Sen när du är ute och du känner att du börjar bli nervös, sjung! det är svårt att sjunga och vara nervös samtidigt. Du kommer automatiskt slappna av mer om du sjunger.
 
Sv: råd på tankar och övningar vid nervositet (lite långt)

Det låter som din främsta räddsla ligger i "om han sticker". dvs du måste i alla lägen se till att han lyssnar på avsaktning och halt.
Ett tips är att ha lite godis i fickan och då och då göra halt och när han står still ge han lite godis från ryggen. Det gör det trevligare för han att stanna och förhoppningsvis kommer han lyssna mer efter att få göra halt sen när han kopplat.
Du bör kanske fråga ägaren om det är okey att du gör så först. Är hon ute och tävlar på honom eller så kanske det inte är så poppis att han vid halten vänder sig om efter godis ;)
 
Sv: råd på tankar och övningar vid nervositet (lite långt)

"Ett tips är att ha lite godis i fickan och då och då göra halt och när han står still ge han lite godis från ryggen."

Haha! Det har jag aldrig testat, men varför inte - godis är alltid trevligt. :D

TS - hästen känner hur nervös du är, det är därför han hoppar omkring. Försök att kommar ner i varv själv. Är du rädd så märker han det direkt och blir upphetsad/osäker. Vill du bara skritta - så skritta en hel lektion. Jag antar att hans matte rider ordentligt och motionerar honom (så att han inte flippar av överskottsenergi)? Rid och tänk på trevliga saker, beröm när han är lugn och nonchalera om han stressar lite. Ha på "fegsnöre ;)" om det känns tryggare, och försätt dig inte i situationer som du inte klarar ut - dvs inga flänggalopper över ängar.

Hetsar han så prova att ex rida skolorna, serpentiner eller liknande - ge honom andra saker att tänka på. Vissa hästar coolar ned direkt på lång tygel. Prova dig fram - det kommer att bli bra tillslut :).
 
Sv: råd på tankar och övningar vid nervositet (lite långt)

hehe godis ja kanske vore nåt. Sjunga, eller ja nynna har jag provat och jag har märkt att han lyssnar på en lugn röst. En gång kändes han helt uppstressad och jag antog att det var en väg där han brukar få galoppera. Jag försökte slappna av och sjung nån lugn sång och då kände jag hur hela han slappnade av. På lång tygel slappnar han av ganska snabbt. Problemet är ju att jag inte vågar ha den så slapp särskilt länge... Nej usch jag måste skärpa mig. Men det värsta är en häst som tittar, tittar... spänner sig, lyfter huvudet och sen "fyger i luften". Mitt hjärta slår snabbt och jag mår nästan illa.

Men det där med snöret runt halsen? Varför har man det? Ja har rider med graman och martingal, inte samtidigt hehe. Men martingal blir ju som ett snöre runt halsen. Att typ hålla i om hästen blir rädd eller skenar?

Men jag fattar inte hur hästen kan känna. Jag försöker ju va lugn, andas och tänka, titta på annat själv. HUr kan han känna? När jag sitter och försöker jobba. Det är skitsvårt att bli av med nervositeten :(
 
Sv: råd på tankar och övningar vid nervositet (lite långt)

hur kan jag förresten göra i paddocken vid det där skjulet som står längs ena kortsidan? Han är verkligen rädd för det. Jag vill börja rida på ridbanan nu.
 
Sv: råd på tankar och övningar vid nervositet (lite långt)

Såklart känner han att du är rädd - det känns genom tygeln, hur du sitter, hur du andas... han reagerar på dig. Det är därför han inte är rädd med sin ägare.

Kan du leda honom på ridbanan vid det hemska skjulet? Är han rädd då? Kan du tömköra vid skjulet? Jag skulle bara rida på och strunta i om han hoppar lite just där. Kommentera inte om han studsar, bara fortsätt med övningen och beröm när han gör det du ber om. Känner du dig tryggare med gramanen, så ha den på i början - så länge du inte sitter och drar i den såklart :).

Han kommer att blir lugnare när han märker att det inte händer något otäckt, och att du inte hetsar upp dig.
 
Sv: råd på tankar och övningar vid nervositet (lite långt)

För mig hjälper det att tänka att det är jag, inte hästen, som är rädd för skjulet eller vad det nu är man tycker hästen är rädd för.
Jag skärper då till mig,för jag vet ju att tex ett skjul inte är farligt.
 
Sv: råd på tankar och övningar vid nervositet (lite långt)

Kom på en sak till som jag tycker hjälper. När man blir rädd är det svårt att andas in lugnt. Jag gör en utandning,då blir det en normal inandning sen. Jag gör många utandningar under en uteritt ibland :)
 
Sv: råd på tankar och övningar vid nervositet (lite långt)

Att ha tex ett stigläder runt halsen gör att du har någonting att greppa tag i. Som du säger. när hästen stannar och tittar och du känner att den spänner sig och kanske flyger i luften.
Då är det toppen att ha, ta ett redigt tag och sen tar du ett par stora andetag och sjunker ner som en säck potatis i sadeln. ;)
Vetskapen om att du har någonting mer att hålla dig kvar i gör förhoppningsvis att du slappnar av lite mer och då slappnar hästen av mer också.

Ang skjulet. Börja med att rida på andra halvan. Pressa inte dig själv och hästen mot det farliga, utan ta det bit för bit. Rid på en volt och närma dig skjulet. när hästen spänner sig stannar du kvar på den delen av ridbanana och fortsätter jobba där tills hästen är avslappnad där. Då kan du flytta er en liten bit närmare osv.

Du kanske skulle vara med när ägaren rider i paddocken någon gång med. Eftersom han inte beter sig så då. Bra för dig att se och ta med kännslan till när du ska rida.
 
Sv: råd på tankar och övningar vid nervositet (lite långt)

Ang. skulet.

Tänk "äh, han bara larvar sig - han är 15 och kan mycket väl gå förbi utan att dumma sig" så att du snarare blir lite irriterad och tvingar dig själv och honom än att bli rädd. Och när du väl kommit förbi en gång så kommer det gå lättare nästa gång.

Annars skulle jag säga rid på en volt så pass nära du vågar utan att spänna dig. När det känns bra så börjar du med sidvärtsrörelser så att du går en öppna på den delen av volten som är mot skulet, långsamt så trycker du ut honom mer på bågen så han kommer minimalt närmare, knappt så du själv märker att ni kommer närmare.
Gör så några varv och sedan dra dig tillbaka lite, sedan börja om med att komma närmare. Så att du känner att du på ett ofarligt sätt pressar DINA gränser lite.

Börja med skritt, ta sedan trav när det känns säkert, sedan galopp i framtiden.
Du får tänka att om det är DU som sätter spöken i hans huvud, så måste hans fokus ligga på att göra det du ber honom om, än att titta på skulet.

Dessutom genom att ha hästen i en öppna på den delen så låter du den aldrig få chansen att lägga sin fokus på skulet, utan ni är fokuserade på att gå öppna i volt.
 
Sv: råd på tankar och övningar vid nervositet (lite långt)

Jag känner igen mig så himla mycket i det du skriver. Jag red en häst när jag var 12 år som stack med mig och jag ramlade av å bröt armen, sen dess har jag haft den där nervositet inne i mig när det går för fort att det ska hända igen. Jag är nu 21 år och har en egen häst som är väldigt olärd och gillar att springa men vi har börjat rida i paddocken mest i skritt och trav, först i början var hon hel vild och bockade å ville bara springa men jag använder rösten mycket typ till ex '' lugnt'' och om hon går i lugn skritt lättar jag lite i tygeln och hon har lärt sig de nu. Alltså jag vet själv inte när jag kommer komma över mitt problem men det som jag skulle kunna ge som tips är att rid så mycket du kan, skritta bara om det är, men bara så du känner att du har kontrollen. Rid andra hästar, någon som är mer säker? så kanske du lugnar ner dig med?
Hoppas allt känns bättre snart! :)
 
Sv: råd på tankar och övningar vid nervositet (lite långt)

Nu när jag läser igenom denna tråd så tycker jag att det känns lite överdrivet (från min sida alltså). Men trots det så blir jag ju rädd när det väl händer. MEN jag måste förtydliga! Den här hästen är verkligen en snäll, otroligt väluppfostrad häst. Jag skulle köpa honom om jag skulle köpa en häst. Jag älskar att han är pigg och glad. Jag har ju egentligen lärt mig att rida honom i den takt jag vill ute. Han är pigg och visst; skulle jag ställa mig i lätt sits o släppa på tygeln i galoppen över ett fält, då drar han nog av glädje. Men jag kan inte tänka mig att han bara sticker helt plötsligt.

Han är liksom perfekt, med rätt ryttare. Jag har av någon konstig anledning blivit mer nervös och han är ju känslig så han känenr väl det, precis som ni säger. Jag blir så ledsen att jag gjort honom såhär. För han tittar mer nu och liksom tvekar mer. Igår försökte jag driva på mer när han tvekade vid lite plast i skogen och då gick han ju. Allt handlar om mina signaler!

Jag har verkligen funderat och kommit fram till: min rädsla ligger i att han ska bli rädd, hoppa till eller skena i ren skräck och att jag då måste åka med på en helvetstur eller ramla av och göra illa mig. Det är väl det jag är rädd för. Jag menar - ett litet skutt? Inte fan har jag ens varit nära att ramla av då! Varför tror jag att han ska vända o dra bara för det? Alla hästar kan väl hoppa till lite? Jag vill inte göra honom nervös, det känns jättehemskt och jag är rädd att förstöra honom.

Igår hade vi dock en underbar kväll. Jag kände mig lugn, red mycket på lång tygel och pratade med honom. En gång kände jag att han nog skulle hoppa till. Hann precis klappa på honom när han typ hoppade till sen var det över. Ingen fara alls. Men han tittade mycket in i skogen och gick liksom inte rakt över vägen när vi travade. Men jag kände mig nöjd och jätteglad efteråt. Han är de underbaraste jag ridit och jag kan inte hitta en bättre häst.

Rädslan beror enbart på mig själv och min förra häst + de ggr jag skenat med andra hästar i ungdomen. Fattar inte att det sitter kvar, när jag gång på gång blir överbevisad att denna häst inte gör nåt dumt. Det är nåt fel på mig, jag liksom gör mig själv + hästen nervös av INGEN orsak!! :confused:
 
Sv: råd på tankar och övningar vid nervositet (lite långt)

Nu drar jag en parallell till min egen häst, som också är väldigt känslig. I vårt fall har det här i stort sett bara varit en ledarskaps och lydnadsfråga. Visst, han regerar mer än många andra hästar, och läser mig som en öppen bok, min tränare säger att det syns på honom hur jag är den dagen...

Det blir ett sätt att komma undan arbete, och ett sätt att styra. Jag tror att ska man rida och hålla på med hästar ska man vara ledaren o sätta gränserna, att gå förbi plåtskjulet bestämmer DU, inte han. Är du övertygande o han ser dig som ledaren, kommer det att funka, men det kan krävas att du får styra upp honom ordentligt några gånger, beroende på hans mentala styrka.
Min häst är smart o påhittig, det dyker upp saker hela tiden, som jag får bestämt tygla, han blir sur, men nuförtiden köper han snabbt läget bara jag inte ger med mig, och börjar jobba finfint utan strul.
 
Sv: råd på tankar och övningar vid nervositet (lite långt)

bra att du trivs med hästen och då kommer du komma över det som är jobbigt för dig. lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 066
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 202
Senast: AbCdE
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 418
Senast: Calmiche
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 142
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp