Raka långhårig hund?

Sv: Raka långhårig hund?

Vi fick raka ner våran hund i somras och hela hösten/vintern (pga eksem dock) och funderar på om man inte ska raka ner henne nu i sommar med. Hon blev mycket piggare utan all päls.

Tror det skulle underlätta lite för hennes fukteksem på sommaren med om det inte är en jäkla massa päls som gör att hon inte torkar så fort efter allt badande.

Såhär såg hon ut i julas, innan jag hade orkat fixa till "frisyren" ordentligt.

312611_10151227237713425_1269737917_n.jpg
 
Sv: Raka långhårig hund?

Min hund har i stortsett ingen underull men tycker ni att jag ska raka henne ändå? 20min i solen så bränner man sig nästan på hennes päls. Kan inte hunden bli "bränd" av solen om huden syns genom pälsen eller behöver man inte oroa sig för det?
Bästa bilden jag har där man ser hur hennes päls är.
8ytkrd.jpg


Hur hade ni klippt henne?
Sorry för att jag "snodde" tråden lite men har tänkt på detta ett tag.
 
Sv: Raka långhårig hund?

Beror väl på om hunden påverkas av att ha päls i värmen eller inte. Jag har haft svarta hundar med päls som liknar din hunds o de har gärna legat i solen o sovit.
 
Sv: Raka långhårig hund?

Jag hade inte rakat, pälsen brukar ha en skuddande effekt mot värme, dvs tänk termos, rakade hundar med den pälstypen kan drabbas av störningar så du inte får en normal fällning. Underullen skall borstas bort. Men vad vet jag?! Den skall i alla fall inte ha underullen kvar på sommaren.
 
Sv: Raka långhårig hund?

Pälsen skyddar också mot värme det inte bara dåligt att ha mycket päls.
 
Sv: Raka långhårig hund?

Tips, tryck på svara på det inlägg du svarar på. Orkar du inte leta upp det så skriv knapplån, eller "hugger sista knappen" så slips missförstånd.
 
Sv: Raka långhårig hund?

KL

Hans underull går inte att borsta ur helt, den är sjukt tät och lossar inte. Furminator och liknande verktyg luggar honom bara.
Jag brukar schamponera och borsta ur honom vid fällningstid vår och höst och jag kan borsta ur enorma mängder ull utan att det ens syns på hunden.
Så att han inte skulle ha ullen kvar på sommaren stämmer inte alls.

Han har tidigare inte haft några jätteproblem med värmen om han har skugga och vatten. Att ligga i solen eller utföra nån mer avancerad form av motion en varm sommardag finns inte på världskartan och åka bil är jobbigt även med AC. Nu på äldre dagar har värmen börjat ta mer på honom, han är generellt tröttare på sommarhalvåret. Med tanke på att han är 13 år och det här kanske är hans sista sommar även om han är relativt fräsch för sin ålder så bestämde jag mig för att det fick bli en pälslös sommar. Att han kan bada utan att behöva vara blöt länge efteråt och riskera fukteksem är ett plus i kanten.

Så nu är han rakad (idag) och hittills verkar han tycka det är skönt, hoppar och skuttar som en unghund :)
Återkommer med en utvärdering för er andra som funderar på om det är en bra idé :)
 
Sv: Raka långhårig hund?

Jag rakar corgin sommartid. Hon får gräsliga fukteksem annars. Det blir varken jämnt eller snyggt och huvud, ben och svans får vara. Men hon kan bada och är mycket piggare. Hörlmdagen slängde jag även ett öga på värmekänsliga, välpälsade schäfern och funderade på om inte han också vill ha en dejt med klippmaskinen.
 
Sv: Raka långhårig hund?

Jag har en mix av corgi men kan inte tänka mig att raka henne eller klippa.. pälsen skyddar mot värme också
 
Sv: Raka långhårig hund?

Hon är bra mycket svalare och piggare utan päls än med. Det är dessutom enda alternativet om hon ska kunna hänga med och bada och det gör vi ofta. Hon kommer därför att klippas ned varje vår.
 
Sv: Raka långhårig hund?

Säg det till vår hund, han höll på att avlida i sin päls. Mår mycket bättre som kortklippt.
 
Sv: Raka långhårig hund?

KL

NU har jag äntligen klippt ner min dam. Började med att raka, men maskinen gick sönder efter fem minuter så det fick bli att klippa hela hunden med sax. Det tog väl 2 timmar om inte mer. Resultatet blev lite flummigt men jag hoppas att hon kan hantera värmen bättre nu. Ska försöka slänga upp en bild imorgon så ni får se mina talanger :o
Nåja, jag tror inte hon påverkas över att det inte är helt jämt överallt, huvudsaken är ju att det blir svalare.

Sen måste jag även tillägga att jag har en hund med ett tålamod utan dess like. Låg helt still, titta lite på mig ibland med minen " Är du inte klar snart, detta är huuuuuuur tråkigt som helst matte!!"

Nåja, är man elva år ska man ha det svalt och skönt.
 
Sv: Raka långhårig hund?

Tänk bara på att hunden kan få solskador (bränna sig) när den är nyrakad.
 
Sv: Raka långhårig hund?

kl
Min briard fick vara portugisisk vattenhund en stund innan hon blev helklippt pga exem, ska se om jag hittar någon bild på det
314520_283263901691854_457985704_n.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Kan man klippa chihuahua? Min blir väldigt besvärad av värmen på sommaren och tycker det är jobbigt med promenad även på kvällen. Jag...
Svar
7
· Visningar
3 183
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hej! Skulle önska lite råd och input. En kastrerad tik, svarta täckhår och mycket underull som är svår att karda ur ordentligt, blir...
Svar
9
· Visningar
1 435
Senast: Vassi
·
Hundhälsa Min Aussie har massor med päls, och jag tycker redan att jag märker att han börjar bli varm. Han ligger gärna vid dörren där det drar...
Svar
19
· Visningar
5 844
Senast: Snuffsan
·
Hundhälsa Mina föräldrars hund stinker så fruktansvärt att jag inte ens klarar av att ha honom inne i mitt hus när jag passar honom. :wtf: Måste...
2
Svar
24
· Visningar
13 623
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp