Bukefalos 28 år!

Raka katt nu?

Kratus

Trådstartare
Jag vet inte vad jag ska ta mig till med min honkatt, hon har tovat till sig ordentligt på ryggen, det kom i princip från en dag till en annan då jag hade släkt med hund nere över jul. :( Hon vägrar borstar på/i tovorna, i övrigt älskar hon att bli borstad.

Vågar jag raka henne nu med tanke på vädret? Känns inte så snällt att låta henne gå med tovorna tills det blir varmare väderlek heller. :crazy:

Hon blev rakad i våras en gång pga tovor, men sen har hon hållit sig fin i pälsen med hjälp av mig och lite borstar då också. Hon är korthårig men med tonvis av underull och det är underullen som tovar ihop sig.

Jag hoppas att hon ska kunna slippa fler tovor sen då hon äntligen har börjat gå ner i vikt tack vare ett foderbyte.
 
Sv: Raka katt nu?

Raka bara just där tovorna sitter och se till att det finns varma platser för henne. Och inte gå ut förstås.
 
Sv: Raka katt nu?

Raka bort tovorna du. Hon är nog inte dummare än att hon håller sig inne om hon tycker det blir kallt. Tovorna måste bort.
 
Sv: Raka katt nu?

Tack båda två! Då ska jag se om hon låter mig göra det själv eller om jag får åka till veterinären.¨
Så här på vintern är hon inte ute så mkt och är hon det så är hon i stallet så för hoppningsvis så håller hon sig väl inne om hon tycker att det är kallt. Jag har ju kattlucka så hon kan välja själv.
 
Sv: Raka katt nu?

Så länge hon har tillgång till varmt utrymme så hon kan välja själv och inte måste gå ut för att t.ex kissa eller så, så finns det nog inget som säger nej :)
 
Sv: Raka katt nu?

Det var inte lätt detta, klippern tar väldigt dåligt i tovorna så jag får hjälpa till med en liten sax också. Jäklar vad arg hon är på mig.
Och min andra katt blev arg på henne när hon morrade och hade sig! :crazy: Honom fick jag slänga ut för han anföll oss. :eek:
Har iaf fått bort ungefär hälften av tovorna, men får fortsätta ikväll med det.
 
Sv: Raka katt nu?

Ibland går det att sticka in en sax som är rund i spetsen så att säga upp och ner mellan skinnet och tovan. På så ett går det att klippa itu tovorna utan att riskera att klippa i skinnet. Gör man det lite då och då så kan man hålla mängden tovor på en acceptabel nivå i alla fall.

Ptr
 

Liknande trådar

Övr. Katt Ingen av mina katter tål att jag ger dem pälsvård. Toni har dock en lätt päls men har fått en tova på bröstet som hon inte tillåter att...
2
Svar
39
· Visningar
3 181
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 620
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 226
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp