Bukefalos 28 år!

rädd häst

B

blondie1989

jag provar hos er NH männsikor också, för att se om ni kan ge mig några tips. Jag har fått lite tips i forumet hästhantering, men fler är välkomna.

hur hanterar man en häst som är rädd, orolig och går omkring på stället eller tom stegrar ibland när den står i stallgången? Det är när han är ensam häst i stallet detta inträffar. Är det fler hästar i stallet och de andra går ut ska han med, och kan han inte det blir det samma sak. Att någon människa står i vägen stör honom inte, han går rätt över. Idag när jag skulle få honom att vänta när de andra gått ut (inte rusa ut direkt) såg jag på honom hur rädd/orolig han blev (det syntes tydligt i ögonen på honom). För att lyckas hindra honom från att gå rätt över mig och ut fick jag svänga runt honom några gången..

Är han i sin box och är själv i stallet far han runt i boxen, gnäggar och sparkar i boxväggen.

Vad ska jag göra i sådana här situationer?
 
jag tycker det låter som ni måste jobba med trygghet.
det är antagligen nått som oroar honom med att bli ensam.
forsök ta reda på vad det grundar sig på eller om det bara är en dårlig ovana.
 
hur kan jag jobba med att få honom känna sig trygg?
Jag märker att han ibland känner sig trygg med mig numera, iallafall kortare stunder när vi är själva i stallet. Men så fort han inte ser mig en kort stund blir han uppjagad.. Jag vill ju givetvis att han ska känna sig trygg när han är helt ensam också.

Det spelar ingen roll vad det är för häst, men så fort han har sällskap av en annan häst blir han lugn. Han har under sina uppväxtår (från han var 1 år och några år framåt) inte haft sällskap av någon annan häst, utan av andra djur. Han kanske är rädd att bli ensam häst igen? Jag vet inte, men sällskap av andra hästar betyder enormt mycket för honom, och han blir väldigt osäker när han är själv.
 
En del hästar är sådär, du kan aldrig ta en annans hästs plats i det hänseendet, inte så länge det finns andra hästar i närheten...för att få "bukt" med det så är det enda att han får rutiner i att vara ensam nån/några ggr varje dag, alternativt att han får med sig en kompis varje gång.....Hästar gillar rutiner och vet dom vad det förväntas brukar dom anpassa sig till det.Du kan ta ett ledarskap som människa, men inte som häst.
 
man skall ju tänka på en sak kom jag på nu,
hästar är flockdjur,dom har ju inte instiknt till att vara ensam.
om din häst nu var ensdam sina första år och så fick sälskap vill han antagligen söjra för att han förblir i en flock.
dette är nått du måste jobba med.
 
att jag inte kan ersätta en häst, varken som sällskap eller ledare, är jag väl medveten om.
Jag vill dock kunna ha honom ensam en stund, kanske en halvtimme i stallet när jag håller på med honom och den timme det tar att rida de gånger vi inte rider med sällskap, utan att han ska behöva vara rädd, orolig.

Jag skulle behöva tips på hur jag hanterar honom när han är rädd. Det handlar dels om att han inte ska behöva vara rädd samt om min säkerhet. Ska jag bara fortsätta sätta honom i situationer där han är själv så han vänjer sig? Ska jag på något sätt agera lugnande under tiden?
 
När du är själv med honom utan andra hästar i närheten, förök att få honom lugn och trygg. Gör bara lugna, "mysiga" saker till en början. Jag vet inte vad han blir glad och lugn av, men en bra sak är att klia och prata med honom. Stå ett litet tag i början, och var lugn själv. Klia, Mys, Prata, något som blir "lugnande". Var nöjd när han stått stilla ett tag, då kan han som belöning få gå ut till de andra hästarna igen, eller få in en kompis.
När han kan stå själv ett litet tag, kan du succesivt öka tiden att vara själv.

Det är ingen ide att bråka för mycket, då blir han ännu mer uppstressad. Bråka inte heller på han, han gör det nog inte för att vara jobbig och besvärlig, utan för att han känner sej otrygg.

Det kommer säkert ta tid, men med mycket tålamod och trygghet från din sida, så kommer det säkert att bli bättre och han lugnare.
 
ett tips är att när du börjar arbeta med problemet så gör du iordning honom tillsammans med andra hästar i stallet. gå ut med honom först så han inte hinner bli orolig. utsätt honom för så lite stress som möjligt. sen efter ridpasset gör du iordning honom ensam i stallet. se då till så att ingen annan är där och tar in/ut någon häst.
de flesta hästar( min tex) brukar vara betydligt lugnare efter ridturen.
du får vara lite klurig. jag har upptäckt, och jag anser att problemet handlar inte om att han egentligen inte kan vara ensam...utan att han sätter ensamheten i stallet i samband med stress och orolighet.
hästar sätter ofta samman två beteenden. ( påläst på John Moores lära)
alltså, du måste ändra hans beteende. då måste få bort att han tror det är stressigt och oroligt i stallet. stå inte och borsta onödigt länge. prova att sadla på ridbanan någon gång.
det är väldigt svårt att få bort detta beteende. min häst är ett nervrak ibland..( f.d. "problemhäst" tillochmed ) det går inte att göra nånting vissa gånger. men det börjar bli bättre. efter jag har ridit kan han stå på löst grimskaft och lyssnar på mig.
så som sagt. börja gärna där..få honom att lyssna på dig när han är som lugnast så han blir van att ha kontakt med dig..
lycka till//höstmåne
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
514
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 307
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 821
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp