rädd för min häst, vad ska jag gör??

O

omnia_faeces

Hej, har nu skaffat en häst och har haft henne i några månader, när jag var och provred henne så sa de att hon var hur snäll som helst och inte skyggade för något. I början var det också så, hon är inte mkt riden och så, har mest blivit åkt på. men nu när vi har börjat träna och hon har fått upp konditionen så är hon nästan omöjlig att jobba med. bara i veckan så stegrade hon mot mig, hon stegrade så att jag såg hela magen. och när vi är ute blåser hon upp sig jätte mycket så att det känns som att hon ska sticka med mig när som helst. har börjat med korall träning, finns det något mer jag kan göra? jag vågar knappt säga åt henne då jag är rädd att hon ska stegra mot mig.

hjälp
 
Sv: rädd för min häst, vad ska jag gör??

Kan du få hjälp av någon mer erfaren att rida hästen? Låter som om den blir lite spänd, du blir rädd och vill inte rida vilket leder till att hästen får mer och mer överskottsenergi. En ond cirkel helt enkelt.

Testa att ta bort kraftfodret, låt någon äldre och vanare rida hästen och testa dig fram försiktigt. Har du någon tränare eller vuxen som du tycker om och litar på? Isåfall kan det vara bra att ha den personen med när du börjar rida igen.

Stackars dig, låter inte alls kul!
 
Sv: rädd för min häst, vad ska jag gör??

Hej jag skulle börja om från början igen så att respekt och förtroende finns från båda håll innan du sitter upp igen! Träna att rygga,flytta bak o framdel,cirkla ut på en volt,träna med paraplyer,presenningar allt som är farligt. Jag började så med min unghäst och det har gått bra.Sedan kan det ju ta en himla tid men ska aldrig skynda på något det har jag lärt mig genom åren.Du kan ju även tömköra jättebra sätt att bygga en riktig relation med en ny häst som man kanske inte känner så bra än.Lycka till!:laugh:
 
Sv: rädd för min häst, vad ska jag gör??

Hej, har nu skaffat en häst och har haft henne i några månader, när jag var och provred henne så sa de att hon var hur snäll som helst och inte skyggade för något. I början var det också så, hon är inte mkt riden och så, har mest blivit åkt på. men nu när vi har börjat träna och hon har fått upp konditionen så är hon nästan omöjlig att jobba med. bara i veckan så stegrade hon mot mig, hon stegrade så att jag såg hela magen. och när vi är ute blåser hon upp sig jätte mycket så att det känns som att hon ska sticka med mig när som helst. har börjat med korall träning, finns det något mer jag kan göra? jag vågar knappt säga åt henne då jag är rädd att hon ska stegra mot mig.


hjälp

Jag tycker att det låter som en jobbig och ganska farlig situation. Hästar ska inte gå på två ben när man hanterar dem. Det enda sättet att komma ut ur detta är nog att ta hjälp av ngn med mer erfarenhet. Om du är rädd för hästen så känner den säkert det direkt. Ju räddare du blir desto mer osäker kommer din häst att vara. Det kommer att leda till att du blir ännu räddare, hästen ännu osäkrare osv.
 
Sv: rädd för min häst, vad ska jag gör??

Jag hade tagit hjälp av hästkunnigt folk och börjat om från början... befäst ledarskapet och jobbat mkt med kontakt mellan mig och häst....

Lycka till....
 
Sv: rädd för min häst, vad ska jag gör??

Håller med Mia, sälj hästen. Om man har blivit rädd för sin häst så sitter det alltid kvar i bakhuvudet....
Det finns många andra hästar att välja på. Köp en äldre häst, rid minst 6 dagar i veckan o ge den inte så
mycket kraftfoder till att börja med. Lycka till!
 
Sv: rädd för min häst, vad ska jag gör??

Hej.
Jag hade samma problem men gav mej den på att detta skulle funka och tog hjälp från alla möjliga håll utan att lyckas ett dugg.
Jag kan känna att om man vista hästen en gång att man är rädd och osäker så tar den gärna befälet direkt och detta gjorde min unghingst.
Jag var totalt livrädd för han och vågade inte ta ut han i hagen ens så detta blev ohållbart.
Jag skänkte bort han och körde han 40 mil till sitt nya hem där det fungerar kanon, jag tror aldrig jag varit så nära att avliva en häst som då och när jag hittade detta hemmet till han så blev jag så glad :laugh:.
Har nu köpt ett äldre sto som är gudasnäll och vi trivs jättebra tillsammans.
Jag rekomederar starkt att du funderar på detta alternativ.

Lycka till:)
 
Sv: rädd för min häst, vad ska jag gör??

Grunden är att man ska ha roligt tillsammans med sin häst.

Din häst litar inte på dig. Du är rädd för din häst. Om du kan få hjälp av en duktig hästmänniska (vet du inte bombsäkert att den är duktig ska du be om rekommendationer från pålitiligt håll) är det en härlig känsla att övervinna sin rädsla och få hästen på sin sida. Och det går - men det kräver hjälp.

Om du inte kan få hjälp råder jag dig att sälja hästen. Du utsätter dig för väldigt farliga situationer och även om man oftast har svårt att vara klok på förhand är vi nog många som önskar att vi hade varit det en gång.

Har du svårt att sälja den själv om du nu väljer det kan det vara bra att lämna hästen till försäljningsstall. Där kan man oftast räkna med kunnigt folk som kan visa hästens fördelar.

Se det aldrig som en personlig prestationsförlust om du inte reder ut en viss häst. Alla hästar är individer liksom vi människor - och alla har vi olika förutsättningar. Ibland blir det inte som vi tänkt oss, men det är bara att ta nya tag.

:grin: Krocket
 
Sv: rädd för min häst, vad ska jag gör??

det är en kallblodig travare.
men det känns som att det är jag som har gjort något fel, hon var ju hur snäll som helst i början och nu har hon blivit såhär helt plötsligt. ta ut och in ur hagen är hur lugnt som helst bara det inte blåser och hon har blivit klart lugnare att hantera när man ska hålla på med henne i boxen. det är som bara när jag rider henne eller när jag är ute och går längre än till hagen
 
Sv: rädd för min häst, vad ska jag gör??

har själv suttit i din situation, att jag blev rädd för hästen, i mitt fall blev hästen plötsligt sjuk och avled efter 4 dagar, obduktionen visade att han hade ett fel på tarmarna så att han betedde sig som han gjorde berodde nog på att han hade ont, men det visste jag ju inte då, rädslan för hästar satt i länge, men sakta började jag övervinna den och nu 2 år senare så är den nästan helt borta. Så i mitt fall så löste det sig naturligt, men eftersom att din häst var snäll från början så undrar jag om den inte kan ha ont i typ ryggen, vissa skador på rygg syns enbart med röntgen och vissa kan enbart BRA eguiterapuefter (eller hur det nu stavas) se, så om du vill ge hästen en chans hos dig och ha kvar henne så skulle jag börja med att göra en rejäl utredning. Ta ut en BRA ET eller kiropraktor,( dock inte massör, dom är jättebra när du hittat felet men inte på att hitta det.) någon som har riktigt bra rekomendationer från flera håll, och om inte dom hittar nåt eller om du vill vara på säkra sidan så åk även till en klinik och röntga hästens rygg mm. Kolla även tänderna! Hittar du inget fysiskt fel på hästen så ta då hjälp av en bra problemhäst tränare, och som sagt, kolla referenser och lyssna på känslan du får i maggropen. Då borde du kunna lösa problemet. Vill du inte ge det en chans så lämna henne till ett försäljnings stall.
Just eftersom att du beskriver att hon var hur snäll som helst till en början men eferhand som träningen ökade så kom problemen så tror jag att hon kan ha ont nån stans, få hästar jobbar hur bra som helst trots smärta, dom flesta problem hästar har det ju visat sig sen har ont osv, så det är mitt tips.
 
Sv: rädd för min häst, vad ska jag gör??

Det är säkert så att hästar kan ändra beteende om det är ngt fel på dem.
Men jag tror inte att det blir som med ts häst. Jag tror inte att det bara hade visat sig när det blåser eller när den leds längre bort än till hagen. Jag tror att ts har kommit in i en ond cirkel där det går åt fel håll. Nu är det alltid svårt att ge råd om ngt sådanta här när man inte är på plats och ser hur det går till. Men mitt råd är ändå att antingen ta hjälp av ngn klarar av situationen eller också sälja hästen till ngn som den passar bättre.
 
Sv: rädd för min häst, vad ska jag gör??

Det är ju ganska så vanligt att hästar ändrar sättet att vara på när dom kommer upp i kondition, ofta blir dom som andra hästar, kan ju hända ni kom in på fel väg och det blir en ond cirkel att du blir mer o mer rädd och hästen tar över mer o mer pga de. Sånt är svårt att komma ur. De kan mycket väl hända att hästen är en trevlig häst om den har en tydlig och bestämd och orädd ägare.

Antingen så säljer man eller så tar man hjälp av någon kunnig. Jag tror det kan vara svårt att ta sej ur sånna situationer själv, iallafall när man är rädd för hästen.
 
Sv: rädd för min häst, vad ska jag gör??

Om du tänker ha hästen kvar, ta hjälp av en NH kunnig person och börja om med markträning i ledarskap. :)
 
Sv: rädd för min häst, vad ska jag gör??

Jag skulle bara vilja att du tog reda på hur en travares liv ser ut eller har sett ut innan. Dom tränas ju relativt hårt gentemot ridhästar och även om den var ur träning så är dom ganska "höga" i blodet..dom har ett rörelseschema som för kanske en som bara håller på med ridhästar kan uppfattas högt o fort. Det fel som de flesta gör är att dra in hästarna och bli rädda för den höga "farten". Detta stressar många travare och dom vill då bara ännu fortare framåt ( vi vill ju att dom ska ligga relativt hårt på bettet). Om du kunde försöka förtstå hästen...
OM det inte är nåt fysiskt fel på hästen så kan det bara vara ett kommunikationsproblem...ge hästen mer "tygel" och var inte rädd.
Kallbloden kan ju dessutom vara ganska så hårda i munnen.
 
Sv: rädd för min häst, vad ska jag gör??

Det verkar som om din häst är ranghög och har tappat respekt och tillit för dig... Det är ingen rolig situation för dig, om du redan blivit rädd för henne så tycker jag att du ska se dig om efter en annan häst. Kallblodstravare kan vara ganska starka i psyket och om du backar kör dom över dig... Detta gäller naturligtvis inte alla kallblodstravare men de flesta ranghöga hästar.
 
Sv: rädd för min häst, vad ska jag gör??

Jag vill bara hålla med Martha eftersom jag har en varmblodstravare själv. Hon kan steppa och vara på tårna men det HÄNDER ingenting mer än att hon blåser upp sig. Jag rider henne barbacka, i grimma, och hon har inte haft nåt träns på sig sen hon kom hit för över 16 år sen. En mycket speciell madam som har fått ta för sig och busat runt så mycket hon vill här, och att hon vänder över mig så jag ser hela magen på henne när vi busar, det uppfattar inte jag som vare sig farligt eller skrämmande. Hon vet var hon har sig själv och var jag är, travarna är inga dumskallar utan oftast är dom smartare än många andra raser.
 
Sv: rädd för min häst, vad ska jag gör??

Jag blev rädd för min men av helt andra orsaker. Jag kom över det men i flera månader hade jag alltid sällskap av någon. Han har visat stegringstendenser ett par gånger men då har jag blivit riktigt förbannad, han har aldrig stått så mycket på bakbenen som din.

När han var spänd fick jag rådet att ta längre ridturer så att han skulle hinna slappna av, det tycker jag har fungerat för oss. Nu hinner man inte rida långt alla dagar men några veckor körde vi långa turer med mycket skritt. Har även då och då lagt in tömkörning. Förut masserade jag honom ofta, det förbättrar ju kontakten också.

Men om han står så mycket på bakbenen så kanske du ska lyssna på säljråden. Man ska inte behöva vara jätterädd och de sitautionerna är ju onekligen en skaderisk.
 
Sv: rädd för min häst, vad ska jag gör??

Kör mycket showmanship typ, gå bredvid henne och kör snabba svängar så hon lär sig att hennes bog ska bort ifrån dig och hon ska backa för din kroppsenergi och gå framåt när du ber henne. Longera henne innan du börjar jobba henne, det går ju faktiskt inte att jobba med häst riktigt som har så mycket energi så dom nästan spricker. gör henne trött och var konsekvent utan att vara elak utan jobba henne och när hon gör rätt så sluta där. då blir det en belöning för henne när du sätter dig upp och ska jobba henne och beröm mycket. det är ju faktiskt berömen dom lär sig av :).
men därimot som nu, när du är rädd för henne så skulle jag försöka få tag i någon kanske lite mer hästvan, som kan vara med och hjälpa dig. iallafall till en början, så du får upp lite med självförtroende :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 449
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 781
Senast: Sel
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 866
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp