Raka tränsbett m fasta ringar

alice

Trådstartare
Jag har införskaffat ett sånt till hästen för att ha att variera med. Rider normalt på tvådelat m fasta ringar. Ni som oxå rider på raka bett m fasta ringar hur har ni upplevt det bettet? Det första jag märkte var att jag kunde ha köpt en storlek mindre än jag brukar ha på det tvådelade = det tvådelade är nog oxå för stort eg. Jag upplevde att det raka bettet hade en skarpare inverkan på hästen. Hon reagerade mycket mer på tygeltag (förhållande tygeltag) med det raka bettet. FIck verkligen anstränga mig för att hålla händerna stilla för att inte störa henne. Hon blev inte lika tung i handen som hon ibland kan bli på tvådelat. Tyckte hon sökte ganska ok stöd på bettet framåt neråt, men kanske lite bättre på det tvådelade än det raka...

Berätta om era upplevelser när det gäller raka bett m fasta ringar. Har ni upplevt liknande eller raka motsatsen?

//Alice
 
Oftast är det just det raka bettet som talar om hästens riktiga bettstorlek, eftersom det inte kan vikas undan i munnen... :)

Min häst gör inte så stor skillnad på raka och tredelade, bara hon slipper de tvådelade så är hon nöjd! :cool:

Däremot om vi blir lite oense om vilket håll vi ska gå åt, så kan det bli lite "cykelstyreeffekt" med det raka... :p
 
Mitt halvblod går gärna och leker med ledade bett och vill inte riktigt ta stöd. På ett rakt bett är han mer stilla i munnen. :)

Nirak
 
Nu har jag bara hunnit prova ett med rörliga ringar än, jag återkommer om rapport med fasta ringar.

Men jag upplevde det som NiraK, att hästen blev lugnare i munnen, blev stadigare i formen och vågade ta mer stöd. Upplever det INTE som skarpare dock. (red på tredelat innan)
 
Jag håller me NiraK oxå min häst gillar inte när det rör dig i munnen för mkt..hon trivs jättebra på sitt raka, dock med rörliga ringar...
 
Jag provade ett rakt bett på min häst för två år sedan och det gjorde vi aldrig oss av med. Han tyckte det var jätte skönt att det inte var något som rörde sig i munnen. Han var psetiv och öronen framåt hela tiden. Alla märkte markant skillnad på honom. Använde det jämt, förutom på tävling då gick vi till 2 delat. HAde först två delat, men då tyckte han det gick upp i gomen och bytte då till #-delat, fungerade hur bra som helst enda tills en dag så ville han ingen ting. Då skaffade jag det raka, det bästa som hade hänt oss, sen när jag tävlade använde jag två delat. Från att ha fått 52% gick jag upp till 70% i LB klasserna, han trivdes mycket bättre kunde slappna av under träning och när vi bara red hemma. Men jag har provat det på andra hästa och alla reagerar olika, smaken är ju delad även hos dom.

Lycka till ! :bow:
 
Min ponny gillar inte det raka bettet när jag ska tränsa. När vi ridit ett tag blir det bättre. Jag tror hon tycker att det är lite stumt, kan inte röra tungan på samma sätt.

Men ska använda det några gånger innan jag kan avgöra om det är OK, eller inte.
 
Bytte till rakt tränsbett med rörliga ringar för ett tag sen. Jag tycker att det funkar väldigt bra.
 
Jag upplevde också att pållan blev lugnare i munnen, lyssnar ngt mera. Men ingen direkt stor skillnad till det tredelade bettet jag använde innan.
 
Min häst rids förvisso på ett med rörliga ringar, men i alla fall... Jag tyckte att hon blev bra mycket lugnare i munnen, mindre pillrande med bettet. Det är också lättare att få sökningen till bettet.
Dock upplever jag det som lite skarpare eftersom hästen inte kan lyfta det med tungan. Nu har jag tack och lov lyckats utveckla en rätt så känslig hand och rider dessutom med väldigt lite "stöd" (är för liten och klen för att driva och hålla emot tills man har 150 kg i var hand) så det känns inte som ett problem för varken mig eller hästen. Men under hennes ridskoledagar skulle jag inte ha låtit henne gå med rakt bett.
 
Bara ett litet sidospår - ett rakt tränsbett är det mildaste man kan sätta i hästens mun. Vad får dig att tycka att det blir skarpt? Kan det inte vara så att hästen slipper säga emot när den har ett bett den gillar och lyssnar mycket bättre istället? :)
 
Jo, visst är det väl även så att hästen lyssnar bättre när den trivs med bettet.

Men som sagt så uppfattar jag det som skarpare om man "sliter" i det eftersom det inte finns en chans för hästen att lyfta upp det mellan tänderna (min häst klarar det då inte, delade bett lyfter hon lätt med tungan och håller fast mellan tänderna om det behövs). Så det finns mindre chans för hästen att värja sig från bettet.

Nu ska ju hästen i och för sig inte alls behöva värja sig för bettet, men som ägare till en fd. hopplös ridskolehäst så vet jag att de kan behöva försvara sig ibland.

Å andra sidan kanske min häst är konstig även i det fallet (jag menar, hästkraken gör alltid tvärtemot alla andra hästar) men hon kan inte lyfta och hålla i ett rakt bett. (och nej, det är inte för hårt spänt)
 

Liknande trådar

Utrustning Vad för fördelar eller nackdelar är det med lösa, jämfört med fasta ringar, (eggbett), på ett rakt bett? Hur skiljer de sig enligt din...
Svar
2
· Visningar
893
Senast: tara
·
Utrustning Jag rider en häst som just nu går på ett vanligt tredelat eggbett men jag skulle gärna vilja testa ett med lösa ringar. Han har ganska...
Svar
4
· Visningar
1 246
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 017
Utrustning Min häst är vansinnigt känslig i munnen och jag har väldigt svårt att få till en lösning som hon verkar tillfreds med. Jag har extremt...
2
Svar
38
· Visningar
3 718
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp