Rädda mitt hår!

Karma

Trådstartare
Har sedan början av tonåren haft dålig hårkvalité, visserligen rätt tätt med hårstrån, men dom är tunna, frissiga och torra och helt glanslösa. Topparna går lätt av och det ser därför ut som att det aldrig växer. (Har "vuxit" tre hela centimeter på längden. PÅ ETT ÅR!) Har självlockigt hår (om man nu kan kalla det lockigt, det ser ostylat mer ut som en risbuske utom kontroll). Vad kan man göra för att rädda detta? Får ofta höra "använd inpackning", fast ehm, det har jag ju gjort. Och olja för att tämja frisset. Då börjar det se någorlunda ut, men blir ju kladdigt och smutsigt istället.

Visst, förstår ju att håret liksom växer inifrån och försöker äta en bra varierad kost men det är likförbannat glanslöst och har så varit i snart femton år. Hur får man sånt fint tjockt blankt hår ned någon typ av tyngd i som ALLA andra har (jorå, definitivt ALLA har bättre hår än det här :arghh::arghh:)??.

OBS LÅNAD BILD, men något liknande detta: (tog evigheter att hitta något ens i närheten på google)

bild_2014-05-14_kl_0650_5372f6e0ddf2b343878af073.jpg


Ge mig tips på produkter, vård, skötsel, tillskott.. Vad som helst som kan rädda det här :D
 
Senast ändrad:
Hade liknande problem tidigare, och har till och från när jag drar ut på frisörbesöken.

Mitt tips är att gå till försten ca 1 ggr i kvartalet. Hålla håret kortare, ca axellångt, strax nedanför.
Använder produkter från Sebastian-professional Twisted line up serien, samt Potion 9 som styling, gör underverk för mitt tidigare torra frissiga livlösa hår
 
Hur tråkigt det än låter tror inte jag det går att "rädda" redan skadat hår, har försökt själv men det går inte. Jag har ett sådant hår som bara kan hålla sig snyggt en viss längd och visst kan jag ha det längre men då ser det slitet ut på närmre håll och blir lätt frissigt.
 
Jag har haft samma problem.
1. bra schampo och balsam.
2. Efter dusch har jag olja i topparna och Sebastian portion 9 i längderna.
3. Borstar bara håret innan jag ska tvätta det. Använder extremt sällan plattång/hårtork. Kanske en gång i månaden

Sen så måste du sköta det så i 1-2 år innan du märker full effekt, beroende på hur långt hår du har. Tidigare var mitt strax nedanför axlarna och superfrissigt, nu är det kanonfint och nedanför midjan. :D
 
Jag har också frissigt/risigt/torrt hår. Mina råd:
- Klippa sig ofta, ca var 10-12:e vecka för att hålla det välskött (för min del). Säkerligen klippa av en bra bit om man inte gjort det på länge, inte vara rädd om centimetrarna.
- Använda bra produkter för torrt hår, inpackning och olja (i blött hår) is the way to go. Jag tycker att Redken All Soft är bra.
- Inte föna/platta/locka, låta självtorka, inte gnugga håret torrt med handduken.
- Inte borsta håret torrt förutom innan hårtvätt. Jag borstar även litegrann efter dusch innan jag tar i olja.

@Karma Det här med att ditt hår blir smutsigt av olja låter konstigt, hur applicerar du oljan? Och vad är det för olja? Jag tar i längderna, topparna och lite "på huvudet" men absolut inte i hårbotten. Aldrig upplevt det fett och då har jag inte alls så frissigt hår som du beskriver.
 
Jag hade stora problem med frissigt hår. Provade allt möjligt, inpackning, frisör, dyra produkter, olja...

Det som hjälpte var att kapa av håret helt. Hade ner till midjan, kapade av det i öronhöjd. Oj så mycket finare det blev! Inget friss, otroligt lättskött och fint. Det som växer ut nu är mycket fräschare än det gamla.

Nu vill jag visserligen ha mitt korta hår men jag tror det skulle gå att spara ut ett långt friskt hår nu när allt slitet verkligen är borta
 
Jag har haft samma problem.
1. bra schampo och balsam.
2. Efter dusch har jag olja i topparna och Sebastian portion 9 i längderna.
3. Borstar bara håret innan jag ska tvätta det. Använder extremt sällan plattång/hårtork. Kanske en gång i månaden

Sen så måste du sköta det så i 1-2 år innan du märker full effekt, beroende på hur långt hår du har. Tidigare var mitt strax nedanför axlarna och superfrissigt, nu är det kanonfint och nedanför midjan. :D
Tog en bild också. Ska klippa mig på onsdag, jag klipper mig typ var åttonde månad, så trots det är så länge sen så är inte topparna värst nötta.
Glömde skriva att jag kör inpackning 1-2 gånger i veckan. Men när det var risigt så använde jag inpackning vid varje tvätt.
IMG_20180824_104348.jpg
 
Har sedan början av tonåren haft dålig hårkvalité, visserligen rätt tätt med hårstrån, men dom är tunna, frissiga och torra och helt glanslösa. Topparna går lätt av och det ser därför ut som att det aldrig växer. (Har "vuxit" tre hela centimeter på längden. PÅ ETT ÅR!) Har självlockigt hår (om man nu kan kalla det lockigt, det ser ostylat mer ut som en risbuske utom kontroll). Vad kan man göra för att rädda detta? Får ofta höra "använd inpackning", fast ehm, det har jag ju gjort. Och olja för att tämja frisset. Då börjar det se någorlunda ut, men blir ju kladdigt och smutsigt istället.

Visst, förstår ju att håret liksom växer inifrån och försöker äta en bra varierad kost men det är likförbannat glanslöst och har så varit i snart femton år. Hur får man sånt fint tjockt blankt hår ned någon typ av tyngd i som ALLA andra har (jorå, definitivt ALLA har bättre hår än det här :arghh::arghh:)??.

OBS LÅNAD BILD, men något liknande detta: (tog evigheter att hitta något ens i närheten på google)

bild_2014-05-14_kl_0650_5372f6e0ddf2b343878af073.jpg


Ge mig tips på produkter, vård, skötsel, tillskott.. Vad som helst som kan rädda det här :D
Kör dom inte den där no poo varianten där man bara tvättar med balsam och aldrig har i shampo? Finns en lång tråd om det om du söker på no poo.
 
Fukt, fukt och fukt är det som krävs. Sen beror det på hur lockigt du vill att håret ska vara, fukt har en förmåga att tynga ner lockar. Många som vill ha riktigt lockigt kör olika schampo, balsam och inpackning en del fukt och två delar volym eller tvärt om är vanligt. Inpackningen ger mest vård och schampot minst alltså är inpackningen viktigast. Lägg i en inpackning och låt den sitta i fuktigt hår så länge som möjligt, gärna ett par timmar, trä på en plastpåse för att behålla fukten och spraya gärna lite med en blomspruta emellanåt.

En leave-in produkt är också guld värd för att tämja friss.

Sen är det jätte viktigt att undvika Siliconbomber ifrån Ica. Köp BRA produkter ifrån frisör. Mina favoriter är Sebastian och Kerastase.

Sen är det också så att ett trasigt hår går inte att rädda. Man kan klistra lite med proteinprodukter men det är bara att skjuta problemet framför sig. Så gå och klipp bort ALLT slitet och börja från början.
 
Har sedan början av tonåren haft dålig hårkvalité, visserligen rätt tätt med hårstrån, men dom är tunna, frissiga och torra och helt glanslösa. Topparna går lätt av och det ser därför ut som att det aldrig växer. (Har "vuxit" tre hela centimeter på längden. PÅ ETT ÅR!) Har självlockigt hår (om man nu kan kalla det lockigt, det ser ostylat mer ut som en risbuske utom kontroll). Vad kan man göra för att rädda detta? Får ofta höra "använd inpackning", fast ehm, det har jag ju gjort. Och olja för att tämja frisset. Då börjar det se någorlunda ut, men blir ju kladdigt och smutsigt istället.

Visst, förstår ju att håret liksom växer inifrån och försöker äta en bra varierad kost men det är likförbannat glanslöst och har så varit i snart femton år. Hur får man sånt fint tjockt blankt hår ned någon typ av tyngd i som ALLA andra har (jorå, definitivt ALLA har bättre hår än det här :arghh::arghh:)??.

OBS LÅNAD BILD, men något liknande detta: (tog evigheter att hitta något ens i närheten på google)

bild_2014-05-14_kl_0650_5372f6e0ddf2b343878af073.jpg


Ge mig tips på produkter, vård, skötsel, tillskott.. Vad som helst som kan rädda det här :D
Oh lord, this is me :rofl:
Eftersom du redan har en förebild kan jag ju dela en efter!
Som tidigare nämnt: fukt fukt fukt!
Jag tvättar med Maria Nila Soft schampo och balsam 1-2g/vecka. Varje kväll blöter jag ned längderna och har i inpackning från samma serie och snurrar upp i en knut på huvudet. Jag blir snabbt "fettig" vid tinningarna medan längderna torkat ut snabbt, så där använder jag ibland torrschampo. Släpper ut håret på morgonen, då är det ofta fuktigt fortfarande, och kramar upp det sen får det självtorka. Kammar ut med bredtandad kamm när jag duschar.

utm_source=ig_share_sheet&igshid=ebxa36hvhi8q
 
Dels, som många redan skrivit. Klipp dig!
Annars rekommenderar jag Maria Nilas repair-serie. Schampo, balsam, inpackning. Jag har torrt hår och efter viss överanvändning av silverschampo och plattång har min lugg sett bättre dagar. Jag har kört olaplex och lämnat det i luggen över natten och sköljt ur morgonen därpå. Gjorde underverk!
Men som sagt, det du behöver göra är att klippa dig.
 
Oh lord, this is me :rofl:
Eftersom du redan har en förebild kan jag ju dela en efter!
Som tidigare nämnt: fukt fukt fukt!
Jag tvättar med Maria Nila Soft schampo och balsam 1-2g/vecka. Varje kväll blöter jag ned längderna och har i inpackning från samma serie och snurrar upp i en knut på huvudet. Jag blir snabbt "fettig" vid tinningarna medan längderna torkat ut snabbt, så där använder jag ibland torrschampo. Släpper ut håret på morgonen, då är det ofta fuktigt fortfarande, och kramar upp det sen får det självtorka. Kammar ut med bredtandad kamm när jag duschar.

utm_source=ig_share_sheet&igshid=ebxa36hvhi8q

Jag tänkte väl att det var du :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp