Bukefalos 28 år!

Råd tips och trix vid flaskmatning med ersättning och bröstmjölk

A

Alanis

Hej!

Som rubriken säger behöver jag svar på frågor och råd och tips vid flaskmatning. Förra sonen ammade i 1,5 år och denna kan inte amma:( Han är 3 veckor och har de två senaste blivit flaskmatad med ersättning och bröstmjölk. Jag kommer att försöka lite till men får väl inse att han är en flaskbebis och lära mig att tänka på allt för en sådan.

Eftersom många här är praktiska, ute mycket med barnen, tänker jag att ni har tips om hur man har med sig mat till barnet om man är ute/borta en heldag, vatten i termos/bröstmjölk i kylväska?? Hur gör ni med pumpandet då?

Sen undrar jag om det finns en bra elektrisk pump att rekommendera. Hyr för tillfället en Meleda Symphony 2.0 från sjukhuset, men det kostar 18 kronor om dagen och om jag ska pumpa ett halvår lönar det sig antagligen att köpa en ny eller begagnad. Den här pumpen tar 10 minuter för två bröst på en gång. Finns det motsvarande att köpa?

Vad mer kan jag tänka på? Det har varit en process att inse att jag inte kan amma den här knatten. Närhet är ju självklart viktigt, just sitter han naken i sjalen mot min bara överkropp. Vi samsover på natten. Har hittills införskaffat två nappflaskor som verkar fungera -MAM. Napp behöver han väl inte nödvändigtvis för att han suger mindre än ammade barn?

Tacksam för alla svar!
 
Sv: Råd tips och trix vid flaskmatning med ersättning och bröstmjölk

Våran son fick också flaska från ungefär 2-3 veckors ålder. I början pumpade jag och gav honom men eftersom han hade problem med magmunnen så fick vi börja med en specialersättning. Så här i efterhand tycker då jag själv att det blev smidigare och enklare att bara ge ersättning. Hade med oss varmt vatten i en termos och pulver i en burk, då var det bara å blanda när liten blev hungrig. På natten gjorde vi likadant, varmvatten i termos och en burk pulver bredvid på sängbordet! Efter ungefär 4 veckor behövde jag inte pumpa något alls, trappade ner ganska drastiskt. Men min mjölkproduktion kom nog aldrig riktigt igång heller eftersom han aldrig fick till amningen.

Napp har han fortfarande, tacka gudarna för det! Får som för mig att flaskbebisar behöver napp mer än ambebisar då ambebisarna kan snutta på mamma, en tom flaska är ju inte så bra å snutta på.
 
Senast ändrad:
Sv: Råd tips och trix vid flaskmatning med ersättning och bröstmjölk

Jag pumpade ju hur mkt som helst förra gången och då hade jag turen att få låna en sjukhuspump gratis. Jag köpte en begagnad pump den här gången men den är så mkt oeffektivare än sjukhuspumpen så jag hade nog rekommenderat att köpa en sjukhuspump om du har tänkt "helpumpa".

Vi kokade vattnet som vi gjorde ersättning på för extra säkerhet, är nog eg. inte nödvändigt (nu minns jag inte riktigt men tror att det håller sig ett dygn i kylskåp) och när vi gjorde ersättning så gjorde vi för fler mål (tvillingar), tror färdigblandad håller sig 4-5h i kylskåp. Kolla upp tiderna, är inte säker att de stämmer.
Mikro el. doppvärmare i sovrummet!
Jag köpte färdigblandade tetror som reserv när vi var på utflykt men jag ammade ju i första hand (gav ersättning då amning inte räckte) så det gick inte så mkt.

Kan varmt rekommendera Dr Browns flaskor, ta de som är Bisfenol A-fria. Finns flera napphålsstorlekar.
Våra barn hade inga nappar.
 
Sv: Råd tips och trix vid flaskmatning med ersättning och bröstmjölk

Jag har väl inga mer tips än det som de innan redan har nämnt ang. varmt vatten och pulver. När det gäller napp så är det nog väldigt individuellt. Jag delammade i tre månader, kompletterade med ersättning efter varje mål. Jag användes inte som "levande napp", men min son har aldrig haft napp. Han hade helt enkelt inte det behovet.
 
Sv: Råd tips och trix vid flaskmatning med ersättning och bröstmjölk

Hej!

Som rubriken säger behöver jag svar på frågor och råd och tips vid flaskmatning. Förra sonen ammade i 1,5 år och denna kan inte amma:( Han är 3 veckor och har de två senaste blivit flaskmatad med ersättning och bröstmjölk. Jag kommer att försöka lite till men får väl inse att han är en flaskbebis och lära mig att tänka på allt för en sådan.

Eftersom många här är praktiska, ute mycket med barnen, tänker jag att ni har tips om hur man har med sig mat till barnet om man är ute/borta en heldag, vatten i termos/bröstmjölk i kylväska?? Hur gör ni med pumpandet då?
Jag har inte kunnat amma någpn av mina 4 barn, fast den sista lyckades jag faktiskt hobbyamma litegrann. Jag är "trögmjölkad" så de får inte ut nog mycket mjölk, även om de gör rätt. Med minstingen började jag amma, precis som de andra tre, men gav upp efter några dagar och körde mjölkmaskin+flaska även till honom. Sen kom ett tillfälle som gjorde att jag testade att lägga honom till bröstet 1½ månad senare och se på sjutton, det lyckades! Så där kunde jag i alla fall åka och handla och kunna ge honom ett mellanmål i stället för att släpa med mig både mat i flaska och pump+tomflaskor till mig själv. Så ge inte upp!

Vad gäller värmning av maten så är väl det det meckigaste med flaskmatning, framförallt om man ger bröstmjölk som absolut inte bör mikras. Det finns flaskvärmare som man kan ha med sig, som funkar på olika sätt. Jag har haft två varianter, dels en med sladd som jag även hade biladapter till. (användes både hemma och i bilen) Lite slabbigt dock då den värmer i vattenbad, men den funkar ju att använda många gånger så där är det en fördel.
Sen har jag haft en väldigt enkel variant som är som en såndär värmedyna man kan ha till sig själv, där man aktiverar den genom att trycka på en metallplatta i den, sen återladdar man den genom att koka den i 10 minuter. Fördelen är att den är oberoende av ström, nackdelen att den bara kan användas en gång i taget. Man måste också börja värmningen i god tid före, den enklare tog minst en halvtimme på sig att värma en kyld flaska...
Sen undrar jag om det finns en bra elektrisk pump att rekommendera. Hyr för tillfället en Meleda Symphony 2.0 från sjukhuset, men det kostar 18 kronor om dagen och om jag ska pumpa ett halvår lönar det sig antagligen att köpa en ny eller begagnad. Den här pumpen tar 10 minuter för två bröst på en gång. Finns det motsvarande att köpa?

Jag har haft hyrpump alla 4 gångerna och min erfarenhet är att den är såpass effektiv och enkel att använda så jag föredrar den, även om jag även haft en egen liten Medelapump som kunde drivas med både batteri och sladd. Det har tillkommit några andra pumpar mellan dessa två i storlek som jag dock inte testat - sök på Medela på Tradera eller BLocket så brukar det finnas en del annonser.
Vad mer kan jag tänka på? Det har varit en process att inse att jag inte kan amma den här knatten. Närhet är ju självklart viktigt, just sitter han naken i sjalen mot min bara överkropp. Vi samsover på natten. Har hittills införskaffat två nappflaskor som verkar fungera -MAM. Napp behöver han väl inte nödvändigtvis för att han suger mindre än ammade barn?
Faktum är att flaskbarnen får mycket kortare sugtid än ammande barn, för det går fortare att äta från flaska än från bröstet. Så, åtminstone för mina har nappen varit alldeles nödvändig. Jag hade tänkt försöka undvika napp men vi tvingades inse att det var enönskedröm... Det är inte ovanligt att flaskbarnen sover bättre än ammade barn pga att de blir ordentligt mätta när de äter.

Kan varmt rekommendera Dr Browns flaskor, ta de som är Bisfenol A-fria. Finns flera napphålsstorlekar.
Våra barn hade inga nappar.
Bisfenol har förbjudits i nappflaskor enligt EU-beslut, så jag tror att alla flaskor som säljs numera är BPA-fria. Jag såg i alla fall inga BPA-flaskor när jag kollade senast.
 
Sv: Råd tips och trix vid flaskmatning med ersättning och bröstmjölk

Vi sitter i en liknande sits med dålig sugreflex, dålig viktökning och sonen hade lågt blodsocker när vi låg på BB så vi var tvugna att börja med flaska nästan direkt. Jag lever också ett liv i ständig närhet av sjukhuspumpen. :crazy:

Vi har blivit tipsade om att använda Medela Calma-nappen och det har funkat jättebra att få igång sugreflexen på vår son. Idag har han legat vid bröstet ett flertal gånger och han har visat stort intresse, särskilt när jag la på amningsnappen igen efter ett litet uppehåll. Han tycker dock att det är så himla mysigt vid bröstet att han somnar och jobbar dåligt med drickandet men vi tror att det ska funka framöver när vikten har återgått till födslovikt.

Det är ju en process att få kunskap och känsla över hur man ska gå till väga, hålla barnet, erbjuda bröstet, hålla barnet vaket osv. Sonen är hittills bara en vecka så vi är mitt i processen av att få igång amningen och just nu känns det hoppfullt, vi får vårt BVC-besök i morgon och kommer få feedback på viktökningen då.

Nappen kostar 149 kronor, men för oss är den värd varenda öre då pojken får i sig maten i sin egen takt. Så även om ni inte kan bröstamma så kan nappen hjälpa er son att äta i långsammare takt och med sina egna andningspauser osv än det blir med en vanlig flasknapp.
 
Sv: Råd tips och trix vid flaskmatning med ersättning och bröstmjölk

Bisfenol har förbjudits i nappflaskor enligt EU-beslut, så jag tror att alla flaskor som säljs numera är BPA-fria. Jag såg i alla fall inga BPA-flaskor när jag kollade senast.

Lagen träder inte i kraft gällande tillverkning av sådana nappflaskor förrän 1 mars 2011 och inte förrän 1 juni blir det förbjudet att sälja nappflaskor med bisfenol A.

Förbudet gäller nappflaskor av polykarbonat avsedda för barn yngre än 12 månader.

:)
 
Sv: Råd tips och trix vid flaskmatning med ersättning och bröstmjölk

Tack för alla svar.:)

Ewa-Lena-vet du vilka återförsäljare som finns? Kan man använda den nappen när barnet redan provat annan flaska?
de MAM-flaskor jag har ska vara BPA-fria.

Vi har lite tvärtom mot Ameo, jag släpper mjölken lätt så sonen har legat och fått i sig en del utan att kunna suga som han ska utan att jag märkt det. Har myst och somnat eller blivit jättehungrig och fått ersättning.

Verkar vara olika om nappbehovet helt enkelt. Dum fråga från mig som var levande napp till äldsta sonen, hur märker man ett ökat sugbehov? Är det när han tror att han vill äta mer men spottar ut nappflaskan? Kan nappsug hjälpa till att få fram rapar?

Har hittillls haft med en 0,5 liters termoskanna med hälften kokt och hälften kallt kranvatten som jag blandar med ersättning när behov uppstår. Kanske lättare att ge bröstmjölken hemma och ersättning ute. Tror inte att jag kommer att lyckas pumpa mer än 3-4 gånger per dygn då jag ju har en son till att ta hand om.Har hittills inte lyckats i alla fall. Nu finns det en produktion om amningen plötsligt skulle börja fungera.
Jag kanske är bekväm men tänker inte släpa med mig pumpen och nog inte heller ställa väckarklockan för att pumpa. Ska kolla efter begagnad pump.:idea:
 
Sv: Råd tips och trix vid flaskmatning med ersättning och bröstmjölk

Ja sugbehovet är olika, men generellt brukar flaskbarn behöva tillfredställa sugbehovet med napp oftare än ammande. Men du märker om han har behovet.

MAM-Ultivent är helt giftfria. Vi använde enbart MAM-ultivent till min dotter ( som också ätit ersättning sedan första veckan ).
 
Sv: Råd tips och trix vid flaskmatning med ersättning och bröstmjölk

var i samma sits som dig när M var liten, jag köpte en vattenkkare till bilen, som jag kunde värma till vattenbad när vi var ute. hade alltid med mig några flaskor färdigblandad ersättning till henne, gick snabbt att värma på och smidigt när man körde. bara att plugga in den och sätta ner flaskan och klart på 10 min.

jag hatade at pumpa på natten och kommer inte pumpa till nästa barn om amningen inte heller funkar med den.
i slutet pumpade jag enbart för att göra min sambo nöjd med mig. inte riktigt rätt anledning tycker jag.....
mådde otroligt mycket bättre när jag slutade!

Napp har M haft sen dag 1, hon fick inte äta första veckorna i livet, så det var otroligt viktigt för oss att hn sug på nått, dessutom har jag läst att tarmen aktiveras ch jobbar när man tuggar/suger och det är ju en anledning så god som någon att använda napp.
 
Sv: Råd tips och trix vid flaskmatning med ersättning och bröstmjölk

Ewa-Lena betyder det att amningen fungerar nu? Hoppas det. Med min äldsta fick jag också pumpa igång allt och det tog cirka 4 dagar på BB och ytterligare några dagar hemma med pump, amningsnapp och tålamod. Men sedan ammade han som sagt ett och ett halvt år.

Tack för ytterligare synpunkter och tips alla. Börjar få in lite rutin på det där med ersättning. Fick (tyvärr med tanke på virus) ge vid hämtning på förskolan häromdagen och på biblioteket och utanför konsum, så det verkar inte begränsa mig från att vara ute.

Är i valet och kvalet om hur jag ska gå vidare. Har gett det nästan 10 dagars försök med amningen sedan jag var på amningsmottagningen, men *dåligt samvete* inte innan varje måltid. Det går inte tisdmässigt och praktiskt att få ihop. Har köpt nappar och kokat så det är bara att stoppa in när jag ger upp. Vill så gärna att det inte ska vara kört med amningen men han gör inga framsteg. Suger tre tag, mjölken rinner till, han småsnuttar, får i sig någon droppe, myser, suger tre tag till etc. Amningsmottagningen tyckte jag skulle avbryta försöket för den gången om han bara snuttade men jag tycker det är så mysigt. Fråga: om jag skulle försöka dygnet runt i 3-4 dygn, är det större chans att han lyckas då?
 
Sv: Råd tips och trix vid flaskmatning med ersättning och bröstmjölk

Fråga: om jag skulle försöka dygnet runt i 3-4 dygn, är det större chans att han lyckas då?

Ja, jag tror det - att verkligen intensivt försöka tror jag kan fungera.
 
Sv: Råd tips och trix vid flaskmatning med ersättning och bröstmjölk

Kom också ihåg att det faktiskt finns fall där barn börjat amma efter flera veckor...
Som ajg skrev ovan så försökte jag amma minstingen första dagarna, men gav upp då även han fick i sig för lite (=blev trött och inte orkade suga pga att han fick för lite energi...). Efter över en månad testade jag att lägga honom vid bröstet en gång när vi låg i sängen och sov middag och jag inte orkade kliva upp. Jag provade helt enkelt och gissa hur glad jag blev när han tog tag efter några misslyckade försök! Så även om det inte skulle funka, fortsätt gärna att hobbyamma så mycket du kan och vill, för plötsligt händer det....
 
Sv: Råd tips och trix vid flaskmatning med ersättning och bröstmjölk

Uppdaterar lite.

Nu är sonen snart 5 veckor. Amningsförsöken har inte lett till några framsteg. Nu känns det inte ens som att mjölken rinner till när han ligger vid bröstet, men lite verkar det komma ändå.
Tyvärr visar det sig att den ersättning han fått, Nutramigen, innehåller alldeles för höga halter av Mangan. Har idag köpt Babysemp 1 Lemolac och beställt HIPPs ekologiska. Men samvetet för att han får ersättning har ju inte mildrats sedan jag fick veta det här.
Pumpningen går uselt. Stressad över att hinna pumpa och lyckas kanske en till två gånger per dygn. Nu kommer det nästan ingen mjölk:cry: så det känns som att det finns två vägar antingen pumpa betydligt oftare eller ge upp. Hade planer på att lämna den elektriska och försöka med handpump en gång per dygn för att hålla produktionen igång. Men om inte ens den elektriska klara det kanske inte en handpump kan göra något större resultat. Jag trodde att man kunde hålla produktionen igång med hjälp av att pumpa någon gång per dygn som vid delamning, men det går kanske inte?

Har köpt en Medela Calma och den kan han äta ur så det är inte själva sugreflexen som är svag utan underkäkstekniken.
 
Sv: Råd tips och trix vid flaskmatning med ersättning och bröstmjölk

Åh du ska inte alls känna dig dålig som ger ditt barn ersättning.

Jag kunde inte hålla min produktion uppe genom att pumpa ur alls, mina bröst behövde äkta vara ( bebis ). Jag gav Hipp erättning och hon var lika fin i magen som när hon åt bröstmjölk. Jag tycker du ska släppa på din ångest över detta med att inte amma / ge ersättning, du ger ju din bebis mat som den behöver :)

Kram
 
Sv: Råd tips och trix vid flaskmatning med ersättning och bröstmjölk

Förlåt att jag inte svarat men vi har haft rätt jobbigt med amningsträningen här hemma.

Det har gått framåt men tyvärr är det inte "klart". Sonen tar nu bröstet med rätt grepp med amningsnapp och han tar rätt sorts sug med klunkar sas, men han håller inte i utan ligger mest och myser, somnar, tar några tag, somnar, snuttar, ett par klunkar osv. Vi hade heldagsträning i lördags och han bara underhållsåt, men när jag behövde loss en kort stund blev han jätteledsen och hungrig. Så han äter sig inte mätt vid bröstet helt enkelt.

Sen har jag blivit så osäker på mängden mjölk när man ammar, BB har beordrat oss att ge visst mycket mjölk/ersättning visst många gånger under dygnet innan han kom upp till födslovikten. Men hur går det till med amning? Där kan man ju inte mäta milliliter hit och dit. Så jag känner mig inte "betrodd" att ge mitt barn rätt mängd mat. Och hur funkar det för alla andra? Hur kan de vara betrodda? Jag har miljoner frågor och funderingar just nu. :(

Jag har ju tur hittills som har stor mjölktillgång, så pass att det blir över. Men jag är så otroligt less på maskinen och trippeljobbet som det innebär (amningsträning, flaska, pumpning). Jag är inte alls redo att ge ersättning så jag kör på så här tills sonen börjar amma, jag inte orkar längre eller tills mjölken sinar. Vi får se.

Så det känns ändå väldigt bra med calma-nappen då sonen får möjlighet att göra andningspauser och får suga även om det inte är så jag egentligen vill ha det.
 
Sv: Råd tips och trix vid flaskmatning med ersättning och bröstmjölk

Sen har jag blivit så osäker på mängden mjölk när man ammar, BB har beordrat oss att ge visst mycket mjölk/ersättning visst många gånger under dygnet innan han kom upp till födslovikten. Men hur går det till med amning? Där kan man ju inte mäta milliliter hit och dit. Så jag känner mig inte "betrodd" att ge mitt barn rätt mängd mat. Och hur funkar det för alla andra? Hur kan de vara betrodda? Jag har miljoner frågor och funderingar just nu. :(

Vad kämpigt du verkar ha det :(

Jag satt fast i milliliterträsket med min son, fast av andra anledningar, och hade order om hur många milliliter per gram (!) kroppsvikt han skulle äta per dygn - inte mer, inte mindre. Eftersom jag ammade till den del sonen klarade att äta själv, så amningsvägde jag vid varje måltid - i början hela tiden, efter ett tag bara något enstaka dygn då och då för att få ett medelvärde på hur mycket han ammade och hur mycket som skulle matas på annat sätt. Känn efter hur du känner, så att du inte sliter ihjäl dig för amningens skull, men så länge du är känner som du beskriver i ditt inlägg så kanske det vore ett alternativ att försöka få låna hem en väg över en helg eller så, så får du veta hur mycket han äter själv - om det skulle känna bra?
 
Sv: Råd tips och trix vid flaskmatning med ersättning och bröstmjölk

Sonen tar nu bröstet med rätt grepp med amningsnapp och han tar rätt sorts sug med klunkar sas, men han håller inte i utan ligger mest och myser, somnar, tar några tag, somnar, snuttar, ett par klunkar osv. Vi hade heldagsträning i lördags och han bara underhållsåt, men när jag behövde loss en kort stund blev han jätteledsen och hungrig. Så han äter sig inte mätt vid bröstet helt enkelt.

Det låter som om du har det ganska kämpigt just nu!

Vi hade det periodvis också ganska tungt med amningen. Ett tips som jag fick redan på BB och som jag körde stenhårt på var att barnet ska vara piggt och vaket vid amningen. Började sonen gosa in sig och somna till så skulle jag massera händer och fötter ganska hårt, killa honom på ryggen, blåsa honom i örat, bumpa honom i rumpan. Allt för att hålla honom vaken och för att lära honom att vid bröstet äter man, inte sover. Detta gjorde att sonen kunde äta sig proppmätt på 7 minuter och inte behöva äta igen på 3 timmar. Nu kanske inte det funkar på din lille pluttis direkt men det kan vara ett tips som många andra.

Lita på dig själv, man kommer långt på det!

Kram
Miks
 
Sv: Råd tips och trix vid flaskmatning med ersättning och bröstmjölk

Ett tips som jag fick redan på BB och som jag körde stenhårt på var att barnet ska vara piggt och vaket vid amningen. Började sonen gosa in sig och så killa honom på ryggen, blåsa honom i örat, bumpa honom i rumpan. Allt för att hålla honom vaken och för att lära honom att vid bröstet äter man, inte sover.

Byt blöja, lägger jag till! Att massera i handen ska tydligen dessutom stimulera sugreflexen :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 671
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp