rävskabb ?

E

Emmizen85

jag undrar vad symtomen för rävskabb är ?

Min ena hund har börjat att klia sig runt öronen, och under magen.. i tinningen, så är det sårigt, rött och irriterat.. pälsen bara lossnar på bakdelen..

någon som vet vad det kan vara ?

Hon har blivit tvättad med medicinskt schampo, men det hjälpte tyvär inte.
 
Min labbe har haft det, det rann svart illaluktande ut öronen på henne. Hon kliade sig förhållandevis lite dock, men hann få upp ett par sår som hon fortfarande har ärr efter...

Åk till veterinär direkt, de kan avgöra snabbt om det är skabbe eller ej. Låter som skabb i mina öron, vilket är mycket smärtsamt och jobbigt för hunden.

Hur länge har hon haft symptomen?? Har hon haft de länge så kan de ju vara allergi osv..

//emma
 
Du ska ta och ringa din veterinär.
Låter inte bra det där.
Rävskabb är defintivt inget trevligt för hundar.
Mot rävskabb får man antingen piller eller sprutor
man kan även få ett schampo men det krävs recept för det också.
 
Ta hunden till vetrinären. Ett test Du kan göra hemma för att se om det är rävskabb är att vika in en liten liten bit av toppen på örat och gnugga mellan fingrarna. Om hunden rycker med bakbenen (precis som när man kliar dem på magen) så är det skabb.

Hur som så rekommenderas vet. har den kliat upp sår finns det inte mycket mer man kan göra än att få hjälp.
 
symtomen, har hållt på i ca 2 dagar, så det är ganska färskt.. Det är inte så att hon är hysterisk, men man märker att hon kliar sig då och då. Det blir till att åka till veterinären när julhelgen är över :smirk:
 
Men om det skulle vara skabb, borde man inte se "skabbdjuren " då ?
 
Rävskabb orsakas av ett kvalster som heter Sarcoptes scabiei som tillhör spindeldjur. Och kvalster är inte stora djur som synes!

Det brukar börja oftast kring huvud eller kring hundens hals. Hundarna får rejäl klåda av att kvalstret borrar in sig dvs det irriterar och därför kliar hunden sig och även sprider infektionen på grund av det.

De områden som är infekterade torkar ut och det lossnar päls. Huden på de ställen där pälsen försvinner blir förtjockade och sårig.
Själva kvalsterhonan borrar sig in i det yttre lagren av huden 20 - 40 ägg som kläcks 3-5 dagar. När de kläcks så går dom i genom ett stadium innan dom blir vuxna.

Hoppas du fattar lite av det jag har skrivit.
 
Man kan ta skrap som man tittar
på under mikroskop, men det behövs
inte många skabbdjur för att framkalla
klåda och sannolikheten att man hittar
dem är inte alltid så stor.
Man brukar behandla med Sebacil shampoo
som man får på recept eller Ivomec som
också är receptpliktigt.
 
Okej, är det någon som vet hur det smittar ? ja borde väll igentligen behandla min andra hund också trots att hon inte visat symtom ?
 
Först och främst ska du prata med veterinären.
Han kommer vilja titta på hunden.

Visar det nu sig att det är skabb så får du tala om att du har en hund till. Rävskabb är mycket smittsamt!
 
det smittar genom direktkontakt och också om räven nyligen kliat sig på något och hunden springer där förbi, men det måste vara färskt och skabben överlever inte länge utan värddjuret. Har hunden varit i ett rävgryt kan den ha fått det där också, Även grävlingar bär på skabben, men blir inte själva smittade.

Min labbe fick det när hon tog en räv, så det var ju direktkontakt... Hon fick ivomecsprutor och mådde sedan bra.

//E
 
ivomec- spruta.. finns det något mer alternativ ? Jag har nämligen collieras i min hund..
 
Som någon skrivit tidigare Sebacil-schampo.

Våra hundar har råkat ut för rävskabb 3 gånger med några års mellanrum och det är inte roligt. Bara en gång gav det utslag på test. Men vi kände igen symtomen och hundarna blev bra efter behandling.

Ena hunden är av spetsras och får inte ges ivomec-spruta så där blev det till att bada flera gånger med just Sebacil - inte skall det sköljas ur heller och luktar starkt av våt yllekofta :p

Viktigt att göra rent där hundarna ligger/vistats också, glöm inte bilen.
 
Det kan ta ett par veckor från
smitta tills hunden visar symptom.
Det är viktigt att behandla alla
hundar samtidigt. Skabbdjuren har
en livscykel på 3 veckor och därför
brukar man bada dem 3 ggr med 8 dagars
mellanrum.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska ringa veterinär och boka tid imorgon för kontroll men tänkte kolla här först. Kanske bara jag som är lite nojig. Min bostonterrier...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 683
Senast: Diabetikern
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 069
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
991
Senast: Viva
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp