Rädd för min häst

Bukefalos 30 år!

jillns

Trådstartare
Hej! Nu är de så att jag för ca 2 veckor sedan fick hem min första häst. Vad jag trodde skulle bli det bästa beslutet i mitt liv har fått mig att börja tvivla. Han var redan stressad när han kom och kunde ej tas upp med transport själv utan behövde en kompis att samåka med. Sedan började vi mjukt med lugna rutiner där han bara skulle få bo in sig första dagarna. Sedan tyckte jag att han börjat lugna ner sig och valde då att endast skritta honom till en början då vi även fått rekommendationer från veterinären att inte låta han stå för länge men där hade vi ändå delade åsikter med flera personer vi pratat med då vissa säger att vi bara bör låta han landa i lugn och ro och vissa säger att de värsta man kan göra är att låta hästen vila. Efter några dagar nu så valde jag att lägga sadeln på hyllan och bara hantera från marken för att se om nerverna skulle lugna ner sig. Nu har vi haft ett jätte problem med att ta in/ut honom då han stressar upp sig något enormt, börjar snurra runt än och får ”fnatt”. Han har inte sparkat bitit eller rest sig emot mig men tycker ändå det blev väldigt obehagligt då jag ej kände att jag hade kontroll över situationen. Detta har lett till att jag nu inte ens vågar ta av han täcket eller släppa ut dem andra hästarna då jag blir för nervös. Har ingen aning om vad jag ska göra så snälla hjälp mig.

Hej! Nu är de så att jag för ca 2 veckor sedan fick hem min första häst. Vad jag trodde skulle bli det bästa beslutet i mitt liv har fått mig att börja tvivla. Han var redan stressad när han kom och kunde ej tas upp med transport själv utan behövde en kompis att samåka med. Sedan började vi mjukt med lugna rutiner där han bara skulle få bo in sig första dagarna. Sedan tyckte jag att han börjat lugna ner sig och valde då att endast skritta honom till en början då vi även fått rekommendationer från veterinären att inte låta han stå för länge men där hade vi ändå delade åsikter med flera personer vi pratat med då vissa säger att vi bara bör låta han landa i lugn och ro och vissa säger att de värsta man kan göra är att låta hästen vila. Efter några dagar nu så valde jag att lägga sadeln på hyllan och bara hantera från marken för att se om nerverna skulle lugna ner sig. Nu har vi haft ett jätte problem med att ta in/ut honom då han stressar upp sig något enormt, börjar snurra runt än och får ”fnatt”. Han har inte sparkat bitit eller rest sig emot mig men tycker ändå det blev väldigt obehagligt då jag ej kände att jag hade kontroll över situationen. Detta har lett till att jag nu inte ens vågar ta av han täcket eller släppa ut dem andra hästarna då jag blir för nervös. Har ingen aning om vad jag ska göra så snälla hjälp mig.
Ta hjälp av en duktig tränare. Bland hästmänniskor finns det en tradition av att tränare anlitas vid ridning, hantering i vardagen, lastning etc ska bara funka-utan att någon berättar hur. Jättekonstigt. När min tränare kom ut till mig första gången så observerade hon mig i boxen, hur jag tog av och på grimman och sedan hur vi gick ut ur boxen tillsammans.

Sedan började träningen där. All den träning som görs från marken har man med sig upp på ryggen, när man sedan börjar rida. Enligt mig behöver en häst lära sig att den ska vara ödmjuk och respektera den som går jämte och leder. Det innebär att den inte kan explodera, fara runt hur som helst. Istället ska den hela tiden vara uppmärksam på sin människa, hur människan agerar och stannar människan så ska hästen stanna på respektfullt avstånd. Sådan träning gör att hästen blir lugnare och kommunikativ istället för att leta upp farliga saker i sin omgivning.

Om den är på ett nytt ställe med nya människor så är det många nya intryck för den att ta in.

Finns det skadehistorik? Annars hade jag nog låtit den lösgaloppera några dagar i veckan för att få ur sig överskottsenergi. Vad har ni för väder? Är det lite krispigt ute så kan en del hästar bli på tårna av det.

Mitt sto som jag hade i 17 år tog det minst en månad för att landa efter en flytt. De sista nio åren hade hon sin flock med sig när vi flyttade (samt mig såklart!) men det gjorde ingen större skillnad. Nytt ställe = hysterisk häst som inte gick att känna igen. Vanligtvis var hon oerhört mjuk och lugn.

Vid varje flytt byter de miljö, foder, vatten. För din häst är det även ny flock, nya människor som tar in och ut, ny utrustning. Så det är inte konstigt att han är stressad.

Googla triggerstapling, det kan vara hjälpfullt för förståelsen.

Mitt tips är att ta ut en tränare inom R+ (se BHIS.se) eller en etolog, så det inte blir att han dessutom måste hantera våld mitt i all stress.

Två av mina nu tre hästar har varit väldig stressade efter flytt till mig. Ponnyn kunde vi knappt röra bakdelen på första månaderna tex.
Valacken kunde absolut inte vara själv varken ute eller inne eller på ridbanan eller på promenad i skogen.
Nu är båda två hur lugna och fina som helst och står och sover när de pysslas med själv inne, rids för det mesta själva osv.
Det tog några månader för båda innan de började lugna sig, lita på oss, lära sig rutinerna osv. Men jag skulle säga att det nog tog över ett halvår innan de landat ordentligt.
Så ge hästen tid. Sätt den inte i jobbiga situationer där den blir osäker och stressad. Tillbringa tid tillsammans på hästens villkor tex i hagen, ge godis, klappa och gå därifrån utan några krav på hästen. Den kommer att lugna sig tids nog.

Vi har en valack som blir stressad vid flytt.
Han är världens snällaste och mysigaste i vanliga fall, men efter flytt går han inte att fånga i hagen, han är stressad och olycklig. Alla hans gamla stressbeteenden från innan vi köpte honom kommer tillbaka. Tom hans hästkompisar reagerar på hur annorlunda han blir.

Vi flyttade förra veckan och nu sker all hantering på hans villkor. Vill han vara med oss får han det, han har inte tagits in från flocken än, för han är inte redo. Vi märker främst på hans kompisar att han börjar finna sin plats i sin nya flock (han hade 3 gamla kompisar med sig).

Jag hade kollat med gamla ägaren hur hästen brukat hantera förändringar och vad de rekommenderar dig att göra. Vissa hästar mår bättre av att ha samma rutiner på nya stället (med ridning som vanligt), andra behöver vila för att komma in i allt det nya. När jag köpte mitt sto blev jag rekommenderad att inte låta henne vila, då blev hon för pigg.

Annat tips om du börjar känna dig osäker är att ta hjälp av någon erfaren som kan visa dig vägen framåt.

Vad tråkigt att din dröm fick en så knackig start! Det är lite svårt att ge råd utan att ha sett er. Bäst vore nog att ta ut en problemlösare eller annan tränare som jobbar även med hantering etc. Då kan de hjälpa dig genom att läsa av just dig och just din häst i eran hemmiljö. Och även ta igenom saker fysiskt själv vid behov.
Det är lite synd att inte fler tar lektioner i sådant. Det skulle skapa så mycket mindre stress, rädslor, missförstånd etc för både människor och hästar.
Men det är inte jättevanligt att folk gör så. Så du är inte på något vis ensam.
Tyvärr skäms många när det blir så här. Men som problemlösare kan jag tala om att det är rätt vanligt att det kör ihop sig. Även för folk som haft häst förr. Så även här är du inte ensam.

Vad är det för typ av häst och hur gammal?
Se över foderstaten och kolla att hästen inte får i sig för mycket kraftfoder tex.
Hur länge är den ute per dag? Hur gick den i hage förut? Vad går den i för typ av hage nu?
Har den kompisar i hagen?
Får de mat i hagen? Får de mat direkt de kommer in?
Får den blåsa ur energi något? Tex longeras eller lösgalopperas om den inte rids?
Reds den mycket hos förra ägaren?
Varför har veterinär ordinerat ingen vila? Har den några problem i kroppen?

Det finns många olika saker som kan leda till det här beteendet och beroende på vad som skapar det kan lösningarna se olika ut.
Men att börja med vissa grunder brukar vara bra:
Inte för mkt energi-foder/kraftfoder
Och se till att täcka basala behov:
Lagom tuggtid
Mkt utevistelse
Flock
Rörelse
Se till att kroppen känns mjuk och rörlig (se till att den är frisk, hålls varm nog att inte bli spänd etc)

Ge hästen tid. Vardagsrutinerna som in/utsläpp, fodringar, borsta mm tycker jag ska funka innan man börjar rida och träna. Börja med löslongering som någon skrev, promenera med hästen, tillbringa tid med den. Självklart har folk rätt i att det är bra för hästen att röra sig och va igång men en nervös och stressad häst i kombination med en orolig ägare är inte en bra kombo för massa press och krav.
Jag förstår helt din känsla och frustration! Jag har varit där med. Ett sto jag köpte tog jag emot första dagen och släppte gladeligen ut på betet tillsammans med de andra hästarna. Tog två veckor innan jag fick tag på henne. Men hon behövde sen 1-2 månader att landa för omställningen var enorm för henne. Det är inte mycket när man sätter det i förhållande till de år man förhoppningsvis sedan får med hästen :)

Ge det lite tid. Nytt ställe och ny människa.

Min pålle tog ganska prick en månad (på dagen!) att landa i sitt nya hem när jag köpte honom. Han var helt olik sig (vet ju jag nu såhär i efterhand). Höll på att nästan lämna tillbaka honom då han inte åt eller drack något när han var ute i hagen utan mest sprang stressat omkring och tappade rätt mkt (förvisso välbehövligt) i vikt. Han var dock väldigt snäll i hanteringen, och han reds inte då jag köpte honom oinriden. Andra gången jag flyttade honom några månader senare var jag beredd på samma beteende och förvarnade till och med folk i stallet, men underligt nog så tog han den flytten mkt bättre än den första, antagligen för att han vid det laget kände sig trygg med mig.

Det är en stor omställning för en häst att byta både stall och ägare, så det är inte ovanligt att de visar upp en annan sida av sig själva när det händer. I det här fallet har det gått ganska kort tid.
Råden att rida på eller helt ställa av kan tyckas vara motstridiga, men är nog bara olika personers erfarenhet av att lösa situationen.
Jag tycker så här: Umgås med din nya häst på ett sätt som känns säkert och börjar bygga relation mellan er. Gör uppgifterna han ska lösa enkla, tex rid med sällskap, ta in tillsammans med resten av flocken, gå promenad i närområdet, kanske bara runt gården. Allt är nytt för hästen, och den kan inte lita på att den kommer tillbaka till flocken just nu. Det var ju faktiskt inte mer än två veckor sedan hela dess flock, och stall och personal, försvann spårlöst. Om du inte får ridsällskap så ha med någon på marken som trygghet. Korta rundor nära gården i början, utöka efter hand som ni blir tryggare med varandra. Enkla uppgifter på lagom nivå som hästen och du kan lyckas med.

För oss har det varit lite olika hur nya hästar reagerat, och jag har inte känt mig trygg med alla i början. Det har tagit några månader innan de landat helt, men de har ridits och tränats från där de är då från start. (Och då anser jag att ALL hantering är träning. )

Vi bytte stall i augusti, och för min ena häst (V) tog det nästan 2 månader innan hon landade. Vi red på under tiden, men satte inga höga krav på prestation mer än att hon skulle kunna vara själv på banan. Hon är ganska flockbunden så vi jobbade med att få henne trygg i den nya miljön.
Jag har dock turen att ha två hästar som går i samma hage och på nya stället fick de tillbaka en gammal flockmedlem de inte gått med på 2,5 år (vilket glatt återseende det var, min häst M blev väldigt nöjd med att flocken var samlad igen och den tredje hästen var också väldigt glad över att se sina gamla kompisar). Mina hästar har även boxarna bredvid varandra, och mitt emot står hästar som också stod i vårt gamla stall.

För mig tog det nog också nästa två månader innan det nya stallet blivit vardag, även om jag har stått där tidigare under andra förhållanden.

Vi köpte vår ponny 23/12-24. Vi är tredje ägarna på 10 år och han har tävlat och åkt på massor av meetings, men han är en ängslig och lätt stressad själ. Först nu känner vi att han landat och är fullt trygg med oss. Det har alltså tagit ca 11 månader.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka