Rädd/fjantig häst!

caradan

Trådstartare
MIn nya häst är rädd och fjantar sig för allt som rör sig och inte rör sig. Han är rädd fö rträd som svajar löv som flyger. vatten mmmmmmmmm
Hur arbetar man bort sånt??

Jag har själv inte ridit honom ännu och har inga planer på att göra det inom det närmaste (ev åka n sväng till ridhuset och testa där men inte här hemma)
Han är väldigt bökig att leda och trampar gärna över en!

Täcket är farligt, det är farligt då jag fyller på vatten hinken etc!

Han kommer från en gråd där han har stått i 10 år och ingen har innan förskt att bestämma över honom. Han har gått själv in och ut fårn hagen. Han är riden en del men de som ridit honom har bara åkt häst!

Är det någon idé att lägga mer tid på en sådan häst som är såpass gammal?? Eller går det inte "att lära gammla hundar att sitta??"
Han har blivit bättre att leda till och från hagen (hämtade hem honom den 23:e) men han är som ett asp löv!

Kan ju tillägga att han inte är min utan att jag har honom på obestämd framtid½!
 
Hej!

Jag skulle börjat om från början med honom.
Jobba honom enligt NH, hantering, samt att kunnas leda och framförallt att börja lita på dig.

Ta gärna hjälp av en duktig NH intruktör, det gjorde jag och är väldigt tacksam för det.

Lycka till!
 
verkar som han inte har nån resoekt för dig..! börja med nh övningar! bygg gärna en rundkorall å arbeta där med han så ska du se att han kommer bli en toppen häst! fick min förra häst när han va 10 o han va rädd för allt o jätte mesig o sånt..! efter att ja började med nh träningar på han så blev han en annan häst! du måste tänka som hästen de är många hästar som är rädda för vattenpölar,vi människor ser ju bara en vanlig pöl men hästen ser ett svart hål! å vem vill gå genom ett svart hål?? inte ja i alla fall..börja jobba med han så ska du se att de lyckas..! lycka till :)
 
Jag tror mest hästen saknar en ledare om han är så hispig. Hade jag varit som du hade jag umgåtts och hanterat hästen så mycket som möjligt så att han kan börja lita på dig. Bestraffningar hjälper ingenting till eftersom en rädd häst bara blir räddare. Förutsatt att han nu verkligen är rädd.
 
Ja, igen :) Om du inte har läst tråden så kolla in denna.

Där finns lite liknelser "Från mild och trevlig till ett vrålande monster!Långt!"

Det jag kan råda dig till med mitt sista facit i hand från liknande nyligen upplevda händelser är följande.

Låt honom aldrig gå före dig, led honom i paddocken och få honom att lyssna på dig när du ber om att att han skall gå fram och stanna. Låt honom aldrig gå ur boxen utan din tillåtelse. Det räcker gott till att börja med. Sänk dina krav nu en stund..

Sedan detta med rädlsan, blunda och noncha den och var "kolugn". Gör dessa otäcka saker utan att ägna honom någon större uppmärksamhet, blir han rädd så blir han, men förstärk inte det genom att prata med honom, för han förstår ändå inte vad du menar idag. Håll dock stor koll på den stunden han INTE blir rädd för det du gör, för då måste stora berömmet och en godis fram fort som attan. Det kommer han att förstå.

Efter en stund av detta arbete kommer han även förstå och då kan du medvetet testa och utsetta honom för lite otäckheter och du kan prata lugnande med honom.

MVH/
 
Låter som du har mycket framför dig.Är du en duktig ryttare och hästmänniska och har tid,är det ju alltid en utmaning. Men jag skulle nog tänka både 1 o 2 gånger om jag skulle behålla hästen.Men som sagt ,det är hur mycket tid du vill och kan avvara till pållen.
Lycka Till. :bow:
 
Jo jag funderar på om jag verkligen har ork för detta men jag kommer att ge honom ett par månader och se hur han utvecklas. Jag har inte tänkt att rida honom innan han litar på mig.

Idag var nog bland de första gångerna som ghan varit ute i blåst/storm och han tyckte inte om det men han var relativt kontrolerbar när jag tog in honom och han tvekade lite men gick sedan in i stallet....
 
Det tar ju också ett bra tag innan hästen känner dig och känner sig hemma. Har han bott 10 år på samma plats och bara byter hem så får du nog räkna med att det tar tid innan han kan lita på dig och alla andra. Han kanske inte hade något förtroende för någon mäniska där han bodde förut. Visa honom bara att det är du som bestämmer så kommer nog mycket att bara gå över av sig självt. Jag tog hand om en helt ohanterat halvblod för 4 år sedan. Han var då 15 år gammal ingen hade ridit honom eller verkat honom. Men nu är han precis som vilken häst som helst. Men det tog mycket tid och svett och tårar innan han blev så här härlig och vågade lita på mig. Så kämpa på du. :D
 
Jag har inte tänkt att rida honom innan han litar på mig.
Det tycker jag verkar vara jätte klokt, bygg upp ett förtroende från marken, lär honom rösthjälper och var konsekvent med en ängels tålamod. Min häst har blivit helt förbytt sen han kom till mig, hade varit hos sin förra ägare sen han var lilen bebbe och kunde ju henne utantill och helt plötsligt kom han till mig och det är ju klart att han tyckte det var konstigt. Tålamod och tömkörning var vår hjälp när ridningen inte ville som sag ville, han ville ett jag ett annat, så vi lade ridningen på hyllan ett tag och bekantade oss rejält med varandra från marken. NU är jag hans trygghet och ranghögste så visst kommer du att fixa det :)!
Konsekvens, tålamod, eftergift, beröm funkar bra alla gånger ska du se!
 
Hej!
Jag har en ponny som är rätt egen om man ser till humöret.
Hon kan bli livrädd för löv, men skiter i att en plog kör förbi på vägen och sprutar snö på henne.
Hon är nu 11 år, och har blivit mycket bättre mot när hon var ung (så logiskt.. :smirk:)

Jag har fått bygga upp våran relation och nu litar hon på mig i alla lägen.
Det började med att jag läste nån text om hur man skulle få hästen på sin sida och det funkade (typ NH).
Det var när jag väl fick henne att tänka själv (att gå fram till den FARLIGA svarta hinken och äta upp äpplet som ligger i den är ju faktiskt helt riskfritt) som resultatet började visa sig. Visserligen är hon fortfarande skraj för skottkärran och andra ponnyätande saker, men nu funderar hon först och inser ofta att situationen faktiskt inte är så hemsk.

När jag rider och märker att hon blir skraj hjälper det ofta att hålla om stadigt med benen och ha ett lätt stöd i munnen så hon förstår att det bara är framåt som gäller. (givetvis prata lugnande och uppmuntrande)
Att gå med en annan häst ger henne bara möjlighet att koncentrera sig ännu mer på att upptäcka tigrar, veterinärer och dyl. bakom stenar ;)

Jag tycker du ska behålla hästen en tid och se om du kommer framåt med den. Gör som de andra säger - skaffa en bra relation med hästen och få dess förtroende så kommer det förmodligen bli bättre!
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 793
Senast: Sel
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 360
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 283
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 547

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp