Rädda Maya, avlivningshotad amstaff.

Sv: Rädda Maya, avlivningshotad amstaff.

Tja och bara för att en människa inte förstår innebörden av ordet "nej" betyder ju inte att man måste öppna dörren och släppa in vederbörande - alltså, hundägaren har bäddat för problem genom att släppa in människan.

Fast sådär stod det absolut inte innan, på samma sida! Då stod det att han kommit dit för att festa.

Precis och eftersom de nu är jurister så tycker man ju att de borde veta att trovärdigheten i det de påstår minskar för varje ändring av texten :angel:

OM nu detta är sant Varför skriva berättelsen på detta fåniga sätt? Det är svårt att ta något seriöst som berättas som en saga ur hundens förmänskligande syn. Varför inte skriva som det renodlade faktarepotage-sätt det borde vara?

Sen om det gått till på detta vansinniga sätt, varför har då inte pressen uppmärksammat detta? Det här är ju typiskt en sådan storry som kvällstidningarna älskar. För att de inte hittar några inblandade? Ingen, bortsätt från någon som nämns som "matte" i storryn har klivit fram och bevisat att historien ens finns. Eller är det jag som missat den helt bortsätt från facebook och buke?

Det finns :

http://www.expressen.se/husdjur/1.1960793/polisen-vill-avliva-deras-mamma

Polisen har beslutat att hunden Maya ska avlivas efter att hon bitit en vän till familjen i ansiktet så han fick sys.

det är klart Maya skyddar valparna mot en okänd man, säger Anders Hallgren.

Hur nu en vän till familjen kan bedömas som okänd?

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article793028/Maya-hotas-av-avlivning-efter-bett.html

I den mörka hallen möts besökaren av skäll från Maya, som ställt sig mellan mannen och valparna. Kort därefter rusar Maya fram och biter honom i hakan

Senast ändrad:

Jag har inte skrivit varken bu eller bä, eller vilken jag håller på. Eller om hunden ska leva eller inte.
Men är det som står det sant, räcker med en bråkdel, så har det skötts illa enligt vad jag tycker. Och då menar jag hur de har skött hunden under omhändertagandet och bemötandet med luren i örat osv..

Det är så jag också känner.

*kl*
För övrigt la jag inte upp detta för att Jag ska rädda hunden eller ta hand om den. Bara att folk ska läsa detta och bilda sig en egen uppfattning. Sen är det ju upp till er vad ni vill tycka om det och om ni vill skriva på namninsamlingen eller inte.

Jag har bildat mig en uppfattning genom att läsa själva sakfrågan - jag håller med o att man inte ska "puttinutta" det hela men sakfrågan har skötts på ett riktigt dåligt sätt.

Senast ändrad:

Ok då finns det något namn på en verklig person och några uppslag i alla fall. Men tyvärr låter mycket i denhär historien som något som förvridits från en missnöjd ägare. Den känns inte sanhetsenlig och äkta. Kanske beroende på hur den berättats.

När man läser dessa reppotage och även i berättelsen så läggs hela anledningen bakom hugget på att hon skulle ha valpat och skyddar valparna. Hur i hela friden löser alla uppfödare valpförsäljning och visning av små valpar inför köpare om det anses som rätt ok att tiken kan hugga? Ett morr är en sak men ett utfall med hugg? Jag har aldig hört att en tik gjort ett sådant utfall pga valpar och att det isf skulle vara okey. Då är jag ändå "uppfödd" i min mormor och morfars Schäferkennel och sett massor av valpar hos sin mamma. Hade en av morfars tikar huggit någon i ansiktet pga valpar hade hon tagits ur avel och antagligen även avlivats pga nervöst psyke. Vi snackar inte ett naffs i handen här utan ett hugg i ansiktet.

Hur i hela friden löser alla uppfödare valpförsäljning och visning av små valpar inför köpare om det anses som rätt ok att tiken kan hugga?
Fast vem anser att det är rätt ok att tiken skyddar sina valpar så mycket? Det är en förklaring som man har förståelse för.

Jag har en tik som skyddar sina valpar jättemycket första veckan. Jag och sambon får hantera valparna och fixa och dona, men jag hade inte släppt in någon annan hur som helst. Främst för hennes egen skull.

Sen man släpper ju inte in köpare eller andra människor för att titta på små valpar. Valparna måste ju vara lite större först. Jag har väldigt svårt för uppfödare som har alla sina valpar tingade vid 2-3 veckors ålder. Först och främst ser man inte hur valparna kommer att bli och för det andra är det lite tidigt med spring runt tiken innan dess.

Väldigt svårt att veta vad som är sant o överdrift när det gäller hur hunden hanterats efter omhändertagandet, att tiken hade valpar o sen dessutom visade sig vara sjuk gör ju hanteringen besvärlig då hundstallar som polisen anlitar knappast har resurser att ta hand om detta.
Min känsla när det gäller återlämnande är att den idioten skall inte ha en farlig hund!
PL

Håller helt med dig Ramona om tidigt spring runt tiken. Därför kan man ju ifågasätta ägarens beslut att förvara valparna i en lägenhetshall. Var är det mest spring i en lägenhet? Då bör man kanske ha dörren låst i alla fall så inte kompisar bara klampar in. Eller ha valparna i sovrummet. Det är hela bortförklaranet av händelsen som jag vänder mig emot. Uttryckte mig lite otydligt. Sorry.
Det framgår ju bara en liten del av händelseförloppet i hallen. Jag kan inte låta bli och undra över hur matte reagerade och lät när hon ville avhysa gästen. Misstänker att det finns mycket mer i denhär historien som omhändertagandet baserar sig på.

Sen förklarar man att tiken är sjuk och har ont. Men har den varit hos veterinär? Ingenstans står det någon diagnos eller något om ett vetbesök ändå redogör man allt annat i detalj.

Hela historien känns extremt vinklad. Att valpar är en förklaraing till att en tik reagerar det köper jag fullt ut men inte till att det spårar ur såhär.

Tiken har tratt på sig på fotot, så jag utgår ifrån att hon opererats, efter omhändertagandet.

Sen förklarar man att tiken är sjuk och har ont. Men har den varit hos veterinär? Ingenstans står det någon diagnos eller något om ett vetbesök ändå redogör man allt annat i detalj.

.

Tydligen förvaras/förvarades hunden på djursjukhuset och man upptäckte att hunden hade pyo som den sedan opererades för där.

Var det ändå inte djurägarens skyldighet att ta hunden till vet INNAN det gick så långt. Sjuk var den ju tydligen redan hemma. Kan ju också vara en bidragande orsak till omhändertagandet.

Mao så har hon inte fått vetvård förens hon blev omhändertagen eller tolkar jag det fel?

Jag fattade det som att det inte upptäcktes förrän på djursjukhuset men det är bara vad jag läst. Det är ju inte alltid så lätt att läsa av symptom på en hund och en pyo kan utvecklas väldigt snabbt.

OM nu detta är sant Varför skriva berättelsen på detta fåniga sätt? Det är svårt att ta något seriöst som berättas som en saga ur hundens förmänskligande syn. Varför inte skriva som det renodlade faktarepotage-sätt det borde vara?

Sen om det gått till på detta vansinniga sätt, varför har då inte pressen uppmärksammat detta? Det här är ju typiskt en sådan storry som kvällstidningarna älskar. För att de inte hittar några inblandade? Ingen, bortsätt från någon som nämns som "matte" i storryn har klivit fram och bevisat att historien ens finns. Eller är det jag som missat den helt bortsätt från facebook och buke?

matte (danijela tror jag det var) har vait med i en intervju/repotage som sändes i tv4 nyheterna. :cool:

Vet inte vad som står nu i "berättelsen" för den ändras ju hela tiden men den som skrevs på Facebook för två dagar sen berättar om gröna flytningar och att tiken var sjuk hemma hos ägaren.

Det är tyvärr sådant som får mig att ifrågasätta historien. Det är ju så att alla inblandade utom ägaren har tystnadsplikt och kan inte försvara sig. Det låter då urmärkligt att en lång rad av polis, veterinär, hundstall skulle agera så knasigt och okunnigt och att hundägaren har alla rätt på sin sida.

Den dagen allt kommer i sin daga kanske jag ser att jag borde skriva på och då gör jag det (om det inte är försent) men så länge det ändras historier, pågår pajkastning och ägaren anser allt vara någon annans fel köper jag inte storryn.

Ska se om man kan se denna intervju på nätet. Hade varit intressant och höra ägarens egna ord i det hela.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka