Bukefalos 28 år!

Råd tips och trix vid flaskmatning med ersättning och bröstmjölk

Sv: Råd tips och trix vid flaskmatning med ersättning och bröstmjölk

Och till Uva

Jo, vi har fått massor av tips på hur vi ska hålla pojken vaken. Byta blöja, vara naken, baddas med kallvatten över huvud och kropp, massera händer och fötter osv osv. Man orkar bara med såna åtgärder en kort period, det känns inte bra att badda med kallvatten t ex. Jag älskar ju mitt barn och det känns för "våldsamt" att göra sånt. Smek och massage kommer ju naturligt när han ligger nära så det skulle jag göra ändå, med det funkar bättre på kind, huvud och axlar än i händer och fötter.

Vi nådde lite framgångar igår och vi får glädjas över de små myrsteg vi tar varje dag. Nu på morgonen t ex så liggammades han innan han fick flaskan och han blev nöjd och mätt innan en normalportion åts upp, det är stort! :D Han vill inte heller snutta utan vill sova i fred vilket betyder att han blev riktigt mätt med amningen som förrätt.

Så visst har vi det jobbigt, skitjobbigt faktiskt. Jag var inte beredd på att få såna här problem utan jag trodde i min enfald att det skulle bli som "för alla andra", dvs att barnet skulle ta bröstet och att jag snarare skulle få problem med onda vårtor och så där. Så jag är missnöjd med amningsproblemsinformationen innan förlossningen. Hade jag varit medveten om risken hade jag varit mer engagerad och styrt mer på BB. Nu var jag fylld av lycka och trodde att det skulle fixa sig - som det gör för alla andra... :crazy:

Å andra sidan är livet med sonen fantastiskt. Han är så otroligt förnöjd och han mår så bra oavsett bröstamning eller flaska. Han är lätt att ta med på utflykter och han sover långa pass. Dessutom är han så väldigt väldigt vacker. Jag och sambon är otroligt glada och tacksamma för att ha fått just denna fantastiska lilla pojk till son. :love:
 
Sv: Råd tips och trix vid flaskmatning med ersättning och bröstmjölk

ag vet, det känns lite grymt att hålla på och grejja med dom när de tycker att det är myspys. Tror sonen var 2,5 månad ungefär när jag kunde sluta peta och pilla på honom vid varje amning. Jag tänkte att det i slutändan var för hans egen skull. Då blev det lite enklare.

Det låter ju som att ni är på rätt väg tycker jag iallafall :)
Sen tror jag att det är en försköning av verkligenheten att bara kunna lägga till barnet så flyter amningen på. För vissa kanske det är så men långt ifrån alla. Många har säkert glömt bort eller förträngt vissa amningsproblem medans andra helt enkelt inte berättar om dem. Jag tror att många ser tillbaka på amningen som något mysigt och när man säger att det är pest så kan folk kläcka ur sig de knäckande orden "meh det som var det underbaraste med lilla bebisen"! Tack för den liksom!

Dessutom är han så väldigt väldigt vacker. Jag och sambon är otroligt glada och tacksamma för att ha fått just denna fantastiska lilla pojk till son. :love:

:love: Såklart!

Mvh
Miks
 
Sv: Råd tips och trix vid flaskmatning med ersättning och bröstmjölk

Hej! Det som har underlättat mest för oss vid matningen är att vi har haft några små plastburkar med lock (baby cubes) där vi alltid har förberett med rätt mängd pulver till ersättningen. Har en tillbringare med kokat, kylt vatten i kylen som jag blandar med vatten som jag kokar i vattenkokaren, så blir det rätt temperatur på en gång.

När vi har åker nånstans släpar vi med oss en termos med kokhett vatten och en termos med kokat, kylt vatten, och lämpligt antal plastburkar med pulver. Det går ju säkert lika bra med ljummet vatten i termosen, men jag har så svårt att få till rätt temperatur på den så det känns enklare att kunna blanda och känna efter hur det blir innan jag blandar i pulvret. (sen så ska väl babysemp 1 blandas med kokhett vatten och sedan svalna till ättemperatur egentligen... :o Vi gjorde så första veckorna, men insåg snabbt att det inte var hållbart i längden, för när lillan blev hungrig var det BRÅTTOM!!!).

En annan grej som har underlättat för oss är diskstället för flaskor (som jag tyckte verkade helt onödiga tills jag fick ett barn som skulle äta ur flaska typ 8 gånger per dygn... då köpte jag två...), och så har vi en stekspade med inbyggd pincett som är gult värd när man ska försöka fiska upp flaskor och annat ur kastrullen med kokande vatten (vi har ingen sån där steriliseringsapparat, utan kör på gammal hederlig kokning).

/Tjorven
 
Sv: Råd tips och trix vid flaskmatning med ersättning och bröstmjölk

Pumpningen går uselt. Stressad över att hinna pumpa och lyckas kanske en till två gånger per dygn. Nu kommer det nästan ingen mjölk:cry: så det känns som att det finns två vägar antingen pumpa betydligt oftare eller ge upp. Hade planer på att lämna den elektriska och försöka med handpump en gång per dygn för att hålla produktionen igång. Men om inte ens den elektriska klara det kanske inte en handpump kan göra något större resultat. Jag trodde att man kunde hålla produktionen igång med hjälp av att pumpa någon gång per dygn som vid delamning, men det går kanske inte?

Med våra tvillingprematurer så fick jag ju pumpa igång mig själv eftersom de bara somnade vid bröstet. Jag pumpade var 3:e timme dygnet runt.
Gjorde också så att jag ammade först det som gick och satte mig sedan en kort stund vid pumpen efteråt (dubbepump från BB). Det finns ju också hormonspray att ta för att få mjölken att rinna till.

De första månaderna var ju ett enda matande men för oss fungerade sedan amningen väldigt bra men jag fick fortsätta extrapumpa (dock inte lika intensivt som i början) eftersom jag hade svårt att försörja två barn helt på bröstmjölk, ngn vecka fungerade det, andra inte.

Jag tror precis som du att du får köra pumpning mer regelbundet än en gång per dag för att spotta igång maskineriet!
 
Senast ändrad:
Sv: Råd tips och trix vid flaskmatning med ersättning och bröstmjölk

Så visst har vi det jobbigt, skitjobbigt faktiskt. Jag var inte beredd på att få såna här problem utan jag trodde i min enfald att det skulle bli som "för alla andra", dvs att barnet skulle ta bröstet och att jag snarare skulle få problem med onda vårtor och så där. Så jag är missnöjd med amningsproblemsinformationen innan förlossningen. Hade jag varit medveten om risken hade jag varit mer engagerad och styrt mer på BB. Nu var jag fylld av lycka och trodde att det skulle fixa sig - som det gör för alla andra... :crazy:

Förra gången kände jag också så, man var så inriktad på förlossningen (och ut kommer de ju alltid, den ena eller andra vägen) men glömde helt bort "uppfödningen" efteråt...
 
Sv: Råd tips och trix vid flaskmatning med ersättning och bröstmjölk

Ewa -Lena håller med om att fokus är alldeles för mycket på förlossningen och för lite på det som kommer efteråt.Kände så sist både jag och maken. Ni verkar ju i alla fall ha hopp om att få till amningen.

Nu trodde jag i min enfald att jag kunde allt om amningsproblem och att det skulle gå bättre med nummer två men tji fick jag. Kroppen hade lättare att ställa om sig i alla fall och mjölken rann till mycket fortare.

Jag har väl accepterat att det nog inte kommer att ammas här och måste fatta beslut om pumpningen. Igår på två försök kom det 15 ml från båda brösten. Det är inte ens lönt att spara.

Sar - mitt problem är att jag inte vet när jag ska få tid att pumpa. De gånger jag gör det med tjorvig bebis kommer det knappt mjölk, likaså när stora sonen står bredvid eller jag ska hinna pumpa innan sonen vaknar, jag ska till förskolan etc. Antar att det blir lättare nu om lillebror kan sitta i babysittern bredvid. Har väldigt lite pumptid mer än nätterna och då måste jag sova dels för att lillebror vaknar om jag är iväg och för att jag är vaken femtioelva andra gånger. Nu t ex ligger sonen och börjar vakna. Jag skulle kunna sätta mig och pumpa men tanken på att han när som börjar skrika gör att det inte kommer en droppe. Tack för alla tips. Har hittills gått runt på 2 eller 3 nappflaskor om man räknar med Calman kanske ska köpa fler så att disk och kokning inte stressar. Var köper man en sterilisator till typ mikro?
 
Sv: Råd tips och trix vid flaskmatning med ersättning och bröstmjölk

Jag förstår verkligen problemet med att finna tid till pumpningen. Jag har ju svårt att få till det med "bara" ett barn.

Hoppas du mår bra i ditt beslut och i din acceptans av flaskmatning. Det som tröstar mig med flaskan är att barnet inte "lider" av flaskan utan det mår lika bra av det så länge kroppskontakten finns där och det ser ju du till. Att få mat och näring, och kroppsvärme och kärlek är ju det allra viktigaste för våra barn trots allt. :)

Jag ser en jättestor skillnad i mitt agerande om man jämför förlossning och amning. Under förlossningen var jag påläst, visste ungefär vad som hände vid vilka centimetrar. Det enda jag hade missat var att det krävdes så många krystvärkar. Trodde att det räckte med typ tre stycken, fast så här i efterhand vet jag att jag fått annan info. ;) Men vad gäller amningsträningen kunde jag inte påverka nånting, jag hade inte ens förstått min egna inställning till amning/flaska. Så jag hade inte kunskap/makt/kraft att stå emot när flaskan kom fram på BB utan jag befann mig i mitt lyckotöcken och trodde att allt skulle styra upp sig. Det var dessutom otroligt stressande med blodsockertesterna, och mathetsen kring det. Men den stressen upplevde jag först när jag kom hem, mitt upp i allt förstod jag inte att jag stressades av matningshetsen. Jag visste inte innan att man måste hålla koll på blodsockret, i så fall hade jag bett om hjälp lång innan vi fick det. :grin: Så mer kunskap skulle ha gjort en stor skillnad för mig, jag skulle haft ett större engagemang och jag skulle följa processen med kunskap.
 
Sv: Råd tips och trix vid flaskmatning med ersättning och bröstmjölk

jag har aldrig hållit på med att koka flaskor för att sterilisera dem, utan jag har antingen kört dem i diskmaskinen (med en extra sköljning efteråt) eller diskat dem vanligt, fast med extra hett vatten. Och det sitter fyra levande, friska barn runt mig just nu, som är flaskmatade från första levnadsveckan allihop...
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 671
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp