Rådfrågning!

K

KaZa

Hade någon annan bett om råd i följande frågor så hade jag haft självklara svar, men nu handlar det om MIG och MINA hundar och då står jag som ett frågetecken. :crazy:

Om någon inte visste så har min tik fått en kull valpar. Dessa ska lev. på lördag. Alla utom en, tror jag! :crazy: Kanske att jag behåller en av dem.

1. När Ni fick eran valp, fick den hälsa på andra hundar innan den blev fullt vaccinerad vid 12 veckors ålder?

2. Om ni har en hund redan och får en valp. Låter ni den vuxna hunden hälsa på andra hundar så länge valpen inte är fullt vaccinerad?

3. Hur länge var ni hemma med valpen? Jag vet inte om jag har möjlighet att ta ledigt? Därför är jag är tveksam till om jag ska behålla en. Min tik följer ju med mig till jobbet varje dag och det kommer ju valpen också göra, men jag jobbar ju med hundar och det blir ett jäkla bök att hålla alla 16 hundar helt utom noskontakt med mina.

4. Hur sköter ni den vuxna hundens motion och träning när ni har en liten valp som inte kan följa med? Nu kan ju husse ta hand om barnpassningen medan jag är ute med vuxna tiken, men hur gör man annars. På helgerna vill man ju ut båda två på långpromenader och träning men då får alltså sambon stanna hemma med lillhunden!?

Hjälp, hur ska jag göra? Alternativet är att min uppfödare tar valpen tills den är fullt vaccinerad, men det är ju just valpstadiet jag vill uppleva, att kunna forma hunden precis som jag vill ha den. Men samtidigt gjorde jag ju inte det med vuxna tiken, henne köpte jag som 5 mån. och det blev ju hur bra som helst. :love:

Alternativ 2 att det inte blir en valp. :smirk:
 
1. Nej, inte en chans.
2. Nej, inte en chans där heller.
3. Eh, jag har nog aldrig slutat vara hemma. Jag pluggade när valpen kom och jobbade bara extra då och då. Var inte jag hemma så var sambon hemma. Dock kan man säga att jag återgick till normalläge vad gäller jobb och skola en månad efter att valpen kommit. Då kunde mamma passa honom tidvis eller så var ju sambon hemma.
4. Valpen får följa med och ligga i buren i bilen. Ofta tränar man i närheten av bilen och man kommer och går hela tiden. Samtidigt kan man passa på att ta ut valpen lite då och då. De valpar jag varit i kontakt med har inte haft några problem med att sitta ensamma i bilen under tidne man går ett spår eller liknande. Vid långpromenader får antingen valpen stanna hemma eller så är man två och en får bära valpen. En klubbkompis har löst det så att hennes äldsta hund drar en skrinda och där åker valpen.

Det mesta löser sig om man bara vill det.
 
Det låter ju bra!

Fråga ett och två är ju självklara egentligen, men senast idag fick hon noskontakt med en främmande hund. :mad: Jag var ute med henne och möttes utav två hundar som kom emot oss i full fart. Jag satte tiken ned bakom mig och gick några steg fram för att sjasa iväg de främmande hundarna. Jag röt till dem vilket gjorde att terriern backa, men golden som var 10 mån kom glatt hela vägen fram. En fint och hon var förbi mej. :( Jag sög tag i henne och skjutsade iväg henne åt rätt håll och gormade på dem igen tills de sprang iväg till husse och matte.

Vad gör man i ett sånt läge? :mad: Kan ju inte gärna sluta gå ut! Jag har ju koll på min hund.

Phu! Inte en chans. :D De är nu 8 veckor och väger 8-9 kg. Mina långpromenader brukar vara ca 2-4 timmar. Men som du sa med pulka :idea: det var ju bra. Tiken kan gott få jobba lite extra på promenaderna och så kan ju valpen sova gott i pulkan med en mysig fäll. :D

Tur att jag tränade in sele och drag förra vintern. Nu får vi friska upp minnet och så fullt ös! :)

Och som Du skriver, det mesta löser sig! Men jag vill ju att lilla bebben ska få en perfekt start i livet.
 
Det bästa är att det går att tillämpa när hunden blir gammal också. Ofta vill ju gamlingarna med ut på längre turer, men de blir ju trötta. Då kan den yngre hunden dra skrinda och den äldre åka.
Samma tjej som jag skrev om tidigare brukar cykla mycket med sina och den gamla hunden vill ju gärna hänga på, men orkar inte riktigt. Han åker därför cykelkärra numera.
 
:D Ja, det är ju klar gamlingarna ska med! Men dit är det lång tid. :crazy: hoppas jag. Bara dessa 3 år har ju gått med en rasande fart.

Men med tanke på valpen. De är ju lång tid som de inte kan följa med på långpromenader. Det är ju lite trist. Det är det negativa med att ha valp. Man måste vänta så länge innan de får hänga med fullt ut på allt skoj.
 
1. När Ni fick eran valp, fick den hälsa på andra hundar innan den blev fullt vaccinerad vid 12 veckors ålder?
Ja, det fick dom. Då de allra flesta vaccinerar så är fakstiskt de sjukdomarna ovanliga i Sverige.

2. Om ni har en hund redan och får en valp. Låter ni den vuxna hunden hälsa på andra hundar så länge valpen inte är fullt vaccinerad?
Japp

3. Hur länge var ni hemma med valpen? Jag vet inte om jag har möjlighet att ta ledigt?
Jag hade semester i två veckor. Sedan så tog jag ledigt en dag i veckan. Den dagen tog jag ut så att jag kunde gå hem lite tidigare. Detta gjorde jag under några veckor. Nu när min valp är 4 1/2 månad jobbar jag full tid.

4. Hur sköter ni den vuxna hundens motion och träning när ni har en liten valp som inte kan följa med?
Min valp har i princip hängt med den vuxna sedan han kom. Ja, han gick faktiskt med de vuxna redan hos uppfödaren. Jag vet att vissa tycker att valpar inte skall röra sig mer än ytterst lite. Jag är som sagt inte en av dom och som tur inte heller 'min' uppfödare. Kelpie är ju inte heller en speciellt stor ras så det bidrar ju till att de kan röra sig ganska mycket. När jag tränar så stänger jag in valpen i bilen, kanske tillsammans med något smaskigt att tugga på.

Väljer du att ta en valp så lär den pronto att vara i bur. Det är kanon om du skall den med när du jobbar, tränar mm.

Jag har som sagt inte varit så speciellt 'knusslig' med min valp. Han har med glädje hängt med på allt. När han blir trött så går han och lägger sig och annars så är han med.
 
Tack för dina svar!

Jag vill nog att min ska vara fullt vaccinerad innan möte med annan hund. Jag vill inte ta den risken.

Angående att följa med min vuxna så även där vill jag inte det då min tränar ganska hårt. Men jag daltar inte med valpen, de klarar mer än man tror.

Angående bur har jag ingen att tillgå. Då jag jobbar på hunddagis och med hästar så har jag möjlighet att ha den med till jobbet utan att sitta i bur, men jag har ju tillgång till ett helt rum för valpen och tiken. Tyvärr fick jag nu veta att en av våra dagishundar nu troligen kommer behöva detta rum pga av en operation och gipsat ben. SÅ det ställde till det hela ganska rejält annars hade det varit löst.

Vi får se, det löser sig nog.
 
hej hopp!

Vet jag med mig att det är friska hundar och väl vaccinerade får valpen hälsa efter första sprutan, även den vuxna hunden.

promenaderna kan jag inte svara på eftersom vi bor på landet och oftast hinns inte någon långpromenad med mellan hästar jobb osv.. däremot har vi en lekstund utomhus varje dag och motionerar på det viset. Tränar gör jag hemma på gården och då är valpen med i den mån han orkar. Vi kör korta träningspass och flera per dag.

Har varit hemma första veckan med valpen, sedqan har jag ett sånt jobb så jag jobbar bara ett par timmar per dag och då har båda hundarna varit ensamma hemma. Valpen har sin säng och min tröja när han är ensam och brukar inte tycka det är konstigt att jag är borta. Dessutom brukar han sova under just dom timmar jag är borta ( turligt nog).

Ska jag åka någonstans förutom jobbet följer dom naturligtvis med bägge två! Det är ju bara bra för valpen att följa med och socialiceras!

:banana:
 
1. Nja kontakt går väl inte att undvika helt. Jag är mest rädd för (kennel)hosta, noskvalster och löss. Så de får inte träffa kreti och pleti.

2. Samma där...

3. Tja... Eftersom att jag inte jobbar kan jag inte svara på det :D

4. *Ehum* Jo jag åker ut i skogen 1-2 ggr per dag och släpper hundarna så att den stora får springa av sig lite på egen hand. Åsså blir den gamla hunden tjock och fet av den försummade motionen. :( Jag har inte haft lyxen av att kunna lämna valpen hos ngn och bara gå ut med den stora, så det har inte varit så mycket att välja på. Om det inte varit stekhett så har valpen kunnat sitta i bilen. Så först efter ngn månad så har man ju kunnat gå längre och längre. Efter att de fyllt ca 6 månader och den mest kritiska ålderna för att utveckla armbågsfel så har jag gått mycket mer.
 
Risken för att valpen ska bli smittad
är liten. Dels som någon redan skrivit är
de flesta hundar vaccinerade och dessa
sjukdommar är relativt ovanliga och dels
har valparna antikroppar från tiken.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 214
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 157
Senast: iNTOHiMO
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 933
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 712
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp