Räknar det som tjänstefel eller annat?

busigdemon

Trådstartare
Mailade en veterinär klinik i min närhet då min "egna" veterinär inte kunde bestämd vecka för chippning och vaccinering utav årets föl.
Frågade kliniken om de chippade och gjorde id kontroll. Fick ja som svar.
Ringer för att boka tid och dubbelkollar om de är godkända id-kontrollanter, vilket de sa att de hade på stationen och bokar en tid som inte passade helt men berättade att jag fick ta ut en semester dag för detta.

1½ timme innan de ska vara på plats en torsdag kl 12 så ringer dem och säger att inte alls får chippa eller id-kontrollera! :banghead:
Har upprepad kontakt med receptionisten under dagen som lovar att allt ska lösa sig, att jag inet ska ha behövt ta ut semester i onödan mm.
På fredagen så meddelar receptionisten att vet. kan komma ut på helgen för att vacc + chippa.
Senare på fredagen så ringer receptionisten igen o kollar om det går i början på veckan som kommer.
Ok säger jag, men kan inte ta emot dag tid då. kl 17 bestäms och då säger jag att jag får sluta tidigare så hoppas verkligen att det blir av då.

Slutar tidigare fr jobbet, skyndar mig att plocka in hästarna och tvätta rent benen på hästarna för att vet- ska få det så smidigt som möjligt (som sig bör). Sen börjar jag vänta, och vänta.
Ringer kliniken 17,40 där jag får reda på att vet. ringde kliniken vid 14 för att be om mitt nummer o säga hon är sen o vill kontakta mig. Vilket hon inte gjort.

17,50 ringer vet. upp- Ingen ursäkt eller förklaring. Meddelar att hon kan åka "härifrån" om 30 min. "härifrån" är 45min bort. :mad:

När hon kommer så får man fortfarande ingen ursäkt eller förklaring på varför hon är sen, kommer även i "privata" stallkläder med både lera och päls på.

Chippar iofs snabbt o smidigt o sen säger hon att kliniken får skicka fakturan vilket vi både tkr verkar rimligt.

Ringer kliniken dagen därpå för att meddela mitt missnöje med hanteringen och ser gärna de kompenserar min 1½ dag arbetsfrånvaro helt i onödan på.
kliniken säger det är ok och chefen ska höra av sig.

Chefen hör inte av sig och igår fick jag en räkning saftigare än om jag tagit ut distriktren för samma jobb.

Ringde kliniken idag o de berättade att de inte kunde göra nått åt räkningen då det inte var deras veterinär. Utan när de kom på att de inte fick chippa så iställer för att be om ursäkt direkt och bett/frågat omjag kunde lösa det på annat sätt så anlitar de en veterinär lååångt ifrån mig för att göra jobbet istället.
= inte en veterinärstation jag godkänt eller skulle vilja använda alls.

Finns det nått sätt att "anmäla" detta eller så? Eller ska man bara svälja och gå vidare? Ringa vet.stationen som kliniken ringde som back-up o be om kompensation för de 2½ timme de var sena (är ju inte sååå farligt, men hela historien i sig har varit väldigt körig)?
 
Sv: Räknar det som tjänstefel eller annat?

Men ush en sån röra! Förstår att du är irriterad, det hade jag också varit.

Men jag hade nog bara betalat och helt enkelt inte anlitat dem fler gånger.
 
Sv: Räknar det som tjänstefel eller annat?

Alltså, hur kan de bara göra så, har de ingen skam i kroppen?

Med den inställningen de visar lär det inte vara lätt att få någon ersättning av dem känns det som. Skulle väl krävas att man stämde dem till tinget, men det är nog alltför riskabelt. En normal människa hade ju fattat att de klantat sig och givetvis sett till att kompensera kunden för det.

I ditt läge hade jag sett till att sprida detta på alla sätt och givetvis sätta ut namnet på skurkföretaget. Ett företag som beter sig så förtjänar inte att ha några kunder.

Är du aktiv på sociala medier är väl det en utmärkt plats att sprida info som kan rädda andra att råka illa ut.
 
Sv: Räknar det som tjänstefel eller annat?

Ingår kliniken i en kedja av klinker eller är det en fristående klinik? Annars ta kontakt med allmänna konsumentverket. Du har ju beställt en tjänst som inte blev utförd på ett tillfredsställande sätt alltså borde konsumenttjänstlagen gälla? Tjänstefel är nog svårt att åberopa då veterinären gjorde sin veterinära plikt på ett bra sätt men du är ju konsument i detta fall och blivit lovad tjänster som senare inte visade sig utföras på det sättet du blivit lovad? Och blev betydligt dyrare?

En erinran från konsumentverket är något de flesta företag brukar ta på allvar
 
Senast ändrad:
Sv: Räknar det som tjänstefel eller annat?

Vilken röra!

Det som jag tycker att de gjort fel är att från början säga till dig att de kunde ordna det hela.

I övrigt ser jag det som ett försök från deras sida att fixa till det de lovat genom att ta in en annan veterinär än deras egna anställda.

Att en DV kommer kraftigt försenad är något som jag räknar med när jag bokar. De kan ju bli utskickade på något akut, eller det kan krångla till sig på föregående ställe vilket gör att det drar ut på tiden.

Jag har valt att anlita annan ID-kontrollant/chipmärkare än just veterinär, men det kan ju bero på vilken ras man har på hästen.

Vaccinationer åker jag till klinik 4 mil hemifrån och ordnar, just för att jag då kan planera min dag vilket inte går när det gäller distriktsveterinärer/hembesökande veterinärer. När jag har haft hem veterinär, har jag räknat med att angiven tid är högst ungefärlig, och gjort mig ledig.
 
Sv: Räknar det som tjänstefel eller annat?

Konsumenttjänstlagen gäller tyvärr inte vid behandling av levande djur, till exempel hos veterinär.
 
Sv: Räknar det som tjänstefel eller annat?

Det som jag hade ifråga satt om jag var du är att dom inte kan ändra fakturan. Det är dom som beställt den andra för att göra ett jobb åt dom och då är det dom som är betalningsskyldiga till henne inte du. Du har köpt tjänsten av dom och om dom sedan väljer att använda en "underleverantör" är det dom som får stå för den kostnaden.
I mitt tycke ska du bara betala för det du har beställt av dom som dom då inte kunde leverera. Om det sedan blir högre kostnader för att dom inte kan och sedan köper in tjänsten, utan att meddela dig det är dom som får stå för mellanskillnaden. Så hade det fungerat när det gäller andra saker och jag varit med om liknade med en veterinär som gjorde saker med mitt sto när hon var på station som jag inte beställt och inte blivit informerad om. Jag bestred den fakturan och slapp betala.
 
Sv: Räknar det som tjänstefel eller annat?

Har TS fått en prisuppgift i förväg av kliniken som skiljer sig från vad som är fakturerat? Om inte så är det väl svårt att klaga, det kanske är så att kliniken debiterar samma belopp oavsett om de lejer in någon eller gör det själva?
Bara för att TS tycker att fakturan blev dyrare än distriktarn är ju dessvärre ingen ursäkt att i efterhand pruta på en utförd tjänst.
 
Sv: Räknar det som tjänstefel eller annat?

Har TS fått en prisuppgift i förväg av kliniken som skiljer sig från vad som är fakturerat? Om inte så är det väl svårt att klaga, det kanske är så att kliniken debiterar samma belopp oavsett om de lejer in någon eller gör det själva?
Bara för att TS tycker att fakturan blev dyrare än distriktarn är ju dessvärre ingen ursäkt att i efterhand pruta på en utförd tjänst.
Någon på kliniken har ju tydligen sagt OK till reducerat pris enligt TS.
 
Sv: Räknar det som tjänstefel eller annat?

Jag uppfattar det som att någon på kliniken har sagt ok och att chefen ska återkomma. Och det kan ju tyda på att den som svarat TS i telefonen inte har befogenhet att ta beslut kring kompensationen som TS efterfrågat. Så jag hade nog inte uppfattat det som en överenskommelse om reducerat pris.

I ditt fall som du skrev om i tidigare inlägg, där var det ju uppenbart fel eftersom de utfört tjänster du inte beställt.
I detta fall har TS beställt en tjänst och fått den utförd.
Och hur många hästägare har inte fått stå och vänta i timtal på veterinärer :) De skulle nog gå i konkurs om de var tvingade att kompensera kunderna för att sena ankomster..
 
Sv: Räknar det som tjänstefel eller annat?

Bara för att TS tycker att fakturan blev dyrare än distriktarn är ju dessvärre ingen ursäkt att i efterhand pruta på en utförd tjänst.


Du tycker alltså inte att företaget betett sig fruktansvärt oseriöst.

Jag kan ju säga att hade jag varit ägare till veterinärföretaget och fått veta att min personal betett sig som de gjort mot TS hade jag om möjligt bytt ut dem, sen hade jag givetvis bett TS om ursäkt och rivit fakturan.

Tar upp en del uppenbart konstiga saker de sysslat med.

För det första så påstår de trots dubbelkoll från TS att de kan utföra en tjänst som de uppenbarligen inte kan.

Det är ett klassiskt säljknep som praktiseras av oseriösa säljare. Det kan ju givetvis varit ett misstag, men hade det varit ett misstag skulle man ju förvänta sig att de ersatte TS för allt besvär deras misstag fört med sig.



Sen skickar de utan att informera en annan veterinär. Jag känner t.ex. till en del veterinärer som jag aldrig skulle låta komma nära mina djur. Så att en veterinär utan att kolla med mig först skulle skicka en helt annan veterinär är för mig ett helt oacceptabelt beteende. Givetvis kollar man med kunden innan man gör något sådant.


Sen lovade tydigen någon att chefen skulle återkomma angående priset. Det gjordes aldrig utan man skickade bara fakturan.


Hur kan du försvara detta företag?
 
Sv: Räknar det som tjänstefel eller annat?

Jag försvarar inte företaget. Men vi läser nog TS inlägg helt olika.
Jag läser att kliniken ringt och meddelat att de inte kan erbjuda utlovad tjänst, erbjuder sig dock att ombesörja en lösning på detta åt TS (här hade ju TS möjlighet att tacka nej och istället anlita någon annan). Eftersom inte TS tackat nej till erbjudandet så har således kliniken löst det genom att leja in en veterinär med behörighet att chippa och id-kontrollera TS häst.

Enligt TS så har ju veterinären chippat snabbt och smidigt = i mina ögon en utförd tjänst som TS uppenbarligen inte blev missnöjd med.

Så nej, jag kan inte ta ställning till om företaget verkligen är oseriöst bara genom att läsa TS inlägg, men det kan uppenbarligen du :)
 
Sv: Räknar det som tjänstefel eller annat?

Uppenbarligen läser vi TS inlägg väldigt olika.

Du verkar helt ha missat texter som dessa.

--- Ur TS första inlägg.
Frågade kliniken om de chippade och gjorde id kontroll. Fick ja som svar.
Ringer för att boka tid och dubbelkollar om de är godkända id-kontrollanter, vilket de sa att de hade på stationen


Har upprepad kontakt med receptionisten under dagen som lovar att allt ska lösa sig, att jag inet ska ha behövt ta ut semester i onödan mm.


Ringer kliniken dagen därpå för att meddela mitt missnöje med hanteringen och ser gärna de kompenserar min 1½ dag arbetsfrånvaro helt i onödan på.
kliniken säger det är ok och chefen ska höra av sig.


Chefen hör inte av sig och igår fick jag en räkning saftigare än om jag tagit ut distriktren för samma jobb.
---


Så jag undrar faktiskt ifall vi läst samma text? Eller så är det bara så att vi har radikalt olika uppfattning av vad man kan förvänta sig av ett seriöst företag.
 
Sv: Räknar det som tjänstefel eller annat?

Ja jag har läst hela texten men tagit fasta vid vissa saker i TS inlägg som gör att jag tycker att det är fel att man som utomstående läsare här krasst kan förkasta kliniken som oseriös och att man med självklarhet kan säga åt TS att hen med all rätta kan pruta på fakturerat pris.
Dessutom är TS frågeställning om hen kan få kompensation för veterinärens försenade ankomst?

Ur TS första inlägg:
"1½ timme innan de ska vara på plats en torsdag kl 12 så ringer dem och säger att inte alls får chippa eller id-kontrollera!
Har upprepad kontakt med receptionisten under dagen som lovar att allt ska lösa sig
"

Man kan förvänta sig av ett seriöst företag att de försöker lösa detta då de lovat att hjälpa kunden. Och det har de ju gjort, kan tänka mig att TS hade blivit minst lika sur som nu om de bara ringt och sagt "tyvärr kan vi inte hjälpa dig, du får kontakta någon annan". Och i mina ögon är det mer oseriöst än att anordna en lösning för att kunna utföra en tjänst som utlovats.

"Chippar iofs snabbt o smidigt o sen säger hon att kliniken får skicka fakturan vilket vi både tkr verkar rimligt." = inte missnöjd med den tjänst som utförts?

ser gärna de kompenserar min 1½ dag arbetsfrånvaro helt i onödan

Det enda som jag anser att kliniken har gjort fel är att inte chefen återkommit som utlovat. Själva prissättningen och huruvida TS har rätt till prisreduktion hänger ju helt på vad som från början har överenskommits..
Kompensation för försenad ankomst tror jag blir svårt att få igenom..
 
Sv: Räknar det som tjänstefel eller annat?

När de inte hade kompetensen tillgänglig tycker jag att de kunde ha informerat dig om att det finns en lista på SH:s sida med godkända ID-kontrollanter och chipmärkare, och att du kunde ha ringt någon av dem. Behöver inte alls vara en veterinär. Att till varje pris skicka en veterinär verkar lite konstigt, såvida inte du själv anser att det är nödvändigt.

Då hade det dessutom förmodligen varit lättare för dig att få ut en chipmärkare på en tid som passar dig, t ex på helgen, så att du sluppit ta ledigt från jobbet. ID-kontroll och chipmärkning på helgen brukar inte kosta extra, såvida det inte är en veterinär som gör det.
 
Sv: Räknar det som tjänstefel eller annat?

Vissa raser kräver blodtypning och det kan bara en veterinär ta.....
 
Sv: Räknar det som tjänstefel eller annat?

Här tas det blodprov på halvbloden förutom tagel vid chipning och id-märkning. ..
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
419
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 146
  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
774
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 653
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp