Rädda läckande täcke?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Pia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 139

Pia

Trådstartare
I dag satte jag på pållen ett regntäcke jag inte har använt på evigheter. Jag hade faktiskt glömt bort att jag hade det, vilket är underligt för det ligger perfekt på honom. Dessvärre upptäckte jag att det släpper igenom vatten. Inte lite heller, stackaren var dyngsur när jag tog in honom.:cry: Antagligen är det därför jag en gång har plockat undan det.
Är det lönt att försöka impregnera om det när det läcker så mycket eller är det lika bra att kasta det? Jag har visserligen fler täcken än jag behöver, denna häst har fyra regntäcken till som är täta, men detta har så bra passform.

Sv: Rädda läckande täcke?

gör ett försök, de skadar ju inte. Jag hade slängt undan ett regntäcke som jag kom ihåg att dne läckte, tvättade upp den och tänkte använda den i boxen. Fast impregnerade den ändå och vipps den häll tort igen. Nu har en kompis häst fått ärva den efter att min häst hade dne ytterilgare ett år efter impregnerigen och fram plockningen. Har du tur överlever den :)

Tvätta det ordenligt innan du impregnerar det så kanske det håller ett tag i alla fall - om du inte har en häst som rullar sig för mkt (=hemmaimpregeringen försvinner direkt).

Absolut! Prova med grönlandsvax! :idea: Gammalt och välbeprövat! Tänk bara på att ju fler lager du lägger på desto mindre andas täcket, så det är en fin avvägning. Har man en pålle som inte susar runt allt för mycket i hagen är det verkligen toppen. Med vaxet kan du få vilket täcke som helst regntåligt. Finns att köpa i sportaffärer typ Naturkompaniet eller Intersport.

Absolut! Prova med grönlandsvax! :idea: Gammalt och välbeprövat! Tänk bara på att ju fler lager du lägger på desto mindre andas täcket, så det är en fin avvägning. Har man en pålle som inte susar runt allt för mycket i hagen är det verkligen toppen. Med vaxet kan du få vilket täcke som helst regntåligt. Finns att köpa i sportaffärer typ Naturkompaniet eller Intersport.
Hur ser det ut? är det spray eller burk? alltså gegga eller sprayform? låter som en grej jag måste köpa!
Blir det fläckar på täcket?

Det ser ut som en vanlig rektangulär hård tvål, brukar ligga i en liten pappersask kostar c:a 100 kr, tillverkare är Fjällräven. Det består av hårt vax som man värmer upp och stryker på med strykjärn (lite som att valla skidor). Man lägger tunna lager och ju fler lager man lägger desto tätare blir ytskiktet. Jag brukar köra 2 lager över hela täcket och sedan 2 extra över ryggen där vattnet/snön lägger sig. Man får prova sig fram, ju fler lager desto tätare blir det och ju mindre andas det. Dock tycker jag att denna impregnering är verkligen håller och länge till skillnad från alla moderna "andas"-impregneringar (har provat Nikvax och dyll.).
Tyget mörknar någon nyans och kan bli lite flammigt om man stryker på det ojämt. Lycka Till! :D

Haha, jag ska alltså stå och stryka på täcket? Men hur får du det på täcket då, värmer du det vars? Och sen häller på täcket? Eller "hyvlar" du skivor av det och stryker?
Ojoj, hur ska jag klara det här :P

Stryk med låg värme på tyget så det blir lite varmt, sedan drar du med "tvålen" några rader brevid varandra på tyget, blir som en vaxhinna (ser ut som om du skulle ha dragit med ett stearinljus), och sedan stryker du över vaxet så smälter det in. Det är mycket enklare än jag får det att låta! :D Man kan även göra det med hårtork men det tar längre tid.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka