räknas inte ridning och allt runtomkring ?

Sv: räknas inte ridning och allt runtomkring ?

På mitt jobb får man 500 kr i friskvårdspengar varje år. Det ska gå till t ex medlemsavgift till något gym. Men rider man så räknas inte det man får t ex inte ta det till ridlektioner eller något annat som har med hästar att göra. Helt fel tycker jag...

Då är min arbetsgivare generösare. Jag får 500:- i bidrag till mina ridlektioner varje år.
 
Sv: räknas inte ridning och allt runtomkring ?

Hästmagazinet hade en artikel om det här med hästeri och ridning som ren träning, och jag tror man kom fram till att daglig skötsel och ridning av en häst under ett par timmar, inklusive ett ganska intensivt hobby-dressyrpass med kvartslånga travpass under nedsittning var "sådär" som träningspass.

Ökad puls fick testryttaren i princip bara under de längre travpassen, och det var inte tillräckligt långa stunder för att utgöra någon märkvärdig träning.

Så slutsatsen var väl i princip att som enda träningsform kommer man inte så jättelångt med att sköta och rida en enda häst, men det är bra och allsidig vardagsmotion, typ.

Min tanke i denna diskussion är nog att om hundpromenader och liknande får räknas, nog sjutton får hästeriet göra det också! :bow:
 
Sv: räknas inte ridning och allt runtomkring ?

Skrapa med gott samvete och jag hoppas att du vinner en riktigt storvinst. Och istället för att bjuda på tårta så bjuder du dom gnälliga kollegorna på en rejäl ridlektion :D. Sen ska dom också göra iordning box, häst och allt runt omkring.

Skulle ge dom den absolut skumpigaste hästen på hela ridskolan!!
 
Sv: räknas inte ridning och allt runtomkring ?

Då är min arbetsgivare generösare. Jag får 500:- i bidrag till mina ridlektioner varje år.

Ja, det är bara att gratulera :) Det är så det ska vara, jag tycker inte det är arbetsgivaren som ska bestämma vilken motion man ska hålla på med. Det är väl bra att man gör något och sen vad det är spelar mindre roll.
 
Sv: räknas inte ridning och allt runtomkring ?

Men det är inte arbetsgivaren som bestämmer - det är staten! Andorras arbetsgivaren må vara generös, men det är ju inga avdragsgilla pengar för den.
 
Sv: räknas inte ridning och allt runtomkring ?

Fast jag jobbar hos en stor enhet där det finns många arbetsgivare. Inom vissa områden är det ok att ta friskvårdspengarna till olika saker och sen hos andra arbetsgivare är det inte ok att ta pengarna till samma saker. Men det är kanske olika i vilket län man bor, vad vet jag.
 
Sv: räknas inte ridning och allt runtomkring ?

Det innebär att din arbetsgivare får betala friskvårdspengen med skattade pengar. Som sagt, generöst, men inte troligt att många skulle göra det. Det gör massor av pengar för arbetsgivaren! Det ÄR INTE de som bestämmer reglerna.
 
Sv: räknas inte ridning och allt runtomkring ?

Och det har inte med länet att göra utan är Sveriges lagstiftning.
 
Sv: räknas inte ridning och allt runtomkring ?

Använd friskvårdspengen till en skön ryggmassage, kan behövas efter det tunga jobbet ;-)

jag är kommunanställd och i våran kommun har vi varken friskvårdstimme eller friskvårdsbidrag så ryggmassagen får jag nog betala med storkosinegn jag vinner på mina trisslotter

vet att de som är anställda i landstinget har friskvårdsbidrag hur mycket vet jag tyvärr inte
 
Sv: räknas inte ridning och allt runtomkring ?

På mitt jobb får man 500 kr i friskvårdspengar varje år. Det ska gå till t ex medlemsavgift till något gym. Men rider man så räknas inte det man får t ex inte ta det till ridlektioner eller något annat som har med hästar att göra. Helt fel tycker jag...

Vi får 2500 kr. Hade räckt till nästan 17 lektioner för min dressyrtränare... Men men, brukar slösa bort pengarna på nåt onödigt istället. :crazy:
 
Sv: räknas inte ridning och allt runtomkring ?

KL

Vi hade stegräknartävling på mitt gamla jobb. Kalasfina priser utlovades innan tävlingen började.

Efter tre veckor självdog tävlingen för att ingen kom i närheten av mina resultat.
(Red 2 hästar om dagen med stegräknaren på:devil:) Tror ni något pris delades ut?? Icke...
 
Sv: räknas inte ridning och allt runtomkring ?

Jag hamnade i samma dilemma då mina kollegor också tyckte att det var hästen som gjorde jobbet. Och allihop hävdade att dom minsann ridit och det var inte ett dugg jobbigt. Jag kontrade med att jag tycker ishockey är en riktig latmanssport. Ja, så som jag spelar ishockey alltså dvs. stå på lädret och hänga på klubban för att inte trilla. Jag tror att poletten trillade ner, det var åtminstånde inget mer tjafs och inga sura miner när jag njöt segerns sötma.
 
Sv: räknas inte ridning och allt runtomkring ?

KL

Vi hade stegräknartävling på mitt gamla jobb. Kalasfina priser utlovades innan tävlingen började.

Efter tre veckor självdog tävlingen för att ingen kom i närheten av mina resultat.
(Red 2 hästar om dagen med stegräknaren på:devil:) Tror ni något pris delades ut?? Icke...

:bow::bow::bow:

101010
 
Sv: räknas inte ridning och allt runtomkring ?

Nej, det där stämmer inte.

På mitt förra jobba fick vi använda friskvårdspengarna (ett par tusen) till ridsport om vi ville. Jag valde dock att lösa gymkort som komplement till ridningen men kunde lika gärna köpt ridkläder, lektioner eller ngt annat för pengarna. Det är arbetsplatsen som avgör. Åtminstone var det så hos oss.

Mvh JV
 
Sv: räknas inte ridning och allt runtomkring ?

Nejdå det har inte med skatteregler att göra. Det har med att göra vad varje kommun eller enskild arbetsplats har bestämt. I min kommun får vi inte ett öre i bidrag, vi får heller inte lägga den lagstadgade friskvårdstimmen först eller sist på dagen. Vilket medför att alla som inte nyttjar den till promenad bjuder kommunen på 1 timme i veckan, eftersom 1 timme är för kort tid för att hinna byta om duscha efter annan "svettig" aktivitet typ. gympa eller simning. Kul kommun man bor i :mad:
 
Sv: räknas inte ridning och allt runtomkring ?

Arbetsplatsen avgör vad du får använda ditt eventuella friskvårdsbidrag till, MEN ridsport, segling, utförsåkning och golf är inte skattebefriade, så då måste man skatta för pengarna. En del arbete pågår för att ändra detta, men det verkar trögt.

Nasseman - när vi hade stegtävling skulle andra aktiviteter än gå/promenera omvandlas enligt en särskild tabell, där ridning fanns på tre nivåer. Man skulle alltså INTE ha stegräknaren på samtidigt som ridningen, aerobicpasset, simningen eller vad man nu gjorde i övrigt.

Hård ridning räknades ganska högt, promenadridning ganska lågt, vilket jag tycker känns helt rätt. En halvsnabb runda i skogen är inte så ansträngande medans en dressyrträning är nog så ansträngande (iaf ser det ut så på min ansiktsfärg;) )
 

Liknande trådar

C
Hästhantering Jag köpte min första häst för 10 mån sen. Ett islandssto som blir 11 år i år en häst som jag käpte med hjärtat och inte hjärnan om man...
Svar
12
· Visningar
1 738
Senast: Cosmic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp