Bukefalos 28 år!

R

Rambolina

vet inte om denna tråden hamnar rätt men vi har upptäckt en stor räv i våran ena hage och jag blir lite konfunderad.....behöver man bry sig eller vad ska man göra:confused: Den verkar absolut inte ha skabb och hästarna verkar mest tycka att den är söt:o Den har vistats där i nästan en vecka, jag trodde att rävar rörde på sig hela tiden:eek:
 
Sv: Rävskabb

Rävar är ganska stationära av sig och har ju sin lya någonstans kanske i din hage. De brukar hålla till där det finns gott om mat som är lätt att få tag på.
Rävskabb är ju otrevlig för räven, ofta dödligt. Men det smittar inte till hästarna. Det är värre om det finns hundar i närheten för dom kan lätt bli smittade och det utan att ha direktkontakt med räven. Räcker att hund och räv passerar samma buske eller träd och stöter emot.
Vissa rävar blir "tama" under sommaren då sommargäster tycker de är söta och matar dom. Kan ju vara en sådan räv som är där också nu när sommaren är slut.
 
Sv: Rävskabb

Vi har en eller flera rävar som håller till vid vårat stall , nu har jägarna försökt hitta den/dem men inte lyckas. Några påstår att den har skabb ,då det finns hundar som rastas i området som fått det .
Den som man såg i vintras var skabbig , men den har nog dött för den man ser nu är fin i pälsen ,och har den inte skabb så får den inte skjutas ( enl. jägarna)
 
Sv: Rävskabb

vi har massor av rävar ( 2 kullar med ungar som nu rör sig över större områden) de håller ofta till i hagarna . Varför skulle du bekymra dig om det, det är ju bara jättetrevligt och de stör inte hästarna ett dyft. Härmomdan hade två av ungarna brottningsmatch på ridvolten , ursöta!:love: :love: :love:
 
Sv: Rävskabb

Vi har också en del rävar som rör sig runt gården. Dock finns det även får i hagen så frågan är bara hur lång tid det tar innan räven ger sig på ett får....
Eller det kanske mest är vargen som ställer till med sådant?
 
Sv: Rävskabb

vi har massor av rävar ( 2 kullar med ungar som nu rör sig över större områden) de håller ofta till i hagarna . Varför skulle du bekymra dig om det, det är ju bara jättetrevligt och de stör inte hästarna ett dyft. Härmomdan hade två av ungarna brottningsmatch på ridvolten , ursöta!:love: :love: :love:

Tycker också att de är ursöta även som vuxna, känns maffigt att ha en räv på gården men är det någon fara för katterna tro???:(
 
Sv: Rävskabb

Ja, akta katterna om du har räv i närheten...

Huvudfrågan: Det brukar väl synas ganska bra om det är en skabbräv... Har man katt eller andra smådjur kanske en räv i hagen inte är att rekommendera. Men hästarna lär inte bry sig.
 
Sv: Rävskabb

Rävskabb går bara på tassdjur. Det finns någon aloavera spray som man kan ta på katten om man vill. Pma om ni vill ha adressen till hon som säljer den aloaveran.
 
Sv: Rävskabb

Jag tänkte inte bara på skabbfara, utan även på att räven är ett rovdjur...
 
Sv: Rävskabb

Ja det är väl det som stör mig mest, jag har två katter på 1 och 2 år och jag vill behålla dem:(
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
953
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
29
· Visningar
1 575
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 268
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 375
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp