Bukefalos 28 år!

Rättsligt problem

Nu kanske jag är lite tråkig men tänk på att grenar som hänger över på en grannes tomt har de rätt att kapa så de inte hänger över längre men tomtägaren ska ges möjlighet först att ta bort det överskjutande.
Men ingen utomstående har rätt att bara gå in och såga ner träden utan lov.
 
@undrarnu: Givetvis ska du polisanmäla men det är naturligtvis bra att du dokumenterar allt. 11414 har jag ringt många gånger när det inte varit något akut (jag kör mycket bil både i jobbet och privat så de flesta gånger jag ringt har det varit trafikrelaterat).

Som @Myzan87 säger får inte dina träd/buskar nå in på grannens tomt men du ska som sagt ha rätt att åtgärda det själv innan de tar saken i egna händer. Ingen får beträda din tomt utan din tillåtelse (beroende på hur tomten ser ut dock, en del av min tomt ramlar under allemansrätten).
 
Funderar på att polisanmäla. det ska dokumenteras i alla fall och jag ska ha vittnen med mig som kan intyga.
Men är det någon idé att polisanmäla? Blir det inte bara nedlagt som allt annat.
Jag har gjort en polisanmälan för några år sedan, man gick in och avverkade på fel mark. Det ledde till att vi fick skadestånd från försäkringsbolaget just för att vi hade en anmälan som grund. Om det sedan ledde till mer från polisens sida kommer jag inte ihåg.
 
@Masse Var det ett skogsbolag som gjorde det, eller var det en privatperson med egen skog? Jag vet att det ibland blir fel ute i skogarna när huggarna tar fel på gränserna, men jag tycker att den som äger marken och hugger själv borde veta hur det står till.

I vilket fall som så tror jag inte att jag får något skadestånd, men en polisanmälan är en markering och det är viktigt. Jag ska ringa till polisen så fort det blir vanlig vardag.
 
Nu kanske jag är lite tråkig men tänk på att grenar som hänger över på en grannes tomt har de rätt att kapa så de inte hänger över längre men tomtägaren ska ges möjlighet först att ta bort det överskjutande.
Men ingen utomstående har rätt att bara gå in och såga ner träden utan lov.
Det får du men det ger dig inte rätt att beträda grannens tomt utan du får stå på din egen tomt och såga enbart det som sticker över på din sida av tomtgränsen.
 
Nu kanske jag är lite tråkig men tänk på att grenar som hänger över på en grannes tomt har de rätt att kapa så de inte hänger över längre men tomtägaren ska ges möjlighet först att ta bort det överskjutande.
Men ingen utomstående har rätt att bara gå in och såga ner träden utan lov.
Jo jag vet och det är inte alls det som det handlar om här. Ingenting har hängt utanför tomtgränsen, de har varit långt in på tomten, och det är inte lite de gjort.
 
Jo jag vet och det är inte alls det som det handlar om här. Ingenting har hängt utanför tomtgränsen, de har varit långt in på tomten, och det är inte lite de gjort.
Det är därför jag ”var lite tråkig” eftersom jag inte har en aning om hur det såg ut på platsen där det hände. Det vet du bäst själv så beroende på hur det såg ut så kunde du handla därefter 🙂
 

Liknande trådar

Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 336
Senast: Bison
·
Trädgård & Växter Ska egentligen mer ta ner mindre träd än såga grenar. Vill att den ska kunna ta så stort som möjligt (=ta fram motorsåg sällan). Bra att...
Svar
19
· Visningar
1 009
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 318
Senast: Wille
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 277
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp