Bukefalos 28 år!

Räkna "baklänges", går det???

F

fragvis

Räkna \"baklänges\", går det???

Hej alla foderkunniga! Jag har en fundering som jag behöver bolla med er. Om det är så att man vet den minsta proteingivan som går att ge sin häst, kan man utefter det räkna ut energigivan? Ska ge ett exempel:
Jag vet efter lite pysslande att 340 gSRP/dag är den absoluta minigivan till min tant. Får hon mindre börjar musklerna på ryggen genast försvinna. Hon kanske till och med skulle ha 360-370 gSRP för att bygga muskler optimalt. Om jag ska gå efter det så ska hon ha en energigiva på 57 MJ (kvot 6) eller 53 MJ (kvot 6,5). Ska hon ha 360 gSRP blir det ju en energigiva på 60 MJ (kvot 6) eller 55 MJ (kvot 6,5). Detta tycker jag låter mycket i energigiva (53 MJ kan jag köpa). Om jag ska gå "efter boken" (vet, man ska fodra med ögat oxå) ska hon ha: Vila 43 MJ 258 gSRP, arbete 20 %: 51 MJ 306 gSRP, arbete 25 %: 53 MJ och 318 gSRP (alla kvoter=6).
Kan säga så mycket att om hon skulle stå på 258 gSRP i vila skulle hon inte ha en muskel kvar.
Kan man göra så att man "gissar" sig till att hon "ska" ha en kvot på 6,5 och sätta proteinnivån på tex 340 gSRP (som verkar vara absoluta minimum) och därifrån ta ut energin?

Ska väl tillägga att det gäller en 4 årig fjording m beräknad vikt på 375 kg (135 cm hög) och som rids 4 dagar/vecka, annan aktivitet 5:e dan och vilar i hagen 2 dagar/vecka.

Hoppas ni förstod hälften av vad jag försökte svamla fram... :crazy:

mvh :bump:
 
Re: Räkna \"baklänges\", går det???

Jamen, det är ju lätt som en plätt! Bara att dela det du vill ha i protein med den kvot du vill ha så får du ju enerign!
 
Re: Räkna \"baklänges\", går det???

Jovisst, det fattade jag med. :D
Men jag undrar mer om det fungerar att göra en sådan beräkning? Finns det inte en risk att det blir för mycket energi vid en sådan beräkning eller är oddsen för det minimal? För om hon nu "ska ha" 360 gSRp för att kunna bygga upp muskler och ha en kvot på 6 blir det ju hela 40% arbetstillägg....och hårt rids hon ju inte. Eller är det så att jag köpt mig en normalfödd eller till o med svårfödd fjording?!?! Mycket förvirrande är det iaf.

Hoppas du förstod min fråga bättre denna gång!

mvh :bump:
 
Re: Räkna \"baklänges\", går det???

Men räkna ut energi efter vad hon ska ha enligt tabellen då, och ge 360 gram SRP, och skit i kvoten :idea:
 
Re: Räkna \"baklänges\", går det???

Precis så gör jag idag! Har en kvot på 7,1 i foderstaten, men kan som sagt inte ha mindre...

Hon har fortfarande för mycket vaddering över revbenen och står idag på 48 MJ. Hon verkar fungera bra på det så här i "bantningstider", hon går stadigt ner i vikt (hon rasar inte). Sen när hon är normalvadderad får jag höja energin något så hon håller hull....Så det var därför jag undrade. Om jag kunde höja energin efter proteinnivån eller om jag skulle höja till "tabellnivå".

mvh :bump:
 
Re: Räkna \"baklänges\", går det???

Höj efter vad DU tror funkar. Tabellerna är ju bara riktmått.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
3 820
Senast: super
·
Foder & Strö Hej! hur gör ni när ni räknar ut foderstaten räknar ni så att ni får en bra kvot lr följer ni hästens näringsbehov ?? Jag köpte min...
2
Svar
22
· Visningar
2 534
Senast: Tuvisen
·
Foder & Strö Har suttit o räknat (för hand, därför jag vill ni ska kolla med, var ett tag sen jag räknade för hand) på min hästs foderstat nu, och...
Svar
8
· Visningar
1 011
Senast: marti130
·
Foder & Strö Hej alla bukes foderkunniga! Nu har lite funderingar över protein igen. Tidigare skrev jag en tråd där jag undrade om jag skulle ge mer...
Svar
9
· Visningar
1 082
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Medryttare under sommaren
  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp