räknas inte ridning och allt runtomkring ?

V

vickis-pajala

På mitt jobb annordandes en motionstävling, individuellt i arbetsgrupperna (låter ju korkat men vet inte riktigt vad jag ska kalla det ) alltså undre tre veckor så skulle man skrirva upp antal minuter man rör på sig och vinnaren fick då ett antal trisslotter, jag ställde givetvis upp och längst ner på våran friskvårds lapp stod det att all motion räknas som friskvård

ja sagt och gjort givetvis så skrev jag ju upp då hundpromenaderna a´ 60 min och även då ridning/tömmkörning/ vanlig hederig promenad så ibland så stod det då på min lapp 120 minuter ( en ledig dag morgonpromenad med vovvarna och sedan en ridtur på kvällen ja ni fattar)

jag skrev ju aldrig upp tiden då jag även tar en promenad med vovvarna mitt på dagen eller alla stallsysslor.

nå väl idag så visade sig att jag var vinnaren men detta urartade i kraftiga diskutioner där några av arbetskollegorna ansåg att ridning ABSOLUT inte räknades som motion för hästen jobbar ju inte jag

vi är tre stycken på mitt jobb som håller på med hästar på dagligbasis och vi gjorde tappra försök som inte ledde någon vart

ja här sitter jag med 6 oskrapade trisslotter och funderar på om jag verkligen är en värdig vinnare eller jag kanske ska ta med mig trisslotterna vid utsläppet av hästarna i morgon och be dom skrapa dessa

ja kära buke folket hur möter ni upp sådanhär kritik :confused:

// vickis som är trött efter en hel kväll i stallet med mockning, bära ut vatten hämta spån och en ridtur
 
Sv: räknas inte ridning och allt runtomkring ?

Skrapa på, hoppas du vinner feta pengar! :D

Klart du är värdig vinnare, ridning ger motion, likaså tömkörning och alla andra sysslor runtomkring.
Ridningen kräver muskler, vilket man lätt känner av om man inte ridit på länge och sedan kör ett träningspass uppe i sadeln igen. Håller med ovanstående, ta med de som säger emot till stallet, och presentera jockeyläder eller något annat kul :devil:
 
Sv: räknas inte ridning och allt runtomkring ?

Jag tycker oxå att du ska bjuda kollegerna på en lååååång ridtur.
 
Sv: räknas inte ridning och allt runtomkring ?

Jag har också suttit i den sitsen. Min skolsköterska tyckte jag inte tränade nått speciellt och tyckte att jag skulle börja träna mer. Det gick inte att övertyga henne om att stalljobbet var motion det också så hon fick helt enkelt följa med en dag i stallet.
Cykla 6 km till stallet.
Mocka 6-7 boxar (hon mockade en halv)
Rida 1-2 hästar + tömköra en häst.
Bära vatten.
Sen cykla hem 6 km.

Kan säga att hon aldrig mer va på mig om motionen.
 
Sv: räknas inte ridning och allt runtomkring ?

He, he.
lite kl

Gjorde ett arbets EKG för några år sedan, trodde jag skulle dö o att jag hade riktigt usel kondis.
Svaret var att min kondis/hjärta var som hos en som var 15 år yngre, tacka vet jag livet med aktiva vallhundar!
 
Sv: räknas inte ridning och allt runtomkring ?

På mitt jobb får man 500 kr i friskvårdspengar varje år. Det ska gå till t ex medlemsavgift till något gym. Men rider man så räknas inte det man får t ex inte ta det till ridlektioner eller något annat som har med hästar att göra. Helt fel tycker jag...
 
Sv: räknas inte ridning och allt runtomkring ?

Skrapa du dina trisslotter med gott samvete! Hoppas hoppas att du vinner oxå!

På mitt jobb så fick vi 1000:- till friskvård, men dock inte till ridning....
Jag frågade varför och fick till svar att ridning räknades inte som motion utan fritidsysselsättning!!!

När ska folk inse att ridning ÄR motion? :confused:
 
Sv: räknas inte ridning och allt runtomkring ?

Det handlar om okunnighet. När jag tagit med icke hästmänniskor till stallet och de sett hur mycket man gör har de blivit häpna över att det är så tungt arbete.
 
Sv: räknas inte ridning och allt runtomkring ?

På mitt jobb så fick vi 1000:- till friskvård, men dock inte till ridning....
Jag frågade varför och fick till svar att ridning räknades inte som motion utan fritidsysselsättning!!!

Det där har väl med att ridning är så dyrt att göra? Det är väl någon skatteregel? Man får heller inte friskvårdsbidrag för segling och golf. Men det har alltså inte att göra med att ridning inte är motion.
 
Sv: räknas inte ridning och allt runtomkring ?

Skrapa du dina lotter med gott samvete! Hoppas du vinner massa pengar. Hemma hos oss tycker min älskade, i allt annat mycket förstående, make att jag rör på mig alldeles för lite. Eftersom han själv väger lite mer än han borde är nu också jag satt på godisförbud och diet =( Att jag gått ner i vikt (väger helt normalt)sedan vi flyttade hem hästarna spelar ingen om helst roll. Han löptränar fortfarande regelbundet vilket vi alltid gjorde tillsammans tidigare medan jag inte längre har ork över till det. Jag rider två hästar och tömkör en, mockar tre boxar, bär vatten och hö, i och ur hagar, borstar och kratsar. Undrar hur många kalorier som går åt när man borstar en skimmel på 170 cm ren från bajs och kissfläckar? Sedan ska alla våra hundar ha spår och/eller promenader x antal ggr i veckan. Fabian...Jag blir ju slut bara av att skriva det.

//

Jimma som kommer försvinna till intet inom snar framtid
 
Sv: räknas inte ridning och allt runtomkring ?

En liten sketen ridtur hjälper inte..
Ta med dig dessa gnälliga kollegor till stallet, låt dom göra ALLT!
Mocka, fixa hö, bära vatten, köra in halm/spån lr vad du nu har, slå ut 10cm stenhårda styltor hur 4 hovar, av med vintertäcke, ut på en ridtur med alla gångarter och sen in i stallet och rykta, på med täcke osv osv.. Då håller dom nog tyst sen!
 
Sv: räknas inte ridning och allt runtomkring ?

Finns det ingen ridskola i närheten som erbjuder företagsridning? Försök få till något sådant på nästa konferens, gärna på ett ställe med stora halvblod som skumpar massor! :D

Du har verkligen förtjänat vinsten,, tyvärr är nog det enda som får folk att tänka om är om de provar själva.
 
Sv: räknas inte ridning och allt runtomkring ?

Tyvärr är det samma på alla arbetsplatser, regleras av skatteverket

Men det finns ju folk som jobbar för att det ska bli ändring på det, tex M:s Cecilia Widegren

Här är nämligen en till som önskar att man kunde använda sina 1200 kr i friskvårdsbidrag till ridavgifter... :D
 
Sv: räknas inte ridning och allt runtomkring ?

Dina kolleger är bara avundsjuka! Typiskt okunniga människor att uttala sig på det sättet. Ridning och hästskötsel/stalltjänstgöring är den mest effektiva träningsform som finns. Kan ta mina egna barn som exempel. De utövar ingen annan idrott är ridsport, eftersom de inte har tid för annat, men ändå har de superbra kondition och styrka på idrotten i skolan. Vinner springtävlingar, höjdhopp etc. Så skrapa bara på med mycket gott samvete!!
 
Sv: räknas inte ridning och allt runtomkring ?

En liten sketen ridtur hjälper inte..
Ta med dig dessa gnälliga kollegor till stallet, låt dom göra ALLT!
Mocka, fixa hö, bära vatten, köra in halm/spån lr vad du nu har, slå ut 10cm stenhårda styltor hur 4 hovar, av med vintertäcke, ut på en ridtur med alla gångarter och sen in i stallet och rykta, på med täcke osv osv.. Då håller dom nog tyst sen!

Håller med! Ovanpå det så stressar du dom när de gör allt för långsamt o säger, jag skall vara hemma om 1H så skynda på nu. När sen kollegerna efter 2H är helt slutkörda så säger du glatt o helt opåverkat, allt detta brukar jag göra sjäv på samma tid, hur har ni det med kondisen? :p (du kan ju även spä på att nu skall du o ut o springa i skogen med vovven)

Hoppas du skrapat lotterna o vunnit nått. :)
 
Sv: räknas inte ridning och allt runtomkring ?

En liten sketen ridtur hjälper inte..
Ta med dig dessa gnälliga kollegor till stallet, låt dom göra ALLT!
Mocka, fixa hö, bära vatten, köra in halm/spån lr vad du nu har, slå ut 10cm stenhårda styltor hur 4 hovar, av med vintertäcke, ut på en ridtur med alla gångarter och sen in i stallet och rykta, på med täcke osv osv.. Då håller dom nog tyst sen!

Haha, bra svar! Jag håller med :D
I nuläget skulle det passa extra bra, för man måste ju skotta snö innan man kommer in i stallet - skotta för att kunna dra ut dyngkärran - bära IN vattenhinkarna igen, för dom har frysit ihop, och bära ut nya mm mm.... listan i ett stall kan göras låååååång :angel:

Sen kan det bli intressant att se hur länge de griniga kollegorna orkar, dom har nog inte riktigt samma "arbetsmuskler" som stallfolk har :angel:

P.s TS ska skrapa sina trisslotter utan dåligt samvete, dom har du gjort dig förtjänt av - så det så!
 
Sv: räknas inte ridning och allt runtomkring ?

KL.
Jag tycker absolut att du ska låta hästarna skrapa lotterna! Hästskor = lycka och det kanske kan ge dig mer tur? Dessutom skulle det se ganska kuligt ut och då får du "magmotion" medelst skratt. DET är inte heller en dålig motionsform!
 
Sv: räknas inte ridning och allt runtomkring ?

KL

tack alla för era svar har skrattat så tårarna runnit kan riktigt se senariot framför mig, nu drar jag väll alla 40taliser över en kam men det är den årskullen kollegor som startat debatten på mitt jobb, och precis som någon skirver så ligger väll den kungliga svenska avundsjukan och gnor.

i vår kommun har man dragit in friskvården på jobbet vilket jag tycker är tråkigt, och friskvårdsbidrag är väll något vi bara kan drömma om i nuläget
 
Sv: räknas inte ridning och allt runtomkring ?

Använd friskvårdspengen till en skön ryggmassage, kan behövas efter det tunga jobbet ;-)
 

Liknande trådar

C
Hästhantering Jag köpte min första häst för 10 mån sen. Ett islandssto som blir 11 år i år en häst som jag käpte med hjärtat och inte hjärnan om man...
Svar
12
· Visningar
1 738
Senast: Cosmic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp