Vad kan vara fel?

Ja jag funderar på om det är för att han inte var svenks. Ingen aning om vart han kom ifrån skulle gissa på brittisk men den accenten men är det så vanligt där?

Jag känner bara till att man kastrerar tikar om det är absolut nödvändigt inte i förebyggande syfte. Han pratade om tumörer på juvren mm mm pga att de inte skulle vara kastrerade. Kändes lite olustigt och jag tänker inte kastrera henne om hon inte skulle behöva det.
Aldrig blivit ifrågasatt på det tidigare därför reagerade jag.
Jag har blivit ifrågasatt massor gånger. Stå på dig!
 
Här i UK är det absolut norm att kastrera. Jag blev ofta ifrågasatt när jag flyttade hit med mina intakta tikar, men det blir bättre.
Skönt att höra att allt verkar bra så långt! 🙂

Jag har ofta blivit ifragasatt har i USA ... Sarskilt pa ostkusten. Jag borjar bara rabbla nagra research som visar pa negativa konsekvenser av kastrering sa slutar de prata om det sedan. :angel:
Nu har jag veterinarer med arbetande hundar som sjalva bara kastrerar nar det behovs sa ingen sager nagot till mig.:)

Bade min gamla rottis tjej och den jag har nu har dock kastrerats, Miss Mandy var 7-8 ar och Princess diva 9 ar och bada fick en constant lop cyckel sa det var bast att gora nagot.
 
Buke i ett nötskal ibland. Välkända användare skriver tvärsäkra påstående och ingen ifrågasätter, hade en ny medlem gjort detsamma hade frågan om vilken forskning det baserades på kommit. Oskuret är inte alltid bäst. Ibland är skuret bäst. Beror helt på individ och situation. Finns för och nackdelar både med kastration och intakt.

Förstår att nya användare skräms iväg ibland.
 
Buke i ett nötskal ibland. Välkända användare skriver tvärsäkra påstående och ingen ifrågasätter, hade en ny medlem gjort detsamma hade frågan om vilken forskning det baserades på kommit. Oskuret är inte alltid bäst. Ibland är skuret bäst. Beror helt på individ och situation. Finns för och nackdelar både med kastration och intakt.

Förstår att nya användare skräms iväg ibland.
Jag skulle precis skriva att det finns fördelar med att kastrera.


Kl

Man slipper risk för pyo och juvertumörer (om man kastrerar det sist nämnda tidigt framförallt). Vilket jag tycker väger tungt.

Men kan se nackdelar med det samtidigt pga minskat genetiskt urval, humörförändringar (rädsla ffa), problem med päls och inkontinens.

Saker som jag tycker stötts och blötts rätt mycket det senaste. Det finns ju vissa raser där där det är större risk för det båda.

Jag har gått från fångest till pyoångest nu när jag är mer på hundsidan än häst.
 
Buke i ett nötskal ibland. Välkända användare skriver tvärsäkra påstående och ingen ifrågasätter, hade en ny medlem gjort detsamma hade frågan om vilken forskning det baserades på kommit. Oskuret är inte alltid bäst. Ibland är skuret bäst. Beror helt på individ och situation. Finns för och nackdelar både med kastration och intakt.

Förstår att nya användare skräms iväg ibland.
Det kanske är för att ämnet har behandlats ett antal gånger redan, med div länkar till vetenskapliga artiklar?

Ingen säger emot att det finns vissa fördelar - och nackdelar med kastrering. Problemet är ju bara att man inte vet vilket man får. Man kan ha tur och få alla fördelar, eller så har man otur och får alla nackdelar, och allt däremellan. Jag personligen tycker att det är supermärkligt att ta den risken med en fullt frisk och fungerande hund.

Har man bekymmer - ja då får man börja fundera.

Sen är inte alla argument logiska. Har man tex nyligen förlorat en hund i PYO så kanske man är mer benägen att kastrera för att lindra sin egen ångest. Ingen av oss är alltid 100% logiska, och jag tycker att heller inte att vi alltid ska behöva vara det.

Men eftersom min erfarenhet är att veterinärer inte upplyser om de negativa konsekvenserna av kastrering utan bara kastar allt det positiva på en så tycker jag att det är viktigt med en motpol. När jag har varit där så har de på sin höjd tagit upp lite sämre päls, lite högre hull och kanske svårare att hålla tätt. Och det låter ju inte så farligt. De glömmer bort att upplysa om rädsla, aggressivitet och även att vissa cancersorter blir vanligare (prostatacancer 4ggr vanligare, Hemangiosarkom, 4 ggr vanligare, mast cell tumors, lymphoma, osteosarcoma 2ggr vanligare (tröttnade på att översätta)....).

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3572183/ Studie på golden retriver - så kanske inte stämmer på alla raser, men jag orkade inte tvärdyka i litteraturen just nu.

Igen, ingen säger att det inte finns fördelar med kastrering, för det gör det absolut.
 
Det kanske är för att ämnet har behandlats ett antal gånger redan, med div länkar till vetenskapliga artiklar?

Ingen säger emot att det finns vissa fördelar - och nackdelar med kastrering. Problemet är ju bara att man inte vet vilket man får. Man kan ha tur och få alla fördelar, eller så har man otur och får alla nackdelar, och allt däremellan. Jag personligen tycker att det är supermärkligt att ta den risken med en fullt frisk och fungerande hund.

Har man bekymmer - ja då får man börja fundera.

Sen är inte alla argument logiska. Har man tex nyligen förlorat en hund i PYO så kanske man är mer benägen att kastrera för att lindra sin egen ångest. Ingen av oss är alltid 100% logiska, och jag tycker att heller inte att vi alltid ska behöva vara det.

Men eftersom min erfarenhet är att veterinärer inte upplyser om de negativa konsekvenserna av kastrering utan bara kastar allt det positiva på en så tycker jag att det är viktigt med en motpol. När jag har varit där så har de på sin höjd tagit upp lite sämre päls, lite högre hull och kanske svårare att hålla tätt. Och det låter ju inte så farligt. De glömmer bort att upplysa om rädsla, aggressivitet och även att vissa cancersorter blir vanligare (prostatacancer 4ggr vanligare, Hemangiosarkom, 4 ggr vanligare, mast cell tumors, lymphoma, osteosarcoma 2ggr vanligare (tröttnade på att översätta)....).

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3572183/ Studie på golden retriver - så kanske inte stämmer på alla raser, men jag orkade inte tvärdyka i litteraturen just nu.

Igen, ingen säger att det inte finns fördelar med kastrering, för det gör det absolut.
Nu var det egentligen inte själva ämnet jag reagerade på utan fenomenet att det är så olika "regler" om man är ny eller gammal användare.
 
Nu var det egentligen inte själva ämnet jag reagerade på utan fenomenet att det är så olika "regler" om man är ny eller gammal användare.
Jag kan både hålla och med och inte.

Det kan vara vass ton mot nya som jag tycker kan stövla på rätt bra och sen bli förvånade av att vi redan har en egen "kultur" här. (Kommer inte på ett bättre ord.)
Tyvärr det är periodvis ganska vasst sinsemellan oss användare, men jag tycker det blir rätt överdrivet att tro att användare ska läsa i trådar bara för att och gå in och polisa. 🤔
 
Nu var det egentligen inte själva ämnet jag reagerade på utan fenomenet att det är så olika "regler" om man är ny eller gammal användare.
Jo, jag förstår det. Men generellt så handlar det nog främst om att vi känner varandra. Vet man tex om att någon är veterinär och har jobbat som det i x antal år och den svarar på något som har med veterinärmedicin att göra så är det väl rätt självklart att övriga användare tar den användaren på större allvar än "anonyma, nya användaren Arne", eller? Sen kan jag förstå att det är kan vara knepigt för nya användare, absolut.

Men det känns heller inte rimligt att börja sina inlägg med "Jag har den här och den här utbildningen", eller avsluta med en länk till linkedin.

Så ja, jag förstår vad du menar. Men jag har svårt att se någon lösning till problemet riktigt. Kanske mer fullbeskrivande profiler? Men samtidigt så har vi nog rätt många som inte vill skylta med vad de jobbar med för att det är i känsliga branscher. Så det kanske också knepigt.
 
Buke i ett nötskal ibland. Välkända användare skriver tvärsäkra påstående och ingen ifrågasätter, hade en ny medlem gjort detsamma hade frågan om vilken forskning det baserades på kommit. Oskuret är inte alltid bäst. Ibland är skuret bäst. Beror helt på individ och situation. Finns för och nackdelar både med kastration och intakt.

Förstår att nya användare skräms iväg ibland.
Nu redovisade jag bara min egen åsikt. Som avser kastrering utan särskild orsak. Jag är inte veterinär, det torde man begripa?
 
Buke i ett nötskal ibland. Välkända användare skriver tvärsäkra påstående och ingen ifrågasätter, hade en ny medlem gjort detsamma hade frågan om vilken forskning det baserades på kommit. Oskuret är inte alltid bäst. Ibland är skuret bäst. Beror helt på individ och situation. Finns för och nackdelar både med kastration och intakt.

Förstår att nya användare skräms iväg ibland.

Fast i det har fallet har vi kanske stott och blott namnda forskning tillrackligt for att gamla anvandare ska vara helt inforstadd med den och inte behover ifragasatta?
 
Fast i det har fallet har vi kanske stott och blott namnda forskning tillrackligt for att gamla anvandare ska vara helt inforstadd med den och inte behover ifragasatta?

Jag vet inte jag, ibland tycker jag det verkar som att nykomlingar ska sättas på plats oavsett vad de skriver, men speciellt om de tror sig vara kunniga i något fält. Det är oundvikligt att vissa diskussionsämnen återkommer, och det är inte konstruktivt att vara extra ifrågasättande mot användare som inte har varit på forumet sedan urminnes tider och sett alla gamla trådar om dem. Vad gör man ens på ett diskussionsforum om man tycker att många diskussioner redan är uttömda?
 
Jag vet inte jag, ibland tycker jag det verkar som att nykomlingar ska sättas på plats oavsett vad de skriver, men speciellt om de tror sig vara kunniga i något fält. Det är oundvikligt att vissa diskussionsämnen återkommer, och det är inte konstruktivt att vara extra ifrågasättande mot användare som inte har varit på forumet sedan urminnes tider och sett alla gamla trådar om dem. Vad gör man ens på ett diskussionsforum om man tycker att många diskussioner redan är uttömda?
Kanske något att ta upp i "bukefalos-forumet" eftersom det säkert inte är exklusivt för just Hund? :)
 
Kanske något att ta upp i "bukefalos-forumet" eftersom det säkert inte är exklusivt för just Hund? :)

Sant, men i egenskap av ny användare så vill inte jag vara den som sticker ut hakan och startar den tråden, så jag sätter punkt för sidospåret här.
 
Jag vet inte jag, ibland tycker jag det verkar som att nykomlingar ska sättas på plats oavsett vad de skriver, men speciellt om de tror sig vara kunniga i något fält. Det är oundvikligt att vissa diskussionsämnen återkommer, och det är inte konstruktivt att vara extra ifrågasättande mot användare som inte har varit på forumet sedan urminnes tider och sett alla gamla trådar om dem. Vad gör man ens på ett diskussionsforum om man tycker att många diskussioner redan är uttömda?

Nu kan jag i och for sig halla med i vissa fall, men den har gangen sa ar det ett amne som stotts och blotts i det oandliga under arens gang och vi har glatt oss at, eller overraskats av olika forsknings resultat just i amnet kastrering.
Jag har sjalv fatt MASSOR av stod och lardom fran Buke's samlade kunnande och googlings formaga. Det ar inte att diskussionen ar uttomd, utan snarare att vi har lart oss och ar "pa topp" av forsknings resultaten.
 
Nu redovisade jag bara min egen åsikt. Som avser kastrering utan särskild orsak. Jag är inte veterinär, det torde man begripa?
Du skrev inte att det var din åsikt. Du skrev det som om det vore fakta.

Nu var min reaktion inte någon personligt mot dig, jag tyckte bara att det blev ett så tydligt exempel på fenomenet.
 
Men det blir helt urflippat om folk bara ska stryka medhårs . Och man bör kanske ta med sammanhanget innan man börjar tolka och övervaka

Nu handlade det om att TS blev utsatt för tryck att kastrera och kände sig osäker och lite ledsen. Att då få komma in och säga att det inte alls är självklart att man måste kastrera en hund är väl ganska naturligt. Att i det fallet då bli tvungen att plocka fram vetenskapliga belägg och redogöra för alla de tillfällen då det är rätt att kastrera är bara konstigt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
12 172
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 560
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 489

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp