Jag behöver lite pepping/råd :) LÅngt inlägg...

C

Cosmic

Jag köpte min första häst för 10 mån sen. Ett islandssto som blir 11 år i år en häst som jag käpte med hjärtat och inte hjärnan om man säger så. En väldigt speciell dam som jag är i valet och kvalet om jag ska sälja. Jag älskar hästen otroligt mycket men jag vet inte om jag riktigt klarar av henne. Från marken är det inte några problem alls men jag vet inte hur jag ska få upp tryggheten på ryggen.

Hon är fd ridskolehäst som lärt sig alla knep som finns (och lite till...) att komma undan samt att hon är en dam som är väldigt stark både fysiskt och psykiskt. Jag har jobbat massor med henne och vi har kommit rätt långt men ändå blir jag tveksam om jag klarar det och det kommer att bli så bra som jag hoppas.

Vår första ridtur på egen hand så stannade hon 8 ggr och vill vända tillbaka. Det tog typ 5 min varje gång att få henne dit jag ville och det var både svett och tårar. Hon testar fortfarande varje gång (och jag tvivlar att hon kommer att sluta) men numera är våra stopp typ 10-15 sek kanske.

Jag flyttade på henne i augusti och det är egentligen efter det som jag blivit lite skrämd. Efter flytten blev hon högst i rang och började testa ännu mer samt att hon hittade på nya saker. På gamla stället så testade hon bara första delen av ridturen, kanske 5-10 minuter och bara vi tog oss igenom det kunde vi rida på som inget hade hänt. Det var långa, snabba galopper och jag njöt verkligen.

Efter flytten ändrade hon så att hennes testningar började komma i mitten av turen och hon har även stuckit 2-3 ggr i trav och galopp, något som skrämt upp mej en del så jag inte riktigt vågar slappna av och ta en lång härlig galopp igen. Det som skrämmer mest är att hon kan svänga på en " 5-öring" om hon känner för det. I skritt går det ju an men i trav eller galopp är det inte lika kul och travar hon så sätter hon av i galopp....

Från marken känns det dock jättebra. Våra första promenader var allt annat än roliga/lätta. Det gick både sidlänges och bakåt för att få henne dit jag ville men det blev bättre och bättre. Idag kan jag gå promenad på lös tygel/grimskaft och hon följer med som en hund. Hon stannar även direkt jag stannar och det "arbetet" funkar jättebra.

Övrigt i skötsel så var hon väldigt tjurig när jag köpte henne och det var nästan ett måste att binda upp henne i gången för annars högg hon. Hon var helt enkelt trött på ridskolelivet och är en 1 persons häst. 2 veckor efter att köpte henne så kunde jag sköta henne i spilta samt dra åt sadelgjorden utan att hon högg och alla i stallet stod helt förvånade och fattade inte att det var sant. Numera så kan jag sköta henne helt lös i t.ex. box utan problem.

Jag har även tränat en hel del på att ha henne lös innan ridning medans jag fixar stigläder, drar åt gjorden m.m. och jag kan numera gå runt henne när hon står lös och hon står stilla. Jag kan placera henne vid en pall (eller annat) så jag kan hoppa upp. I början gick hon bara i väg men nu står hon stilla.

Hon har jättepotential att bli bra inom dressyren, ja inte på hög tävlingsnivå kanske men hobby och lättare tävling men jag känner att jag inte kan tillräckligt för att få fram det.

Långt inlägg om en dam som jag älskar så otroligt mycket men inte vet om jag ska behålla eller sälja..... Som sagt, från marken funkar det jättebra men jag vet inte hur jag ska få upp det på ryggen... Kanske det vore bäst och sälja henne och köpa en lugn valack men mindre vilja? Om jag säljer henne så finns det en oro att hon blir vandringspokal just pga att hon är så speciell samt att hon inte är någon tävlingshäst. Någon med rätt kunskaper och rätt erfarenhet kanske letar "bättre" häst...

Har ni några råd, tips, ideer?
 
Sv: Jag behöver lite pepping/råd :) LÅngt inlägg...

Rider du för någon tränare? Har du sällskap när du rider ut?
Om inte, så är det mina tips! :)
 
Sv: Jag behöver lite pepping/råd :) LÅngt inlägg...

Har du sällskap när du rider ut?

Bara en tanke som slog mig direkt när jag läste.
Om hon har varit ridskolehäst så är det mycket möjligt att hon inte alls är van att ridas ut ensam utan vill ha en "rumpa att luta sig mot". Men du verkar ju vara en bit på väg eftersom ni alls kommer ut :)
 
Sv: Jag behöver lite pepping/råd :) LÅngt inlägg...

Försök ta hjälp av någon tränare/duktig person så tror jag att era problem går att lösa tycker inte de verkar enorma, men kan krävas input från annat håll för att hitta bra och hållbara lösningar.
Lycka till!
 
Sv: Jag behöver lite pepping/råd :) LÅngt inlägg...

islandshästar har ett starkt psyke trots den gulliga förpackningen.
Det betyder inte att man skall bryta ned den men att ta kommando.
Om inte hästen har fullt förtroende för dig och ditt ledarskap så tar den över.
En överlevnadsfråga för självständiga hästar att ha kontroll över olika situationer.
Du behöver ta över ledarskapet från hästen på ett tryggt och konsekvent sätt.
Det klarar du inte själv till att börja med utan behöver hjälp.
 
Sv: Jag behöver lite pepping/råd :) LÅngt inlägg...

Jag känner igen mycket av min häst i den =)

Mitt islandssto är 26 år och jag har haft henne i 13 år nu. Jag köpte henne från en turridningsverksamhet och hade också jättestora problem i början med att hon inte vill bli riden ensam, hon försökte vända och vägrade att gå framåt. Men det ger sig efter ett tag bara man är konsekvent. Idag kan hon fortfarande testa vända när man rider ut själv, främst när någon mindre erfaren rider, men säger man åt henne då ger hon sig med en gång. Hon har helt enkelt lärt sig att det inte är någon idé.
Hon kunde också i sina yngre dag tvärvända i galoppen. Men efter att jag hade lärt mig att hålla kontakt på tyglarna hela tiden och hålla om henne lyckades hon inte överraska mig något mer.
Hon har också en riktigt stor tävlingsinstinkt min dam. Hon vägrade helt enkelt att ge sig och trotts att man stod upp i stigbyglarna och hängde i tyglarna så sprang hon ändå. Var man ut ensam kunde man rida henne hela ridturen på långa tyglar och hon lyssnade jättebra ändå. Jag rider henne nu på en pelhamstång och tycker att det fungerar jättebra. Nu vet jag att det finns broms om det behövs och däremellan är hon väldigt lätt och fin i handen. Det finns olika åsikter om att betsla upp men det fungerade för mig.

Jag kan som tidigare inlägg verkligen rekommendera att du skaffar dig en bra tränare och bygger upp ditt självförtroende igen.
Jag vet inte vad du rider på för bett men det kanske kan vara idé att skaffa ett starkare att ha när du ska rida ut och galoppera själv? Bara så att du vet att det finns broms att ta av om det skulle behövas. Ett bett är aldrig starkare än handen som håller i tygeln.


Om du ska sälja din häst eller inte kan jag inte svara på. Men det ska vara kul att hålla på med hästar!
 
Sv: Jag behöver lite pepping/råd :) LÅngt inlägg...

Var ska jag börja....
Jag har sällskap när jag rider ut, det hjälper dock inte så mycket. Om vi går först så uppstår samma problem och går vi sist blir hon så tävlingsinriktad att det är svårt att hålla henne i högre tempo än skritt. Det är som sagt en grov häst men mycket stryka både fysiskt och psykiskt. Jag har tänkt tanken på att skaffa ett starkare bett en period, kanske pelhalmstång eller kimblewick. Nu rids hon på ett vanligt 3 delat, hon hade sånt på ridskolan och trivdes bra med det så jag köpte likadant.

Jag har en kompis som är jätteduktig och som hjälp mej en hel del och det funkar ju för stunden men jag kan tyvärr inte ha henne med hela tiden.

Hon är en aktiv häst som skulle behöva ridas minst 5 dagar i veckan, helst 6 dagar vilket jag inte riktigt hunnit med pga sjuka barn m.m. och det har ju säkert bidragit till att hon "bråkat mera". Jag har försökt hitta medryttare/halvfodervärd som skulle kunna komma 3 dagar i veckan men tyvärr inte hittat rätt person. Eftersom hon är som hon är vågar jag inte släppa vem som helst på henne.

Jag hade en kvinna som testade men hon var för mesig i mina ögon. Hennes kommentar på hästens krånglande var att man behöver ju inte provocera genom att rida där hon krånglar. Bara det att då hittar hon nya ställen att testa på och till sist kommer man inte ens av stallplanen.

En tanke är att kanske sätta annons och se om det finns något intresse och i så fall ta ställning till det om rätt person dyker upp. Jag är dock tveksam till att nån med "rätt" kunskaper och erfarenhet är intresserad av en sån häst. En sån person kanske i första hand är ute efter en bättre häst?
 
Sv: Jag behöver lite pepping/råd :) LÅngt inlägg...

Vår första ridtur på egen hand så stannade hon 8 ggr och vill vända tillbaka. Det tog typ 5 min varje gång att få henne dit jag ville och det var både svett och tårar. Hon testar fortfarande varje gång (och jag tvivlar att hon kommer att sluta) men numera är våra stopp typ 10-15 sek kanske.


Stannar 8 gånger och står fem minuter per gång... haha, thats nothing! :D

Jag kunde behöva 30-40 min per stopp på Suris i början - snurra, backa, kasta sig om, kasta sig i diket, försöka ta bettet, racerbacka in närmsta gran... :devil: Men nu går han, vi har diskuterat detta tillräckligt och kommit fram till överenkommelsen att han går men får full frihet att glo ordentligt på faran när vi passerar. :cool:

Skämt åsido, detta är ett ganska vanligt problem, som troligen beror på att hon varit ridskolehäst och inte är van att gå själv.


Jag flyttade på henne i augusti och det är egentligen efter det som jag blivit lite skrämd. Efter flytten blev hon högst i rang och började testa ännu mer samt att hon hittade på nya saker. På gamla stället så testade hon bara första delen av ridturen, kanske 5-10 minuter och bara vi tog oss igenom det kunde vi rida på som inget hade hänt. Det var långa, snabba galopper och jag njöt verkligen.

Du tror inte att det beror på att ni är i ett nytt stall där hon inte känner omgivningarna? Jag tror inte på detta att hästar "testar" som i att de vill ha "högre rang" av ren princip.

Hästen känner inte igen sig, och litar inte på sin ryttare - den vill hem till flocken där den är trygg. Relativt ny människa som är nervös (dvs inte går att lita på) nya poolare, nya rutiner, ny omgivning... Inte konstigt att den beter sig annorlunda.


Efter flytten ändrade hon så att hennes testningar började komma i mitten av turen och hon har även stuckit 2-3 ggr i trav och galopp, något som skrämt upp mej en del så jag inte riktigt vågar slappna av och ta en lång härlig galopp igen. Det som skrämmer mest är att hon kan svänga på en " 5-öring" om hon känner för det. I skritt går det ju an men i trav eller galopp är det inte lika kul och travar hon så sätter hon av i galopp....

Antar att hon sticker hem? Eller sticker hon bara i största allmänhet? Hon känner att du är rädd och blir nervös, en häst litar inte på en rädd människa.

Jag förstår verkligen att du tycker det är otäckt (vem gör inte det) men antingen får du fixa någon som INTE är rädd och som kan rida hästen ute åt dig - så att den blir ordentligt motionerad. Medan du kör finliret i paddocken. Eller så får du försöka bita ihop och ignorera rädslan.

Det är alltid lättare att stoppa hästen INNAN den drar, förekomma den med en uppgift/avledning/whatever. Rid aktivt ute så att hon får annat att tänka på - det är väldigt bra för spända ryttare som får fokusera på hjälpgivning istället för "gud undrar om X tänker sticka där borta..."

Försätt dig inte heller i en situation där hon har anledning att dra - inga galopper hemåt eller liknande. In i skogen där hon inte kommer någonstans bland rötter och träd! Galoppera i uppförsbackar som tar musten ur "explosionen".


Från marken känns det dock jättebra. Våra första promenader var allt annat än roliga/lätta. Det gick både sidlänges och bakåt för att få henne dit jag ville men det blev bättre och bättre. Idag kan jag gå promenad på lös tygel/grimskaft och hon följer med som en hund. Hon stannar även direkt jag stannar och det "arbetet" funkar jättebra.

Visst, det är fint. Men som du märker så brukar det inte påverka ridningen såvärts. ;)


Övrigt i skötsel så var hon väldigt tjurig när jag köpte henne och det var nästan ett måste att binda upp henne i gången för annars högg hon. Hon var helt enkelt trött på ridskolelivet och är en 1 persons häst. 2 veckor efter att köpte henne så kunde jag sköta henne i spilta samt dra åt sadelgjorden utan att hon högg och alla i stallet stod helt förvånade och fattade inte att det var sant. Numera så kan jag sköta henne helt lös i t.ex. box utan problem.

Bra! Inte så konsigt att hanteringen blir bättre med en och samma, om hon hade svårt för en massa rännande av olika personer hela tiden tidigare.


Hon har jättepotential att bli bra inom dressyren, ja inte på hög tävlingsnivå kanske men hobby och lättare tävling men jag känner att jag inte kan tillräckligt för att få fram det.

Vad säger din tränare? Vill du inte tävla så behöver du ju inte "ta fram det" så att säga. Skogsmullelivet brukar de flesta hästar tycka om. Gör det som känns bra för er båda.


Långt inlägg om en dam som jag älskar så otroligt mycket men inte vet om jag ska behålla eller sälja..... Som sagt, från marken funkar det jättebra men jag vet inte hur jag ska få upp det på ryggen... Kanske det vore bäst och sälja henne och köpa en lugn valack men mindre vilja? Om jag säljer henne så finns det en oro att hon blir vandringspokal just pga att hon är så speciell samt att hon inte är någon tävlingshäst. Någon med rätt kunskaper och rätt erfarenhet kanske letar "bättre" häst...

Har ni några råd, tips, ideer?


Alltså - nu kanske jag inte tolkar din text rätt men jag läser inte om en överdrivet bråkig häst här. En gammal ridskolehäst som inte vill gå själv - helt normalt. Att hon har stuckit ibland är såklart inte ok! Men det är en lydnadsfråga.

Vill du inte ha kvar henne så sälj, jag ser ingen orsak att hålla kvar vid en häst "bara för att". Men vilken häst du än köper, så kommer den att uppvisa någonform av problem som måste lösas.

Vad du än väljer så lycka till!
 
Sv: Jag behöver lite pepping/råd :) LÅngt inlägg...

Hade samma problem med min första isis. Till slut vågade jag inte rida ut själv öht och bad då en granne att få använda deras ridbana. Detta blev lustigt nog lösningen för oss! Jag kände mig trygg på ridbanan och lärde mig kontrollera hästen. Hästen blev glad av att få jobba riktigt, och började lyssna på mig. Efter ett ANTAL ggr på ridbanan kände jag spontant att jag ville ut och testa om det funkade lika bra ute, och det gjorde det! Började sedan alltid med ett pass på ridbanan, och tog beslutet från gång till gång om jag ville rida ut eller inte. Hade jag en dålig dag och var osäker, så stannade vi kvar och jobbade extra där istället. Hade jag en bättre dag gav vi oss ut, och gjorde då det "tillsammans" (svårt att förklara, men det kändes att vi var överens om vad vi gjorde). Så småningom var det inga problem att rida ut direkt, och "dusterna" hade helt kommit av sig av ridbanearbetet.

Så det som började som en panikåtgärd för att jag hade gett upp, ledde istället till att vi lärde känna varandra ORDENTLIGT, hästen blev trygg med mig, och JAG blev också trygg med mig :)

Och tiden på ridbanan gjorde att jag fick en isis som kunde gå så fint i form i alla gångarter, mjuk och fin och bärig! ;)

Så mitt tips; rid på ridbana LÄÄÄNGE, så länge att du tröttnar på det och verkligen VILL ut,och skynda långsamt! Tio månader är ingen tid egentligen!

Önskar dig verkligen lycka till!
 
Sv: Jag behöver lite pepping/råd :) LÅngt inlägg...

Härligt att höra att det är fler som hästshoppat med hjärtat! Jag har haft min travnordis i två och ett halvt år nu och det går sisådär kan jag säga. Men jag är galen i honom, han är den mest charmiga man kan tänka sig och idag är åtta av tio dagar bra.

Jag säger behåll och ta hjälp av tränare. Det är verkligen jättesvårt att ta med sig den fina relationen upp på hästryggen (häromdagen hade han inte alls lust att jobba och då reste han sig på bakbenen och hoppade jämfota några steg... det gäller att INTE tappa tålamodet puh!)
Jag skulle inte ha kommit någon vart med honom om jag inte haft hjälp.

Sen det här med bett, det tycker jag är jättejobbigt, och jag lär ju få folk på mig nu, men jag rider honom på westernstång trots att han INTE är utbildad på det (jag var dock till en tandläkare pga av andra orsaker och hon sa att han inte for illa av bettet, det var skönt). Jag gillar det inte men ibland är det enda sättet att få stopp på honom utan att slita och dra. Jag tränar honom dock att svara på tränsbett och det funkar bättre och bättre.
Det kan ju vara så att ni blir tryggare tillsammans om hon vet att det är du som bestämmer när det ska vara stopp.

Lycka till och dela gärna med dig av vad som händer!

/Katja
 
Sv: Jag behöver lite pepping/råd :) LÅngt inlägg...

Tack för all respons, det betyder massor.
Dock får jag se hur det blir. Det har funnits en häst till salu ett tag, jag ringde på den i månadsskiftet okt/nov och tänkte en häst åt dottern men insåg snabbt att han nog var för stor och stark för henne. Dock har tanken funnits där att han kunde passat mej. Sen en månad tillbaka kom det ut ny annons på honom och jag har tittat på den nästan dagligen så igår tog jag och mejlade om hon var intresserad av byte och hon svarade att det kanske kunde vara intressant. Hon har lång erfarenhet av hästar och haft hästar i säkert över 30 år. Så hon och dottern ska komma och titta på min häst i em. Om det blir något så vet jag att min häst kommer att få det bra.

Min häst är egentligen allt jag inte ville ha när jag köpte häst och det var enbart pga hennes personlighet jag köpte henne.
Jag skulle ha en rätt ranglåg valack som är snäll att rida/sköta och trafiksäker. Gärna inkörd. Min häst är rätt hög i rang, tjurig envis osv.... Kort sagt precis tvärtemot vad jag ville ha.

Det var ett impulsköp som inte alls var planerat och med facit i hand så blev det nog inte riktigt som jag trodde. Det var meningen att vi skulle köpa häst nu i vår så köpet blev 1 år tidigare och endast för att jag älskade hästen och om hon inte blivit såld innan våren så skulle hon blivit betäckt, dvs att då skulle hon varit högdräktig när jag skulle köpa och det ville jag inte. Jag hade ridit henne typ 4 lektioner och 1 provridning och med facit i hand skulle jag nog testat lite mer och kanske även fler hästar men jag föll pladask för henne.

Om det inte blir något av nån orsak och jag har henne kvar så får jag fortsätta kämpa på något sätt. Dock vet jag inte riktigt hur i nuläget för jag har inte tillgång till varken ridhus eller ridbana utan det är i terrängen samt någon äng som gäller.
 
Sv: Jag behöver lite pepping/råd :) LÅngt inlägg...

Tänkte meddela (om nån vill veta) att familjen som kom och tittade/provred passar perfekt till min häst. När jag såg dottern i familjen sköta och rida så var det en aha-upplevelse och det kändes så rätt. Svårt att beskriva känslan men den var nästan religös och det kändes som dom är som gjorda för varann.

På lördag ska jag provrida deras valack och om jag trivs med honom blir det nog byte. Jag kommer dock att känna efter "med hjärnan" den här gången för om han passar med det kommer nog hjärtat med sen tror jag. Känns jättespännande.

Flickan som red var/är jätteduktig trots att hon bara är 13 år (har dock ridit nästan hela livet och mamman haft ridskola i över 20 år...). Hennes nuvarande ridhäst är en fd galopphäst på 6 år som dom skolar om så jag är säker på att hon klarar min häst bra och där finns även hjälp och kunskap i mamman.

Till en början kommer dottern att ha henne som ridhäst och jag är säker på att hon kommer att få göra massa roligt som inte jag vågar. Dom började redan fråga om islandstävlingar så kanske det även blir sånt. Kort sagt så kommer min aktiva och rätt unga häst få det riktigt bra, roligt och kunna bli den fina häst jag vet att finns därinne. I framtiden har dom planer på att ev. avla på henne.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 427
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 117
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 123
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp