Bukefalos 28 år!

rätt tid att skaffa barn..

S

Skumbananen

Finns det någonsin en tid i livet då det känns helt rätt att försöka bilda familj?

Jag och pojkvännen tänker som så att vi vill ha barn innan vi är 30, helst innan, typ 27. Men då måste man ju räkna med att få jobba lite på det innan kanske:D Jag är 22 och han är 25.

Tanken är att innan vi skaffar barn ska jag ha pluggat klart min 5-åriga utbildning som jag inte ens har börjat. Och sen vill jag kanske bli ännu högre utbildad inom yrket..så det blir 3 år till med halvtid plugg och halvtid jobb.
Så när finns det tid? Är det så att man bara måste våga chansa? Vi vill ju inte heller sätta igång nu då vi inte varit tillsammans jättelänge, och dessutom vill vi hinna uppleva saker bara han och jag. Känns ju nu som att det är så mycket jag vill hinna göra innan jag skaffar barn, fast jag ändå vill ha barn så fort som möjligt.

Rörigt inlägg..men kanske förstår någon allt det röriga som rör sig i mitt huvud?
Hur var det för er?
 
Sv: rätt tid att skaffa barn..

Jag o sambon är i lite samma dilemma, jag blir 26 om 2 mån min sambo är 27 år, varit i hopa i 8 år och sugen på att bilda familj nu, jag vill INTE vara över 30 när jag får barn, dock e jag sugen på att utbilda mig, och har kommit in på utbildningen som startar i aug. och varar i 3 år.....jag kan inte vara gravid/ ha bebbe under tiden jag pluggar, så nu e jag i valet o kvalet, jag har velat ha barn länge medan min sambo dragit ut på det- men NU vill han, så vi försöker, så.....det känns som om jag får låta min utb. rinna i väg....
Jag e ändå kluven över OM jag skulle plugga hur det skulle funka ekonomiskt, då vi har hus o så....ska jag vara ärlig- så hoppas jag det tar sig snart så jag blir gravid, då får jag ganska bra klarhet om hur framtiden kommer att se ut.......
 
Sv: rätt tid att skaffa barn..

Det finns aldrig tid att skaffa barn om man är väldigt upptagen med det ena & det andra.
Det är därför åldrarna på förstagångsmammor är så höga nu, för att alla ska utbilda sig & göra karriär innan de skaffar barn.
Det gör ju oxå att man riskerar att kanske bli för gammal för att bli gravid oxå.
Ibland får man tänka på de biologiska faktorerna & kanske ta barnen före karriären om karriären riskerar att ta många år.
Jag var 24 när jag & sambon fick barn, han hade fått fast anställning & jag planerar ändå eget företag så jag kände jobb kunde vänta för min del.
 
Sv: rätt tid att skaffa barn..

Jag tror att man kan få vänta väldigt länge om man väntar på rätt tidpunkt. Min plan A var också att bli färdig med studierna innan barn skulle komma in i bilden. Nu har det hänt väldigt mycket i mitt liv vilket ledde till ett studieuppehåll, jag flyttade, fick jobb och ja... det kändes inte längre superviktigt att bli färdig med studierna först. De kan jag faktiskt fortsätta med senare (huvuddelen av utbildningen är avklarad).

Helt plötsligt dök en plan B upp alltså, men det var inte självklart att hoppa på plan B men vi kände båda att vi inte vill vänta hur länge som helst.
 
Sv: rätt tid att skaffa barn..

Jag o min man väntade in det "rätta" ögonblicket, efter 4.5 år kom det o nu ska vi snart bli föräldrar, det var högst planerat o det känns toppen!

Vi är båda 30 år gamla
 
Sv: rätt tid att skaffa barn..

Min sambo skulle inte ha några barn innan sin 25års dag. Rasmus föddes 2½ vecka innan han fyllde 22 år och förhoppningsvis blir det ett syskon och då kommer nog sambon vara 2 barns pappa innan han blir 25 år ;)

Vi hade några måsten, fast jobb, bra ekonomi och någonstans att bo.

Vi köpte hus när Rasmus var 6 månader, 1½ månad senare får jag sparken! (Hade tänkt byta jobb men inte såhär tidigt) Vi har dock råd med huset ändå, och jag har 9 månader på mig att hitta ett nytt jobb.

När jag sluta skolan sa jag att jag aldrig mer ska plugga. På förlossningen när jag fick upp honom på bröstet kände jag direkt att jag ska bli barnmorska. Så när tiden är inne kommer jag börja plugga igen, och det är inte precis nån kort utbildning ;)
Jag ska vara klar med barntillverkandet först bara, vill inte skaffa barn mitt i utbildningen. De skulle vara om jag plugga SSK jobbade det man måste jobba för att bli behörig till BM skaffar en sladdis och sen går BM utb. Men vi får se, jag vill ju köpa gård oxå och ha en massa djur ;) Men det blir väl när jag blir farmor.
 
Senast ändrad:
Sv: rätt tid att skaffa barn..

Ojoj .. om någon kunde svara på det :crazy:

Jag ville och kände mig redo vid 25, jag hade pluggat klart och jobbade och så. Men det fungerade inte, och efter några års intensivt försökande sprack förhållandet (min sambo var inte så intresserad när jag inte 'fungerade' som han ville).
Jag skaffade sedan hästar, nytt förhållande, nytt jobb, mådde bättre än någonsin. Men efter ett par år kom bebissuget tillbaka och vi bestämde oss för att kolla upp vad som var 'fel' (vi hade ju inte skyddat oss sen vi blev ihop, 3 år). Precis när undersökningen startade fick vi dock positivt resultat, och nu har vi en liten dotter. Jag fyllde 31 en månad innan hon dök upp! Och nu i efterhand var den här åldern PERFEKT för att skaffa bebis! Jag har aldrig varit så redo och allt. Det är super! Jobb på plats, ekonomi sådär på plats ;) värderingar och åsikter balanserade och förhållandet jättebra.

MEN - om det hade lyckats när jag var 25 (jag var inte alls lika lycklig då) så hade jag nog tyckt att det varit perfekt. Så, man vet inte vad livet har i beredskap :). Bara man känner att man har en tillräckligt stabil grund funkar nog det mesta.

Lycka till !
 
Sv: rätt tid att skaffa barn..

Jag fick min dotter i Mars och jag är 26 år, sambon är 27.
Vi har båda två jobbat sedan vi tog studenten så vi har inga flotta utbildningar någon av oss men jag trivs med mitt jobb och tjänar ändå mer än mina högskoleutbildade vänner med studielån så jag ångrar inte att jag inte läst till något "riktigt" yrke.

Vi köpte hus för 4,5 år sedan och har hunnit göra det mesta som var planerat på det, (måla om, dränera, tapetsera, byta golv osv)
Vi har inte rest speciellt mycket, någon enstaka solsemester och annars bara bilat i Sverige men vi får väl se resten av världen när vår dotter flyttar hemifrån.

Säkerligen ingen drömtillvaro för de flesta men jag har allt jag kan önska mig, hus på landet, hund, häst, föräldrar som ställer upp mer än någonsin, mina vänner, min älskade sambo och mest av allt min dotter :love:
 
Sv: rätt tid att skaffa barn..

tillbaka...

Jag känner att allt är läge nu, trost jag går sjukskriven/rehabilitering så har vi bra ekonomi, sambon har super kanon jobba som han stortrivs på (tyvärr jobbar han borta i veckorna men det e OK) Han tjänar MKT bra. Vi har hus (stort 220 kvm) och har bott där i 2½ år, låga räntor och renoveringen snart klart.:banana:

Jag är ju arbetslös nu när min rehab slutar så jag får ju försöka söka jobb (inte lätt med tanke på mitt psykiska tillstånd men men) Jag vill gärna plugga men jag vill inte ha så mkt studielån sen när man har familj, sen kommer det bli tufft att få i hopa det oxå varje månad OM jag pluggar (vi har delad ekonomi, och han betalar redan lite mer på huset än jag) Samt att han sparar 2000 kr/mån för framtida barn....:banana:

Nu känns det som att jag får vänta med studierna och leta jobb (inte det enklaste) och bara nuppa :o satan så jag blir gravid.....för båda är så sugna nu........

Så, nån "rätt" tid finns inte, nu när jag äntligen bestämt mig för att plugga kom bebis sugen och familjeplanerna starkt för min sambo.....
(Jag har till och med sålt hästen så......)
 
Sv: rätt tid att skaffa barn..

Jag fick min dotter i Mars och jag är 26 år, sambon är 27.
Vi har båda två jobbat sedan vi tog studenten så vi har inga flotta utbildningar någon av oss men jag trivs med mitt jobb och tjänar ändå mer än mina högskoleutbildade vänner med studielån så jag ångrar inte att jag inte läst till något "riktigt" yrke.

Vi köpte hus för 4,5 år sedan och har hunnit göra det mesta som var planerat på det, (måla om, dränera, tapetsera, byta golv osv)
Vi har inte rest speciellt mycket, någon enstaka solsemester och annars bara bilat i Sverige men vi får väl se resten av världen när vår dotter flyttar hemifrån.

Säkerligen ingen drömtillvaro för de flesta men jag har allt jag kan önska mig, hus på landet, hund, häst, föräldrar som ställer upp mer än någonsin, mina vänner, min älskade sambo och mest av allt min dotter :love:


Så här ser mitt "drömliv" ut, hellre det än masa studielån......du har ett underbart liv låter det som!!
 
Sv: rätt tid att skaffa barn..

Varför fel? Och hur blev det rätt?

Känner att om jag bara hade behövt plugga i tre år så hade man ju haft tid sen direkt efter att få livet lite stabilt.
Det känns ju inte som att vi kommer vilja vänta i mer än två år..samtidigt så blir man ju sugen på att hinna resa ihop innan en bebis kommer.
Och om barnet då skulle komma när jag pluggar, måste man då ta uppehåll så att allt tar ännu längre tid innan jag är klar?
Eller en annan tanke som har varit uppe är ju att försöka bli gravid då jag har bara en bit kvar..så jag hinner bli precis klar och sen kommer barn. Men hur ser det då ut när man söker jobb? Då är det ju kanske bättre att få öva in allting i huvudet först och få lite rutin i yrket..
Usch, många tankar:D
 
Sv: rätt tid att skaffa barn..

Resa kan ni ju göra ändå med barnet, kostar ju inte många hundra kronor för barn under 7 år.

Jag vet inte vad du pluggar, men du kan ju plugga under tiden du är gravid, det är ändå i 40 veckor!
Sen efteråt så kan du ju kanske börja plugga direkt hemifrån och sen åker in för prov osv.

Min kompis fick barn under gymnasiet, hennes dotter kom precis innan vi slutade i 2an och sen under åk.3 så satt hennes mamma barnvakt (hon överlät föräldrapenningdagar), läste hemifrån eller tog med sig dottern.

Jobb är inga problem, jag söker nytt jobb nu och en ansökan skicka jag en fredag och blev uppringd på tisdagen!

Tryggheten med att ha ett fast jobb är ju att man har någonting att komma tillbaka till och man har rätt att gå ner i tid. Om man nu inte har en sån otur som jag och blir varslad när barnet är 7 månader :(


Jag skulle nog inte ha motivationen att börja plugga igen efter jag fått barn om jag gjort ett uppehåll, fast om jag pluggade så skulle de ju vara till något jag vill bli och då kanske det är roligare än när man gick i gymnasiet.
 
Sv: rätt tid att skaffa barn..

Vi bodde i en 1:a, jag hade inte fast jobb och vi hade definitivt inte planerat något barn.

Men han kom ändå och så fick vi lösa resten :D

Nu har vi barn, en 3:a och jag har fast jobb. Det tog ca 5 månader att ordna de två sistasakerna från det jag upptäckte att jag var gravid.

Vill man ha barn så ska man inte vänta för länge tycker jag. För ska man hinna med syskon så blir det stressigt... Vi väntade minst 5 år för länge :crazy: Ångrar att vi inte skaffat barn tidigare istället för att försöka planera in det. Barn är ju naturligt och de passar in i ens vardag helt enkelt.
 
Sv: rätt tid att skaffa barn..

Jag är lika gammal som du. Just nu studerar jag, och har två år kvar på min utbildning. Dessutom har jag två hästar, varav en unghäst. Mn sambo pluggar också, för obestämd framtid... Så även om jag hemskt gärna vill ha barn tidigt känenr jag verkligen att vi båda ska ha jobb först, för att klara det ekonomiskt. Dessutom vill jag passa på att utbilda mig och hästarna mer, och se så att vårt förhållande verkligen är redo för barn. Vi har varit tillsammans i 2 år, så vi har mycket kvar att lära om varandra.
 
Sv: rätt tid att skaffa barn..

Jo, det var så vi tänkte först också...båda ska ha fast jobb. Men samtidigt, när min utbildning kommer vara så pass lång så kommer jag ju vara 26-27 när jag är klar. Och på de här åren så hinner min pojkvän jobba upp sig.
Helst skulle vi nog starta verkstaden nu:D
Slutsats: Det är inte lätt att vara kvinna när det gäller den här typen av "planering":angel:
 
Sv: rätt tid att skaffa barn..

Jag är 23 år och min man fyller 29 år i år. Jag har länge längtat efter barn, men alltid sagt att jag ska vara färdig med min utbildning först. I jan 09 är jag färdigutbildad lärare och vi flyttar in i vårt nybyggda hus SENAST vid årsskiftet, så en unge i januari nästa skulle vara perfekt! :angel:

Jag tror att det är lätt att skjuta upp barnaskaffandet om man sätter andra saker före som man vill hinna med. Livet tar inte slut för att man skaffar barn, tvärtom, men det blir förändrat. Jag tycker faktiskt att det är ganska bra att man inte kan planera allting.

//julia
 
Sv: rätt tid att skaffa barn..

Vi var båda studenter när vi fick sonen (som ändå var planerad) och var mitt i våra utbildningar båda två. Det har gått hur bra som helst, och fördelen med att plugga och ha småbarn samtidigt var att vi båda hade väldigt gott om tid för sonen, vi pluggade till stor del när han låg och sov. Man kan ju ofta lägga tiderna lite mer som man vill, beroende på vad man läser förstås.

Vår ekonomi var rätt risig, men vi hade ändå så vi klarade oss och det uppvägdes av att vi hade så mycket tid med sonen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 895
Senast: orkide
·
Småbarn Tänker att jag gör en egen tråd om detta. Vilken av dessa förskolor skulle ni valt och varför? Skriv gärna om det är nått mer viktigt...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 486
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 037
Senast: lilstar
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 200
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp