Rak bom till svängd häst?

SnigelEffekt

Trådstartare
En sadelbom är ju "rak" eller "svängd" mer eller mindre åt ett av hållen.

Om vi då säger vi har en häst med svängd rygg o lägger på en rak sadel. Konstaterar att sadlen "släpper" undertill men lämnar den så att någon stoppar om den så den kommer passa denna svängda häst. Vad händer då? Även om den stoppas så kommer ju bommen vara rak..........

O likadant om vi har en rak häst o en svängd sadel som vi stoppar upp fram o bak så att den ligger an hela tiden o allt stämmer, vad händer då?

Mina skumma funderingar, men skulle bli glad för reflektioner från er sadelkunniga :idea:

Sv: Rak bom till svängd häst?

Min spontana tanke är att det inte kommer bli lika bra som om den hade passad från börja. Särskilt att plocka ut fram+bak för att göra den mer svängd är jag skeptisk til.

Eftersom stoppning flyttar på sig efter hästen kommer det garanterat inte ligga still där man lagt det om sadeln inte passar hästen.

Det bästa är att skaffa en sadel som passar för hästen och ändamålet.

kl

Bommen har ju uppgift som tryckfördelande, den är "stum och hård" jämfört med stoppningen - om den är för rak och inte passar längs hästens rygg kommer den fortfarande inte göra det även om man lägger till stoppning i "svaken" = tryck i början och i slutet av bommen, de delar av bommen som ligger närmast hästen.
Jag tror därmed inte att det blir en bra lösning.

Enbart justering av stoppning kan inte väga upp för en bom som inte passar hästens rygg under arbete. Bommen är hård, stoppningen är mjuk. Man kan justera en sadel ganska mycket, det finns ändå begränsningar för vad som är bra.

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 730
Senast: Oknytt
·
Utrustning Har en häst som jag söker western sadel till. Hon är smaaal över manken/saknar muskler (ska jobbas just för att sätta mer muskler över...
Svar
1
· Visningar
890
Senast: Digbil
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är... 2
Svar
25
· Visningar
12 661
Senast: ylvalill
·
Utrustning Ute i sadeldjungeln igen. Den här gången med en nyinköpt häst med nya förutsättningar. Han kan inte ha min andra hästs sadlar trots att...
Svar
12
· Visningar
2 011
Senast: Amaryllis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet