Amningshjälp...! Allt bara rasar..

Tack alla som skrivit :heart Idag känns det lite bättre men det är som att gå på tunn is. Jag VET ju egentligen att det är helt irrelevant för modersrollen om man ammar eller ej. Hade någon sagt nåt sånt till mig innan graviditeten hade jag slagit bort det helt och hänvisat till att det finns ju ersättning, och jag har aldrig tänkt tanken att någon som inte kan amma skulle ha sämre anknytning eller vara sämre som mamma etc. Aldrig, verkligen. Men för mig har det blivit så stort. Och det har nog blivit mycket sämre av förlossningen för nu känns det först som att jag är kass mamma som inte kunde föda själv (det tog nog ännu hårdare på mig just för att barnmorskan verkligen tyckte jag var vek som inte pallade utan bedövning och som hade bokat snitt även om det ju faktiskt var i samråd med läkare pga andra sjukdomar), och sen ännu mer kass som inte kan mata mitt barn som ju uppenbarligen far illa av ersättningen även om han går upp. :cry:

Om du fortfarande bär de här känslorna efter ytterligare en vecka tycker jag att du ska prata med antingen BVC eller MVC och flagga för förlossningsdepression.

Att du inte får sprej utskrivet tycker jag är konstigt, prata med dina gamla kollegor. Oxytocin är antagligen precis vad både kropp och sinne behöver nu. Oxytocin är inget farligt, och du (eller din partner) kan hjälpa dig själv att utsöndra lägre doser genom typ ALLT SOM ÄR SKÖNT. Kill på ryggen, någon som stryker din arm, pill i håret, fotmassage, osv. (Liiiite annorlunda amningssituation om du får fotmassage samtidigt, tänker jag :D)

Angående att bebisen kräks av ersättning – prova att ge lite, lite i taget. Vi använde matningskoppar från Medela på BB och första veckan. Prova 2 cl i små klunkar, sedan en paus, testa att rapa, upprepa.
 
Tack alla som skrivit :heart Idag känns det lite bättre men det är som att gå på tunn is. Jag VET ju egentligen att det är helt irrelevant för modersrollen om man ammar eller ej. Hade någon sagt nåt sånt till mig innan graviditeten hade jag slagit bort det helt och hänvisat till att det finns ju ersättning, och jag har aldrig tänkt tanken att någon som inte kan amma skulle ha sämre anknytning eller vara sämre som mamma etc. Aldrig, verkligen. Men för mig har det blivit så stort. Och det har nog blivit mycket sämre av förlossningen för nu känns det först som att jag är kass mamma som inte kunde föda själv (det tog nog ännu hårdare på mig just för att barnmorskan verkligen tyckte jag var vek som inte pallade utan bedövning och som hade bokat snitt även om det ju faktiskt var i samråd med läkare pga andra sjukdomar), och sen ännu mer kass som inte kan mata mitt barn som ju uppenbarligen far illa av ersättningen även om han går upp. :cry:

Den där barnmorskan skulle jag i denna stund inte tveka att spika upp på väggen - hon måste ju vara i fel yrke. Så otroligt oempatisk och elak att det inte liknar nån sort. Så otroligt taskigt att spä på känslan av otilräcklighet du hade från början.

Först och främst - din bebis går upp i vikt :up: han får i sig vad han ska. Kom ihåg det. Börja vila lite i det.

Sen. Försök leta upp en ersättning han inte får ont i magen av - följ rådet du fick av Blåbäret ge lite i taget rapa, massera kanske lite emellan. Erbjud bröstet om du vill fortsätta försöka amma när han inte är vrålhungrig.

Det är aldrig DITT fel att han har ont i magen. Du vet det, men känslan är inte sån. Kom ihåg att han blir mätt! Men han har ont i magen. Du vet också att vissa bebisar har det. Det är aldrig föräldrarnas fel, de är inte dåliga föräldrar för att bebin gråter mycket. Jag är övertygad om att ni gör så gott ni kan och det absolut är gott nog. En känsla jag tror kan infinna sig (vet inte om det är så för dig) är att med en så ledsen bebis har man skadat den för livet - SÅ ÄR DET INTE!

Ett litet stickspår du kan trösta dig med: Min bästa kompis första bebis skrek i princip oavbrutet första året, de sov i skift, hon var vaken var 30:e minut och grät. Dygnet runt i 1 år. Min kompis hatade alla nöjda barn (och deras beskäftiga föräldrar)som satt på filten och sa "DaDa" när hennes unge vrålade jämt. Den ungen är en av de bästa och mest stabila och harmoniska unga människor jag känner. Så min poäng - barnen tar inte skada av att gråta mycket som bebisar så länge som föräldrarna kämpar på och finns där och det gör ni ju:love:
 
Amningsmottagningen vid mitt sjukhus skriver inte ut oxytocinspray, eftersom de menar att det inte finns vetenskapliga belägg för att det fungerar, det är bara att amma, amma och amma :banghead:. Som väl är har jag ett toppen vc som utan att blinka skrev ut det när jag fick mjölkstockning kort efter vi kommit hem från BB.
 
Amningsmottagningen vid mitt sjukhus skriver inte ut oxytocinspray, eftersom de menar att det inte finns vetenskapliga belägg för att det fungerar, det är bara att amma, amma och amma :banghead:. Som väl är har jag ett toppen vc som utan att blinka skrev ut det när jag fick mjölkstockning kort efter vi kommit hem från BB.
pust, suck och stånk och stön....
Ibland undrar man hur de tänker.
Oxytocin är ett må-bra-hormon och om det så bara ger mamman lite lugn och ro i stressen så har det ju gjort nytta.
Jag fick det när jag hade min trea eller fyra (måste man minnas vilken det var? :p ) och jag minns fortfarande smärtan i brösten när utdrivningsreflexen körde igång efter att jag sprayat....
(att det sen inte funkade för mig att amma ändå är en annan femma)
 
@Lenis
Åh jag önskar han kunde sova när han ätit.. men hela matgrejen är så stressig och funkar inte, visst han får i sig det han behöver för han går upp (tack gode gud för det) men efter han ätit ersättning får han ofta hicka vilket han kräks av, får han inte hicka kan kan iofs kräkas ändå men risken är mindre.. han somnar inte om han kommer kräkas eller om han hickar.. tiden att söva honom efter ett mål ligger nånstans mellan 1-4 timmar. Och tar det lång tid hinner han bli hungrig igen och då är det ett evigt snurr innan han kommer till ro. Extremt mycket magknip är det, han får miniform och vi ska nu byta till Nan som finns här lättillgängligt. Tack alla för tips om att byta ersättning!

Det jobbiga för mig är att varje gång han vrider sig och tydligt har magknip känner jag att det är mitt fel som inte kan amma, varje gång han kräks känner jag att det är mitt fel eftersom han inte kräks av bröstmjölk osv. Han kräks inte bara lite sådär bebiskräks för att magen är full utan han kan tömma hela magen med mängder och så kommer det då även massa magsyra, det känns att det är en "riktig" spya eller vad man ska säga, och han är ofta lugnare efter han spytt på det viset.

Ett tips är att prova med att ge ersättning i tetra. Det gjorde nämligen stor skillnad för oss. Dyrt, men det var värt det att slippa en ledsen bebis. Vi kunde fasa ut stegvis efter någon månad. Lycka till och kram!
 
Jag har sagt nej till napp för att inte störa amningen men mannen gav bebis napp igår för att han gav upp, och sen dess tar inte bebis bröstet alls.

Glömde reagera på detta. Jag tycker det var ytterst oschysst av sambon.

Jag hade en likadan Medelapump som du till minstingen ( där det visade sig att den inte alls behövdes). Den pump jag fick låna hem ( samt som fanns stationär på neo) var blå, stor och stadig samt betydligt mer effektiv.
 
Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur vederbörande.. För här kretsar ALLT kring den förbannade amningen.

Jag har nu haft 14 (!) barnmorskor som slitit i bebis och mina bröst. Fått höra att "nästan ingen" har fysiologiska problem som gör att de inte kan amma. Men mina bröst, som växte två storlekar redan till vecka 10, har inte läckt en droppe under graviditeten och de verkar inte särskilt positiva till att dela med sig av nån mjölk inte. Vi har Meledas elektriska bröstpump som vi kämpar med hemma, och EN fantastisk dag (i förrgår) fick jag efter lång kamp ut.. tadaa... knappt 50 ml totalt!! Inget som gör en bebis mätt direkt. Läser att bebis minsann får ut mycket mer ur brösten än en pump. Men jag vet ju hur det låter när han sväljer och det gör han sällan vid bröstet, inga klunkar där inte. Har jag tur rinner det ett par droppar ur det ena bröstet om han ligger vid det andra. Och det är egentligen främst det högra bröstet som verkar ha nån produktion alls, men bebis gillar... såklart det vänstra. Att han skulle ta tag om bröstet som det är är inte aktuellt, vi kämpar med amningsnapp. Och har träffat flera BM som inte gillar napp och velat försöka utan den men även de har fått ge upp, bebis blir bara förbannad. Han är inte alls särskilt glad i att suga över huvud taget egentligen, ger helst upp efter några "snutt" och blir arg. Han kan ligga ibland och verka tycka det är mysigt och söva sig själv, men han får uppenbarligen knappt i sig något eftersom han då i regel vaknar efter en liten stund och är hungrig.

Vi har specialnappflaska (meleda) som ska efterlikna bröstet och ge visst motstånd, den ger vi Babysemp i. Som han kräks av. Han kräks aldrig av att ligga vid bröstet men visst, då får han iofs inte så mkt..

Så sammanfattningsvis: Måste använda amningsnapp. Bebis med dåligt tålamod där det bara gått utför senaste två dagarna och han verkar ha ledsnat på bröstet helt. Mjölken går knappt att få ut längre trots pump (kämpade jättelänge igår kväll och fick ut 25 ml.. det är väldigt lite för trekvarts rätt rejäl smärta..). Jag har sagt nej till napp för att inte störa amningen men mannen gav bebis napp igår för att han gav upp, och sen dess tar inte bebis bröstet alls. Vet inte om det påverkar att förlossningen var svår, lång och allmänt panikartad och slutade i snitt, men det har ändå gått två veckor sen födseln nu..

Och jag pallar inte mer. Jag vet det är jävligt lätt att säga att man kan ge ersättning men bebis mage verkar må mkt bättre av bröstmjölk, och jag vet inte. För mig har det blivit en jättegrej. Jag har sett mammor storgråta över amningsproblem och aldrig förstått grejen innan, det finns ju ersättning, men för mig är det så sjukt stort och jag förstår dem nu. Idag när det liksom kändes som att det urartade och bebis inte ens ville ta tag, det känns så jäkla förödmjukande. Allt känns så. Varje gång en ny barnmorska ska kolla, varje gång man sitter där med brösten i vädret och bebis bara ser äcklad ut.. Jag pallar inte. Jag har verkligen försökt och haft extremt mycket kärlekskänslor för mitt barn men idag kände jag bara att där gick gränsen, jag pallar inte. Känner mig totalt överflödig, som om jag bara är en blöjbytande kusin som lika gärna skulle kunna vara pappans nya tjej eller nanny. Typ en blöjbytande robot som bara servar och inte som en mamma, känner inte att jag fyller nån som helst funktion förutom rent praktiskt. Har haft så stora kärlekskänslor för min bebis men nu idag bara kändes det som att- nej. Pappan kan ha ensam vårdnad, det gör mig inget, jag tillför inget här. Innan har jag både fått ont i brösten och hjärtat när lillen skrikit men idag när jag försökt amma för tusende gången och det tog tvärstopp men flaskan dög, då gav jag liksom upp i hjärtat. Det var som att gå från 100% mamma-inställd till att bara tvärkapa allt. Ville bara ta med mig hundarna ut på landet och dra, istället för att fira sambons födelsedag och träffa hans släkt hela dagen och låtsas vara lyckliga lilla familjen.
Jag vet inte vad jag ska göra..
Med första barnet gjorde jag verkligen ALLT.(Lånade även stor pump från bb) Men inget hjälpte och det där med att "alla kan" stämmer inte. Dock värt att notera var att högra bröstet fugerade lite bättre. Andra barnet fick perfekt grepp och jag ammade länge och mycket. Hon åt inte en droppe ersättning/välling första året. Med tredje barnet tänkte jag att nu jäklar kan jag detta. Tadaa! Det fungrade inte alls. Men denna gång var det vänstra bröstet något bättre...

Så visst. Det var skitjobbigt att ge upp. Men nu tre år senare så bryr jag mig faktiskt inte alls. Det känns rätt oväsentligt vilket barn som ammades 3, 9 eller 12 månader.
 
Glömde reagera på detta. Jag tycker det var ytterst oschysst av sambon.
Samtidigt tror jag att sambon lider också, dels av oro för @Lenis och dels för att det är påfrestande när man inte kan trösta ett ledset barn. Jag tror inte att sambon tänkte vara oschysst på något sätt utan försökte nog bara hitta ett sätt att försöka lösa situationen.
@Lenis jag fick inte ut nästan någon mjölk alls med första barnet, hon låg visserligen och sög men hade som jag inser efter andra barnet helt fel teknik och ingen som helst ork att suga tillräckligt. Men första veckorna låg hon konstant vid bröstet, verkligen 24 timmar om dygnet, jag satt på toa och ammade för att jag fick panik över att hon bara skrek, hon sov 20 min åt gången dygnet runt. Med en ny BVC sköterska som inte var helt hysteriskt amningsbefrämjande så vågade jag prova ersättning och det blev min räddning. Dottern fyller 15 år i sommar så jag tänker inte ens ge mig på att fundera över vilken ersättning som är bäst. ;)
När det gäller att kräkas så ammade en kompis till mig helt och hållet, deras barn kaskadkräktes efter varje amning, så visst kan de kräkas efter amning också. :heart
 
Åh jag önskar han kunde sova när han ätit.. men hela matgrejen är så stressig och funkar inte, visst han får i sig det han behöver för han går upp (tack gode gud för det) men efter han ätit ersättning får han ofta hicka vilket han kräks av, får han inte hicka kan kan iofs kräkas ändå men risken är mindre.. han somnar inte om han kommer kräkas eller om han hickar.. tiden att söva honom efter ett mål ligger nånstans mellan 1-4 timmar. Och tar det lång tid hinner han bli hungrig igen och då är det ett evigt snurr innan han kommer till ro. Extremt mycket magknip är det, han får miniform och vi ska nu byta till Nan som finns här lättillgängligt. Tack alla för tips om att byta ersättning!

Det jobbiga för mig är att varje gång han vrider sig och tydligt har magknip känner jag att det är mitt fel som inte kan amma, varje gång han kräks känner jag att det är mitt fel eftersom han inte kräks av bröstmjölk osv. Han kräks inte bara lite sådär bebiskräks för att magen är full utan han kan tömma hela magen med mängder och så kommer det då även massa magsyra, det känns att det är en "riktig" spya eller vad man ska säga, och han är ofta lugnare efter han spytt på det viset.





Klippte lite i ditt fantastiska inlägg, just detta jag klippt ut är så spot on för hur det känns. Att det som först inte var en jättegrej men med hormoner och allt som sagts osv så har det blivit ett monster. Ett gigantiskt monster av misslyckande och skuldkänslorna är inte av denna värld.

Som du även skrev så syns man inte så mycket som mamma i det hela, jag satt och verkligen storgrät på morgonen när vi skulle skrivas ut- matningen funkade ju inte och amningen var kaos och jag kraschade verkligen och första dagarna hemma grät jag mest, men det som hände var att bm tittade in (det var en undersköterska som kom in när jag satt och tjöt) och frågade om natten varit jobbig och nr jag sa att amningen fortfarande inte funkade sa hon bara att vi skulle ringt oftare under natten. Men man orkar inte ringa och bli sliten i varje timme, till slut ger man upp och ger ersättning för att få vila en stund, känslomässigt framför allt.



Två veckor nu. Bad om spray idag när vi var hos bm och vägde men det ville de inte ge recept på där, då måste man tydligen boka tid till sin vårdcentral.. jag har ju gamla kollegor att be om recept så det ska inte vara omöjligt på nåt sätt, men hade varit trevligt att få veta varför de "inte ger det så ofta" via bvc. Om jag inte vet varför vet jag ju inte hur jag ska ta ställning om det kan hjälpa..



Nej en till som sliter i brösten orkar jag inte riktigt med. Eller, jo det skulle jag ju göra om det hjälpte, men nu blir allt bara en cirkel av att misslyckas ännu en gång. Och även när de tycker att de lyckats, för bebis ligger och snuttar litegrann, så vet jag ju att han är vrålhungrig och snart tvärilsk och då blir det ändå ersättning och kräks och magknip all over again.

Ville bara inflika (kanske inte hjälper alls) men min son betedde sig precis som din....trots att jag helammande och inte hade några problem med amningen. Han åt, kräktes (alltså kaskadkräktes, precis som du beskriver), hade magknip och så fick jag börja om. Kände mig också som världens sämsta mamma. Det jag menar är att kräkningarna/magknip inte alls behöver ha med amning/inte amning att göra utan kan ha helt andra orsaker. I min sons fall berodde det på väldigt lättretad kräkreflex i kombination med massor med matallergier (bla mjölkprotein som någon annan tog upp).
 
@Lenis kanske mer ett tips till pappan, kan han bära lillkillen i sjal, hud mot hud? Det brukar kunna lugna och just sjalbärande upprätt kan vara ett bra sätt att komma till ro efter att han har ätit och minska risken att kräkas, är det kräkreflexen som bråkar så blir det värre när de ligger ner. Om man pappan kan bära så får du en stund att vila och pappan kan hitta ett sätt att trösta och knyta an. Jag kommer ihåg att man lätt blev låst i tänkandet när man var stressad och trött i situationen. Ni kanske redan har provat det, då kan du bara strunta i mitt tips. :heart
 
@Lenis kanske mer ett tips till pappan, kan han bära lillkillen i sjal, hud mot hud? Det brukar kunna lugna och just sjalbärande upprätt kan vara ett bra sätt att komma till ro efter att han har ätit och minska risken att kräkas, är det kräkreflexen som bråkar så blir det värre när de ligger ner. Om man pappan kan bära så får du en stund att vila och pappan kan hitta ett sätt att trösta och knyta an. Jag kommer ihåg att man lätt blev låst i tänkandet när man var stressad och trött i situationen. Ni kanske redan har provat det, då kan du bara strunta i mitt tips. :heart
Sjalen var verkligen en helt underbar uppfinning för oss! Den i kombination med pilatesboll har räddat många kvällar.
 
Min sistfödda var inte särskilt impad av att amma, och det trots att mjölken sprutade. Det kanske sprutade för mycket vad vet jag, men amningen var en kamp varje gång. Hon skrek och jag kände mig värdelös. Det satt långt inne att bestämma mig för att ge ersättning istället (fick inte ut en droppe med pump), men när jag väl bestämde mig för att ge upp var det en sådan lättnad. All ångest släppte och helt plötsligt blev det mysigt och kul att vara hemma med bebis.
 
Ditt barn far inte illa av ersättningen, däremot blir det nog lite mycket för honom tänker jag.

Min glupska son fick jag ge lite ersättning, ta upp och rapa, mata mer, rapa. Om han rapade så slapp han hicka och kräktes oftast mindre. Men han kräktes ordentligt, vissa har svårare med refluxen. men det blev bättre rätt fort.
 
En tanke med kräkningarna. För några år sedan fick en bekant ett barn som kräktes väldigt mycket och "alla" sa att det var helt normalt. När barnet var några veckor var situationen helt hopplös. Det upptäcktes då att bebisen hade en förträngning i nedre magmunnen. Bebisen opererades och allt gick bra.
Det här är alltså bara en tanke som kom upp när jag läste. Det är inte så att jag tror att det är vad som har drabbat ditt barn. Mitt ena barn kräktes också enormt mycket iallafall sina första sex månader utan att det var något fel och hen helammades. Det kan såklart också ligga någon allergi eller känslighet bakom som för mitt andra barn som också kräktes mycket och gick ner i vikt innan problemet identifierades.

Jag tycker att ni ska åka till en bra barnläkare som både får undersöka bebisen och kolla diverse allergener. Kanske behöver ni bli inlagda några dygn både för att få utreda ordentligt men också för att ni ska få en chans att sova.

Att vara mamma sitter inte i amningen. Idag finns fullgod ersättning och även om jag till fullo förstår din ångest över att amningen inte fungerar så är det inte där föräldraförmågan sitter.
 
I tillägg: jag har helammat vår dotter i 6 månader och hon hade jätteont i magen från ca 1-3 månader. Så barn kan få magproblem även utan ersättning. Och inget av det här är ditt fel @Lenis!
 
@Lenis Ännu en som känner igen sig. Kämpade i 5v, varav de sista med ständig smärta i brösten. Varför vet ingen, men jag trodde jag var sämst och hade sån ångest. Ångrar att jag inte gav upp tidigare.

Vi började med Nan HA (hypoallergic) för att jag själv som bebis hade mjölkproteinallergi. Gick bra tills han var 4,5mån då vi var tvugna att byta till helt mjölkfritt.

Hoppas det löser sig även för er!:heart
 
@Lenis hur går det för er?

Gjorde en kraftansträngning efter besök på bvc där jag fick tips om att jag skulle testa att sitta i soffan en hel dag och bara lägga till bebis till bröstet varje timme. Inte lätt med min lille men det gick närapå och jag fick hopp om att kanske kunna stimulera LITE mer mjölk så man skulle kunna ge honom ett litet mål utan ersättning åtminstone.. Sen blev lilleman sjuk och orkade inte amma.. Så där gick ju amningen tillbaka igen. Om den nu hade kommit igång bättre, det vet jag ju aldrig säkert eftersom jag inte vet vad han får i sig. Men nu kör jag på att amma för mys och det han kan tänkas få i sig och så kör jag ersättning på det. Nan spydde han som en fontän av och när vi testat att återgå till babysemp tetra har det blivit värre, så nu kör vi på Hipp och så miniform och sempers magdroppar. Vet inte om det är de som gör skillnad men lillens magonda har blivit mycket bättre vilket lättat det väldigt mycket för mig. Jag kan fortfarande få dippar när det känns som att jag är skräp men det är betydligt lättare nu.

Tack för allt stöd jag fått här :heart
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Ja, jag kände att detta förtjänade en egen tråd. Liten är nu 2,5 vecka och amningen är tuff. Hon vill inte ta mitt bröst trots upprepade...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 563
Senast: Badger
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 094
Senast: Migo
·
Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
11 467
Senast: WildWilma
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 334
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp