Bukefalos 28 år!

Rädd för bommar och kan inte hoppa

wellingtonFame

Trådstartare
Hej! Min medryttarhäst är 18 år och lite otränad, inriden lite åt western hållet. Han är väldigt speciell!! Går fint i form och kan alla skolor skänkelvikning osv osv osv. Han har lite svårt för galoppen dock.
Men varje fall, han är rädd för bommar och kan inte hoppa! Jag undrar om någon vet nån metod eller träning, så han kan iallafall gå över bommar och kanske hoppa nåt jätte litet hinder i framtiden? Känns inte riktigt som att det är möjligt i nuläget för han kanske är lite gammal för sånt, jag vet inte. Det är inte så att han slänger sig när han går vid bommar, det går bra att rida dem förbi osv, men han vägrar att gå över! Snälla är det nån som har nåt tips?
Tack! :banana:
 
Sv: Rädd för bommar och kan inte hoppa

Min första tanke är, har han dålig syn? Är det bara bommar han inte vill gå över eller är han i allmänhet osäker och tittig på saker?
 
Sv: Rädd för bommar och kan inte hoppa

Om han är trailtränad kan den ha ridits mellan bommar både framåt, bakåt o i sidled o då får den inte går över dem. Rid efter en draghäst i galopp o den fattar.
 
Sv: Rädd för bommar och kan inte hoppa

Jag tror inte det... Men har är verkligen jätte lugn och inte alls tittig i annars, i alla lägen, det är nästan bara bommar liksom :confused:
 
Sv: Rädd för bommar och kan inte hoppa

Ahaa, aa jag har ingen aning kan ta reda på det.
Jaa ska prova det! Bör jag ha naturfärgade bommar eller "vanliga"?
 
Sv: Rädd för bommar och kan inte hoppa

Har du provat att leda hästen över? Litar den på dig bör den ju följa efter om du går före. Sen kan du ju så småningom göra det lite svårare genom att longera över bommar och sedan rida över.
Har du tillgång till ridbana eller ridhus kan du ju löshoppa och börja med bara en bom och sen göra små hinder.
Hoppar den om du rider ut? Typ små stockar/pinnar i skogen? Ofta blir det ju mer naturligt ute i terrängen än om man gör ett konstgjort hinder i paddocken.
Lycka till!
 
Sv: Rädd för bommar och kan inte hoppa

jag hade först introducerat hästen till små natur hinder ute i skogen, och då rida efter en annan trygg häst och ta de små skutten efterhand och börja att skritta över, nästa gång ni rider förbi kan ni trava osv efterhand som hästen förstår att man ska skutta över.

bommar kan du introducera likadant, med annan häst före. tror att det kan vara bra att ha hinderstöd på sidorna, bara för att extra särskilja hopp bommar från trail bommar.
 
Sv: Rädd för bommar och kan inte hoppa

Med tanke på att typ cavaletti och att gå över bommar i alla gångarter förekommer inom trail så behöver du nog inte oroa dig för att hästen är tränad att inte gå över bommarna, för det är den i sånna fall! Annars har de inte ridit trail på hästen eller inte förstått vad det förekommer för "hinder" inom trailen.

Led hästen över bommar, använd en annan häst som går före över bommen, testa olika färger på bom (naturfärgade tex) eller ta en grenkvist/sly att gå över. Lägg ut en sträng med spån på backen och se vad som händer? Testa att gå över ett grimskaft på backen? Undersök problemet, tänker jag. Finns många hästar som är rädda för bommar
 
Senast ändrad:
Sv: Rädd för bommar och kan inte hoppa

Jag tycker du ska prata med hästens ägare innan du börjar experimentera med bommar och hinder. Det kanske finns en helt logisk förklaring till beteendet :)
 
Sv: Rädd för bommar och kan inte hoppa

Byt medryttarhäst om du är intresserad av hoppning och hästen är westerntränad..
 
Sv: Rädd för bommar och kan inte hoppa

Jag tycker du ska prata med hästens ägare innan du börjar experimentera med bommar och hinder. Det kanske finns en helt logisk förklaring till beteendet :)

Låter ju vettigt, jag överreagerade på att en häst tränad i trail inte kan gå över bommar så jag glömde det mest uppenbara att prata med hästens ägare.

Nooneyouknow: En häst kan hoppa även om den är westerntränad. Även hopptävlas. Finns till och med hoppklasser (enbart ett par hinder och hela banor) inom westernridningen, dock bara på rasshowerna som i viss mån har klasser som är öppna för alla raser.
 
Sv: Rädd för bommar och kan inte hoppa

Nej men det är verkligen inte så, jag älskar den hästen! Det är bara det att det är väl klart att en häst ska kunna gå över ett par bommar liksom? Och att hoppa tror jag skulle vara bra för honom eftersom han inte är så stark i ryggen, så det är för hans skull jag vill att han ska hoppa!
 
Sv: Rädd för bommar och kan inte hoppa

dl kl

för det första, i trail går hästen över massor av bommar!!! Även upphöjda kan förekomma.
För det andra, TS skriver tat hästen är riden lite åt "westernhållet".
För mig är inte dte en westernhäst utan en häst man slängt på enwesternsadel och ridit ex. skogsturerna med.

Så att förknippa bom"rädslan" med westernridning fattar jag inte alls!?

För att hjälpa TS så , först fråga ägaren.
När du gjort det får du gärna skriva här vad denne sa så är dte nog lättare å hjälpa sen:)
 
Sv: Rädd för bommar och kan inte hoppa

Det är inte självklart. Hästar som tränats för trav eller galopp t ex är inte alls säkert att dom någonsin gått över bommar när dom blir avdankade och säljs till hobbyryttare.

Jag hade ett engelskt fullblod från galoppen innan som varken gick över bommar eller kunde hoppa. Den hade aldrig ätit gräs i hela sitt liv heller när den kom till mig, 7 år gammal.

Det finns lika mycket sätt att hålla och träna hästar på som det finns hästmänniskor, det får man inte glömma :)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
907
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 050
Senast: mamman
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
849
Senast: Rosett
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp