Råd till kliande svansar

H

Hästen

Min shetland kliar svansen i boxen så det blir bara en stor tuss kvar i svansfästet.Hittar inga konstiga kryp eller utslag.
Vad kan man hitta på?
Tips?
:bow:
 
Titta så att inte ponnyn är smutsig i baken, tvätta i så fall med ljummet vatten. Häll i utspädd jodopax i svansroten och massera in så upphör klådan. Det funkar på min häst.
 
Är den ordentligt avmaskad?
Det finns något som heter "Svanstinktur", en tunnflytande vätska som man gnider in i svansen, och det fungerar superbra! Jag kommer dock ej ihåg vilket företag det var som tillverkade det... ( Började på boksatven E i alla fall... :crazy: )
 
Tack allesammans,

Börjar med jodopax får jag se om det hjälper.
Var kan jag annars köpa " Svanstinktur ?

Hon är avmaskad efter konstens alla regler.
Hej så länge!
:bow:
 
Det finns en massa trådar om kliande svansar, sök efter dem för mer svar.

Jag tipsar som vanligt om Elocon (liknande cortisonlösning, finns på apoteket) och AVS 14.

Jodopax brukar sällan hjälpa mer än för stunden.
 
Finns ett schampo på apoteket som ska innehålla svavel och hjälpa mot kliande svansar.

Kommer tyvärr inte ihåg namnet, det är långt och krångligt iaf. :crazy:
 
Läste Antes inlägg!! Gör så... tvätta med ljummet vatten.. jodopax.. Massera lätt (kan du göra varje dag utan medel)
Hästsalvan fungerar också efterzom den är ganska fet!! Även kalk pasta kan du testa (ACO´s som inns att köpa på apoteket) den verkar även lite kylande.. Men inte för mycket eftersom den lätt torkar ut!!! Och så klart!! Idomin salva!! unkar alltid:) Har du testat att linda svansen någon gång??? Titta efter kryp.. tex ästingar.. som lämnar väldigt irriterande gul röda skorvar... de klias som tusan... :D
 
Hej!
Alla mina islänningar kliar både man och svans under sommarn, inte mycket men tillräckligt..Jag har använt aloevera och alla slutade klia sig inom några dagar, några funka det på en gång och andra tog det några dagar. Smörjde bara ett tunt lager på på svansroten lite här och där!
Älskar aloevera!.. :love: funkar till allt!
Prova det!!
En av hästarna som har ljus man och svans såg jag när jag letade igenom den ändå grymt tjocka manen och svansen att han var rosa på en del ställen förmodligen har solen bränt honom!.. :(

Tjing! :banana:
 
Våra islänningar har lätt till kraftiga sommareksem. Det blir då kraftiga mjäll som kliar och så klias man och svans såriga. I år hittade vi på en mirakelkur!

På apoteket finns mjällschampot Sevorex, tvätta svansen noga två ggr/vecka, följ noga beskrivningen. Smörj sedan varje dag med Salicylsyreolja 3%, finns också receptfritt på apoteket. Funkar kalasbra!
 
Har tvättat nu i två dagar med jodopax och det verkar funka mkt bra, hon har slutat att skrubba.
Hon mjällade lite i svansroten när jag tvättade.
Hon är fin i rumpan, inga konstiga prickar, sår eller irritationer.
Svansen för övrigt fick sig en genomkörare med klippning och schampoonering.
Hon har svans som två adennar.....
Tack för alla goda råd.
:bow:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 666
Senast: hundtant
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 634
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 055
Senast: Badger
·
Kläder & Bli fin Jag är på jakt efter en axelremsväska. En helt vanlig, gärna läderväska, utan krusiduller. Inga tofsar, inte en massa ytterfack, inga...
Svar
3
· Visningar
419
Senast: Entourage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp