Räknar det som tjänstefel eller annat?

Sv: Räknar det som tjänstefel eller annat?

Varför då?
det har inte gjorts på de hbl föl som jag och mina kompisar fött upp de senaste ..många.. åren. Så det är absolut inget krav på halvbloden
 
Sv: Räknar det som tjänstefel eller annat?

Med halvblod antar jag att du menar svenskt varmblod?
Det står inget om blodprov för registrering på ASVH:s sida.
Eller menar du någon annan ras?
 
Sv: Räknar det som tjänstefel eller annat?

Här är det alla jag känner som tar blodprov på sina vanliga hederliga svenska halvblod.
Och det oavsett hur många föl dom får varje gång.
Senast jag var med och hjälpte till var förra året i augusti/september, för i år hade ingen av dom några föl.
 
Sv: Räknar det som tjänstefel eller annat?

Dom kanske tar blodproverna av någon anledning som inte har med själva registreringen/ID-kontrollen/chipningen att göra?
 
Sv: Räknar det som tjänstefel eller annat?

Det är mycket möjligt, jag har faktiskt aldrig frågat varför jag har bara hjälpt till med att ta in och hålla när veterinären varit där.
 
Sv: Räknar det som tjänstefel eller annat?

Jag har registrerat flera halvblodsföl sedan regeln om obligatorisk dna-testning införs och det tas inga blodprov. Det förekommer aldrig inom SWB så du har missförstått något rejält. Det material man utvinner dna ur är tagelroten. Dessa prov kan sedan enkelt förvaras. För att förvara blodprov krävs stora frysar vilket skulle medföra stora kostnader.

Man kollar över huvud taget inte om fölets dna stämmer överens med modern så länge kollen görs innan fölet är avvant. Det man gör är att kolla fölets dna mot uppgiven fader.
 
Sv: Räknar det som tjänstefel eller annat?

KL

Hästen det gäller är en arab = inga prover som behövs tas utav vet.

Att de erbjöd en lösning tolkade inte jag som att -vi anlitar en veterinär (som jag inte vill sponsra pga många felbehandlignar) som får komma ut till dig på en tid som skjuts upp tre ggr och denne får benefit utav detta.
Utan som att, vår veterinär som inte kan idag kan komma ut i helgen som sen blev nästa vecka.

Har talat med stationen igen och det är väldigt svårt att få ut nått svar alls. Bara jaja, lessen men nu är det så vi valde att lösa det.
Chefen är fortfarande inte "avträffbar" och har fortfarande inte behagat att ringa upp.

Precis som ni säger så ser inte jag heller nån direkt anledning att "klaga" på hon som komut och faktiskt gjorde jobbet om man bortser ifrån att hon var sen, inte bad om ursäkt och kom i skitiga kläder och inte rakade/klippte på halsen innan chippning. Men det är minor i mina ögon.

Att gå bakom ryggen och ställa in med kort varsel o sen skjuta upp det tre ggr på min bekostnad är inte ok.

Att få nån "rätta" på detta verkar svårt då jag inte få tala med chefen för stationen. Utan det är bara sprida kunskap om att de inte har koll på vad det får och inte får göra, samt att man får räkna med att en helt annan vet.station kommer ut och även då blir den som debiterar/tjänar pegnar på det, inom min umgängeskrets/fb mm och betala räkningen innan den "går ut".
 
Sv: Räknar det som tjänstefel eller annat?

Att få nån "rätta" på detta verkar svårt då jag inte få tala med chefen för stationen. Utan det är bara sprida kunskap om att de inte har koll på vad det får och inte får göra, samt att man får räkna med att en helt annan vet.station kommer ut och även då blir den som debiterar/tjänar pegnar på det, inom min umgängeskrets/fb mm och betala räkningen innan den "går ut".


Skriv "Bestrides" på räkningen och skicka tillbaka den. Du kan ju även skriva ner dina skäl t.ex. att du muntligen blivit lovad kompensation m.m.

Förhoppningsvis tar det skruv.
 
Sv: Räknar det som tjänstefel eller annat?

Ah! Det var en bra idé.

Men finns det inte risk att de inte vill göra detta? Menar räkningen kommer inte ifårn veterinären som jag haft kontakt med utan ifårn veterinären som jag inte ville anlita som ändå kom för att veterinären jag anlitade vist inte kunde/var godkänd.

Är lite fel person som kommer i kläm och jag vill inte riskera inkasso.
 
Sv: Räknar det som tjänstefel eller annat?

Men alltså, du har inte fått en faktura från kliniken? Varför i hela friden kontaktar du kliniken angående kompensation/prisavdrag?
Givetvis tar man kontakt med fakturautställaren om man anser att fakturan är felaktig..
Inte för att jag tror att du kommer att få kompensation för försenad ankomst.. Men det är ju självklart att kliniken svarar att de inte kan göra något åt priset om det är så att det inte är de som har skickat fakturan.
 
Sv: Räknar det som tjänstefel eller annat?

Ah! Det var en bra idé.

Men finns det inte risk att de inte vill göra detta? Menar räkningen kommer inte ifårn veterinären som jag haft kontakt med utan ifårn veterinären som jag inte ville anlita som ändå kom för att veterinären jag anlitade vist inte kunde/var godkänd.

Är lite fel person som kommer i kläm och jag vill inte riskera inkasso.


Samtidigt så har du beställt tjänsten från kliniken. Att de väljer att skicka en underleverantör är ju deras problem. Så jag tycker det är självklart att det ska faktureras via kliniken.


Tänk att du beställer en vara från din lokala ICA handlare om ska kosta 100 kronor. ICA-handlaren har inte varan utan låter Konsum skicka varan till dig.
Du får en faktura på 150 kronor från Konsum.

Skulle det vara OK. Nej självklart inte, du har ju aldrig beställt något från Konsum. Givetvis hade det varit upp till ICA-handlaren att hantera detta.


Så jag tycker att du skriver Bestrides på fakturan och påpekar för veterinären att den ska skicka sin faktura till kliniken så får kliniken ta betalt av dig enligt de villkor du och kliniken haft.
 
Sv: Räknar det som tjänstefel eller annat?

Håller med dig om att det, lahsd!

Men precis som Highcat säger så kan inte kliniken göra nått åt fakturan heller och fakturan är ju ställd på mig.

Därför vore det bäst om det fanns nått som liknade kunsumentverket eller ARN för detta. Eller ska man prova vända sig till ARN o se vad de säger?
 
Sv: Räknar det som tjänstefel eller annat?

Men precis som Highcat säger så kan inte kliniken göra nått åt fakturan heller och fakturan är ju ställd på mig.


Det är därför du när du bestrider fakturan även förklarar för veterinären att du anser att veterinären ska skicka fakturan till kliniken. Det är ju kliniken som beställt veterinären som någon slags underleverantör utan att informera dig om det.

Du har ju aldrig anlitat veterinären, det är ju kliniken som beställt ett uppdrag av veterinären utan din vetskap.

Sen när kliniken får fakturan av veterinären så kan den ju göra något åt det belopp kliniken väljer att fakturera dig på. Så för att kliniken ska kunna göra något måste du se till att kliniken får en faktura från veterinären.
 
Senast ändrad:
Sv: Räknar det som tjänstefel eller annat?

Precis som ovan säger så skickar Du tillbaka fakturan och bestrider denna med hänvisning till att Du inte beställt tjänsten.

Rätt fakturamottagare är den som beställt tjänsten, dvs kliniken. Det är med kliniken som Du gjort avtal, inte med den vet som var ute. Utifrån den information som givits i tråden då.

Lycka till!
 
Sv: Räknar det som tjänstefel eller annat?

Antar det blir med risk för både inkasso som att kliniken lägger på sin faktura/eller annan avgift.
Men får ringa o prata med dem. Vågar inte att skicka in allt o hoppas på det bästa.
 
Sv: Räknar det som tjänstefel eller annat?

Har dom något register för PRE korsningar vet du det ?
 
Sv: Räknar det som tjänstefel eller annat?

Om Du har bestridit fakturan så finns det ingen idé att lämna den till inkasso.

Den distriktare som fakturerat Dig skall fakturera kliniken. Det är denna Du har avtal med och det är kliniken som skall fakturera Dig. Kliniken kan Du ju sedan dividera med, bland annat om förlorad arbetsinkomst.

Nu tror jag att jag upprepar såväl mig själv, som andra tidigare inlägg ;)

Lycka till och stå på Dig!
 
Sv: Räknar det som tjänstefel eller annat?

Tror inte det. Våra halvblod/PRE-korsningar reggas i ASVH. Men de har godkänd halvblodshingst till pappa och PRE till mamma.
 
Sv: Räknar det som tjänstefel eller annat?

Men det gör man med dom flesta som har halvblodspappor.
Det jag undrar över är hur man gör med PREpappa...
Vet att jag glömde skriva det först. .. sorry...
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
419
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 148
  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
774
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 653
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp