rai-ridning?

M

missPetra

någon som hört talas om rai-ridning? jag läste en artikel om det, verkar jättespännande tycker jag! nån annan som har hört om det? :confused:
 
Jo, vi var och tittade när hon som du antagligen läste om (om det var i Land som du såg det?). Visst såg det trevligt ut, fast, hm, tror man vill se mer för att kunna uttala sig :).
 
jo det var i land jag såg det, mor visade mej :smirk:
så ni har vart där o kollat? skulle vilja veta mer om det, ska ta o söka lite på internet. vad går det ut på egentligen?
 
Jag har hört talas om det. Verkar mest gå ut på att styra runt, väldigt avslappnat för hästen. Kan säkert vara trevligt för promenadryttare som vill mysa runt och stärka samspelet med hästen.
 
Jag hajade aldrig riktigt varför hon ville att hästarna skulle springa ifrån henne av rädsla... är det respekt?! Det är väl en sak att be hästen flytta på sig och hålla ett respektfullt avstånd (d.v.s. inte stå PÅ folk) men att "hissa upp axlarna" och få dem att springa därifrån verkar ju korkat i sammanhanget... tycker jag!

Jo, jag det är en sak att promenadrida så, men seriös träning inför tävling kräver lite mer... go! :p
 
Jag var med skogstomten och tittade på rai-ridning.. jag tycker inte att det är mer annorlunda än nåt annat sätt att rida på, bara ett annat namn. Kände inte att det var nåt jag ville ägna mig åt.

Förövrigt har jag haft Elke i tyska och hon är jättetrevlig :D
 
har aldrig hört talas om rairidning, vad är det?? *nyfiken*
 
Sv: Re: rai-ridning?

Puttar upp denna gamla tråden och undrar om det finns mer erfarenheter nu?

Tittade igenom gamla hästtidningar och hittade en artikel om Elke och Rai-ridning.
 
Sv: rai-ridning?

Jag har också hört talas om den här ridningen, fast det var många år sedan nu. Är det någon som mer ingående kan förklara vad den går ut på? Någon som har några erfarenheter av den? Vilket ursprung har den?
Är nyfiken i en strut! :bump:
 
Sv: rai-ridning?

hon kräver bara ledarskap genom att få hästarna att springa iväg...
vi är ju rovdjur i deras ögon oavsett om vi vill eller inte, och rovdjur jagar sitt byte för att äta.ger inte upp tvärt utan slutför.
däremot om du sett helt nya hästar i hagen som av gör vem som ska vara ledare så jagar dom m´bort varandra genom att bita varandra i rumpan,dra öronen bakåt,sparka mm.
att jaga bort hästen från sig handlar om ledarskap om man gör det på rätt sett genom att jaga, sluta tvärt när du fått den raktion du ville ha (hästen viker av) och då kan du stäla dig och bjuda in hästen till dig (häst mammor gör tex det) om hästen kommer och visar sig underlägsen så är du ledare vilket innebär att hästen följer dig om du går stannar om du gör det,springer, bakar mm beroende på vad du gör.
låter lite grymt kanske men att utföra det rätt så beter man sig bara som en häst. ;)
 
Sv: rai-ridning?

hon kräver bara ledarskap genom att få hästarna att springa iväg...
vi är ju rovdjur i deras ögon oavsett om vi vill eller inte, och rovdjur jagar sitt byte för att äta.ger inte upp tvärt utan slutför.
däremot om du sett helt nya hästar i hagen som av gör vem som ska vara ledare så jagar dom m´bort varandra genom att bita varandra i rumpan,dra öronen bakåt,sparka mm.
att jaga bort hästen från sig handlar om ledarskap om man gör det på rätt sett genom att jaga, sluta tvärt när du fått den raktion du ville ha (hästen viker av) och då kan du stäla dig och bjuda in hästen till dig (häst mammor gör tex det) om hästen kommer och visar sig underlägsen så är du ledare vilket innebär att hästen följer dig om du går stannar om du gör det,springer, bakar mm beroende på vad du gör.
låter lite grymt kanske men att utföra det rätt så beter man sig bara som en häst. ;)

Mycket bra svar på " flaxandet med armarna" där ;) jag har hört ett annat namn på denna "gren" kommer dock inte ihåg namnet"/ Rai-ridningen ,vad jag vet, handlar ju om att "hitta" varandra, häst och ryttare. förståelse och kommunikation som QUOTE:n beskriver Och självklart om ledarskap och att hästen ska lita på och förstå sin ryttare. Och jag tror absolut inte att det bara är för de som ska rida i skogen. HELT FEL! Att rida och tävla sin häst ska ju vara roligt för både häst och ryttare, då är det ju bra om hästen litar på sin ryttare i alla lägen och omvänd ordning. Och att då säga att ledarskap, sammarbete och kunskapen att kommunicera med sin häst är för "skogryttare" !!! :O. Ja, jag vet hur mycket man behöver kommunicera för att lulla i skogen och det är då inte mycket!
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
338
Senast: slant98
·
Gnägg Ni som har Garmin-klockor, är det någon som lyckats lägga till ridning som aktivitet? :confused: Google säger att det ska funka att...
Svar
14
· Visningar
1 066
Senast: MalanMjöl
·
Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 255
Tjatter Ska ju en tur till USA och sällskapet jag åker med har en massa mediciner och verkar inte ta på allvar riktigt de här med att fixa rätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 255
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp