Rådjur och rosenknoppar.

mimus

Trådstartare
Jag blir så ledsen på rådjuren, vi bor på landet med mycket natur omkring och tyvärr har rådjuren fått smak på mina rosor.

Det började förra året, och nu var vi borta några dagar och dem har fullkomligt skalat rosorna från knoppar, till och med gått till min andra rabatt och tagit knoppar från buskrosorna Fairy och Snowy + även från andra buskar.

Har ni några hemmatips som håller rådjuren borta?
 
Sv: Rådjur och rosenknoppar.

Evigt sprayande m blodmjöl.
Tussar m färsk fårull - i växten - Snyggt - Nej.
Min favorit - brorsan riggade elstaket framför prisbelönta rosorna.
 
Sv: Rådjur och rosenknoppar.

jag bor i stan i villaområde och är helt terroriserad av rådjur (sk trädgårdsrådjur som bor mitt inne i villaområden). Rådjuren har blivit för många, det är ett besvär, särskilt obehagligt med tanke på fästingar. Man kan ju göra nån form av oasis indränkt i blodmjöl och ammoniak (googla för exakt recept) men jag tror ärligt talat är det är lättare att locka bort dem än skrämma bort dem. Alltså att man sätter upp någon form av utfodring till dem långt ifrån det man vill behålla så att rosorna inte blir så attraktiva.
 
Sv: Rådjur och rosenknoppar.

El har jag varit inne på, men det känns så drastiskt.

Här finns mycket att äta, och det går rådjur i hagarna och grannen ett par km bort fodrar med havre och morötter, min granne nästgårds har inga problem med sitt land, utan det verkar vara tulpaner och rosenknoppar som de fått smak på.

Nere vid stallet ca ½ km bort finns hösilage och jag ställer ut vatten nere vid sandtaget, ca ½ km bort nu när det varit så torrt och den lilla dammen där sinat.

Så jag vet inte hur jag ska locka bort dem, blodmjöl och ammoniak får jag googla på.

Tack för tips.:bow:
 
Sv: Rådjur och rosenknoppar.

Fick ett tips om att spraya hårspray på knopparna, och det har fungerat hittills.

Det ska vara illaluktande hårspray.:D
 
Sv: Rådjur och rosenknoppar.

Jag försöker slänga in lite blommor som inte rådjuren går på: på våren är det poetnarcisser och pingstliljor runt tulpanerna. Tror det skall heta "narcissus" på latin så är det lite säkrare så att säga.

På sommaren kör vi fingerborgsblomma (digitalis) som är lite giftig. Räddar resten också, och är fortfarande dekorativt.

Många plantskolor märker vissa växter som "rådjurssäkra", det kanske kan vara idé att kolla in?
 
Sv: Rådjur och rosenknoppar.

Ja, det var smart, narcisser har jag fullt av så tulpanerna klarar sig, men hari nte tänkt att man kan göra detta resten av säsongen.

Tack.:bow:
 
Sv: Rådjur och rosenknoppar.

Oasis indränkt i en blandning av ammoniak, blodmjöl och vatten har verkligen fungerat klockrent för mig. Sätter upp oasisen på en blompinne vid de växter jag vill skydda, framförallt rosor och tulpaner. Efter regn bör oasisen doppas på nytt i blandningen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
727
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 164
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 847
Senast: Cattis_E
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 636
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp