Rädd för klicker?

Som jag skrev förut - jag tror inte han är rädd för klickern...utan han känner sig nog mer obekväm eller rättare sagt förvirrad = du klickar i stallet och det betyder godis för honom...Men han får ingen godis och känner sig mer och mer förvirrad och orättvis behandlad..OM du fortsätter använda klickern på både häst och hund..
Obekväm är nog rätt ord, ja. Däremot tror jag inte det har någonting att göra med att jag klickar hästarna i stallet och att han är med då. Han är lös, fri att gå iväg om han vill, jag fokuserar på hästen och hunden brukar intresserat titta på. Annars skulle man ju aldrig kunna klicka en hund (häst) inom hörhåll från en annan hund (häst)?

Dessutom är det inte i stallet eller situationen kring hästarna som han är obekväm eller rädd för klickern. Jag nämnde tränandet med hästarna i trådstarten som exempel på ett tillfälle då han INTE är rädd eller obekväm, trots att han hör klickerljudet.

Du gör självklart som du vill och kanske din valp förstår tillslut att i stallet betyder inte klickern något...
Han förstår redan det, vill jag påstå. Det är klickerljudet utanför stallet, när det är mer "riktat" mot honom, som han har/haft problem med. Verkar dock funka nu att klicka med klickern i fickan så ljudet blir lägre. Då visar han inga tecken på obehag, och tar godis. Har inte tagit det längre än så, så vi får se om det funkar i träning.

Det kan också bli bättre med åldern eftersom han är inne i en känslig period nu.

Iaf jag använder mitt ord Japp- som jag säger väldigt snabbt exakt när dom gör rätt och efter det får dom godis - (då det betyder godis för dom) OCH beröm med bra/duktig osv..Hundar är inte dumma...man kan inte lura en hund tex om man är på dåligt humör och få dom att tro att man var glad över att dom gjorde rätt genom att klicka-bara för att klicker låter ju likadan hela tiden...Dom känner ändå när man är glad eller inte=)

Jag använder både klicker, Japp och omvänt lockande och dom förstår vad jag menar, min hund speciellt (den andra är husses hund) men eftersom jag jobbar hemma så tränar jag såklart båda dagtid ! Ibland är min vovve smartare än mig eller lär sig så fort att jag inte hänger med:D...

Är bara nyfiken om du orkar svara på detta-Varför klickar ni hästar? Är det för att det är snällare och att dom lär sig mycket fortare som hundar helt enkelt!? När klickar ni hästarna? Är det bara vid inlärning eller? Förstår dom lika lätt som en genomsnittshund typ...Eller är det olika som med hundar?
Av samma anledning och på samma sätt som man använder klicker på hund. Snabb och "snäll" inlärning med positiv förstärkning, och klickern adderar precision och timing. För egen del rider jag "som vanligt" och använder klicker för att lära in andra övningar och för träning där hästen är mer fri att ta egna initiativ (och få klick och godis för det jag vill ha).

Nyfiken för jag har själv haft egen häst, ridit, tävlat i hoppning, osv när jag var yngre...men ingen klickade sin häst...Jag bytte sport till hund och hund träning/tävling istället och att bara få vara med sina vovvar är mitt största intresse .
det blev lite jobbigt att ha en egen häst och sen tycker jag om hundar mycket mer, men jag tycker ju om hästar ff och det är ju jätte roligt att rida ibland...
 
Är bara nyfiken om du orkar svara på detta-Varför klickar ni hästar? Är det för att det är snällare och att dom lär sig mycket fortare som hundar helt enkelt!? När klickar ni hästarna? Är det bara vid inlärning eller? Förstår dom lika lätt som en genomsnittshund typ...Eller är det olika som med hundar?
Hästar precis som andra djur är hjälpta av tydlig inlärning. Betingad förstärkare, bra förstärkningsschema och tydliga kriterier gör underverk och är ett kanonverktyg för att få till detaljer i hästens kropp eller öka förståelsen för vad vi förväntar oss av den vid tex hovvård, veterinärundersökningar, uppsittning osv.

Jag jobbade i många år som klickertränare för häst i början av 2000-talet. Allt från att lasta hästar som var "omöjliga" att få på lådan till att tämja helt ohanterade eller lära in alla skolorna från marken utan några fysiska hjälpmedel. Min egen tunga bruksnordis gjorde fantastiska tramp när vi red dressyr på klöveräng, hon visste att hennes ansträngning ledde till en munfull klöver ;)
 

Bifogade filer

  • FB_IMG_1570997866028.jpg
    FB_IMG_1570997866028.jpg
    66,8 KB · Visningar: 34
Obekväm är nog rätt ord, ja. Däremot tror jag inte det har någonting att göra med att jag klickar hästarna i stallet och att han är med då. Han är lös, fri att gå iväg om han vill, jag fokuserar på hästen och hunden brukar intresserat titta på. Annars skulle man ju aldrig kunna klicka en hund (häst) inom hörhåll från en annan hund (häst)?

Dessutom är det inte i stallet eller situationen kring hästarna som han är obekväm eller rädd för klickern. Jag nämnde tränandet med hästarna i trådstarten som exempel på ett tillfälle då han INTE är rädd eller obekväm, trots att han hör klickerljudet.

Han förstår redan det, vill jag påstå. Det är klickerljudet utanför stallet, när det är mer "riktat" mot honom, som han har/haft problem med. Verkar dock funka nu att klicka med klickern i fickan så ljudet blir lägre. Då visar han inga tecken på obehag, och tar godis. Har inte tagit det längre än så, så vi får se om det funkar i träning.


Av samma anledning och på samma sätt som man använder klicker på hund. Snabb och "snäll" inlärning med positiv förstärkning, och klickern adderar precision och timing. För egen del rider jag "som vanligt" och använder klicker för att lära in andra övningar och för träning där hästen är mer fri att ta egna initiativ (och få klick och godis för det jag vill ha).
Jo jag förstod att han inte var rädd eller obekväm i stallet!? Det var möjligen tt han kände sig orättvis behandlad som jag tänkte på, vilket jag inte tror längre (efter dina inlägg här)..men kör du klicker träning MED honom i stallet och det går bra eller bara hästarna?
Om du inte kl tr honom i stallet ... Varför inte träna där han inte känner obehag...
Sen är det ju jättebra att du tränar med den i fickan just nu, men ärligt så tror jag att han kommer växa ifrån den där iden att ljudet är läskigt-- på vissa ställen....Det låter precis som en ålders noja hundar får i spök ålden nu, sen i slyngel åldern så är dom som tonåringar -lyssnar inte, har glömt bort en hel del grejer man lärt dom...det är som bortblåst, men det beror ju mycket på från hund till hund och kanske från ras till ras...
:)
 
Jo jag förstod att han inte var rädd eller obekväm i stallet!? Det var möjligen tt han kände sig orättvis behandlad som jag tänkte på, vilket jag inte tror längre (efter dina inlägg här)..men kör du klicker träning MED honom i stallet och det går bra eller bara hästarna?
Att "känna sig orättvist behandlad" är en väldigt mänsklig upplevelse som jag inte tror att vi ska lägga på hundars beteenden.
 
Att "känna sig orättvist behandlad" är en väldigt mänsklig upplevelse som jag inte tror att vi ska lägga på hundars beteenden.
Jag förstår vad du menar och jag håller faktiskt med - jag kunde bytt ut ordet till avundsjuka eller något som liknar det..Något känner dom sen VAD dom känner är ju svårt att veta...Och JAG brukar inte gilla när man förmänskligar hundar för många som gör det "för mycket" sas med sin hund kan få hund problem...
Det var så att dom gjorde någon forskning för flera år sen och testade massor av hundar som dom delade in två och två... Sen gjorde dom olika tricks osv som hundarna kunde och då gjorde ju båda rätt varje gång och efter det belönades bara den ena efter varje trick...efter bara ca 3-5ggr så gick den som inte fått någon belöning därifrån...Men varför forskarna tyckte det berodde på orättvisa vet jag inte....Hundar känner väl olika saker, men på sitt vis. men det kan ju lika bra ha varit att dom tyckte det var tråkigt..eller undrade vad människan sysslade med:)
 
Jo jag förstod att han inte var rädd eller obekväm i stallet!? Det var möjligen tt han kände sig orättvis behandlad som jag tänkte på, vilket jag inte tror längre (efter dina inlägg här)..men kör du klicker träning MED honom i stallet och det går bra eller bara hästarna?
Om du inte kl tr honom i stallet ... Varför inte träna där han inte känner obehag...
Sen är det ju jättebra att du tränar med den i fickan just nu, men ärligt så tror jag att han kommer växa ifrån den där iden att ljudet är läskigt-- på vissa ställen....Det låter precis som en ålders noja hundar får i spök ålden nu, sen i slyngel åldern så är dom som tonåringar -lyssnar inte, har glömt bort en hel del grejer man lärt dom...det är som bortblåst, men det beror ju mycket på från hund till hund och kanske från ras till ras...
:)
Jag klickertränar inte hunden i stallet, nej. Där vill jag att han ska kunna "bara vara med", gärna slappna av och ligga på sin filt medan jag gör mitt. :) Det funkar bra, han är lagom intresserad av hästarna (försiktig men inte rädd) och är tillräckligt "vardagslydig" för att gå att stoppa från att ge sig in i situationer som kan vara farliga.

I övrigt är han rätt mycket slyngel nu :D
 
Jag förstår vad du menar och jag håller faktiskt med - jag kunde bytt ut ordet till avundsjuka eller något som liknar det..Något känner dom sen VAD dom känner är ju svårt att veta...Och JAG brukar inte gilla när man förmänskligar hundar för många som gör det "för mycket" sas med sin hund kan få hund problem...
Det var så att dom gjorde någon forskning för flera år sen och testade massor av hundar som dom delade in två och två... Sen gjorde dom olika tricks osv som hundarna kunde och då gjorde ju båda rätt varje gång och efter det belönades bara den ena efter varje trick...efter bara ca 3-5ggr så gick den som inte fått någon belöning därifrån...Men varför forskarna tyckte det berodde på orättvisa vet jag inte....Hundar känner väl olika saker, men på sitt vis. men det kan ju lika bra ha varit att dom tyckte det var tråkigt..eller undrade vad människan sysslade med:)
Självklart tröttnar hunden om det den gör aldrig belönas - det behöver ju inte vara svårare än så! Tror vi kan släppa spåret med "orättvisa", det känns inte alls relaterat till min ursprungsfråga :)
 
Jag klickertränar inte hunden i stallet, nej. Där vill jag att han ska kunna "bara vara med", gärna slappna av och ligga på sin filt medan jag gör mitt. :) Det funkar bra, han är lagom intresserad av hästarna (försiktig men inte rädd) och är tillräckligt "vardagslydig" för att gå att stoppa från att ge sig in i situationer som kan vara farliga.

I övrigt är han rätt mycket slyngel nu :D
Jaha jag förstår..i stallet ska han ta det coolt...

Ja jag vet ju inte hur din valp är, men det är väl inte alla valpar som är super lydiga när dom är 6 månader :))
Ni kommer väl "antar jag" träna lite mer lydnad, osv innan slyngel åldern och vänta bara så kanske du får se en riktig slyngel senare:laugh:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
735
Senast: Trassel12
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
679
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 438
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 202
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp