Batt/nosgrimma till häst som lyfter bettet?

Svarar dig och @Efwa samtidigt. Jag tänker så här, vid ett krisläge tar jag tag i en tygel och håller/drar allt vad jag orkar. Då får bettet under inga som helst omständigheter åka igenom munnen eftersom jag då sitter med för lång tygel samt eventuellt ett tappat träns. Men det här är alltså i ett extremt krisläge och med hästar som lärt sig att ge efter och böja sig i den dagliga ridningen. Skulle aldrig rida utan på någon häst oavsett utbildningsgrad. Jag tror att det finns de som inte anser att det här är en bra metod att ta till om det krisar.
Har aldrig dragit ett bett genom munnen på en häst. Aldrig. Jag har i regel alltid en fegisrem dvs i en krissituation (t ex om man rider på långa tyglar och hästen hoppar till så man är på väg av) då tar jag i remmen och balanserar mig. Likadant i en situation då hästen drar iväg i 190, då tar jag tag i fegisremmen och hålller balansen i den, och kortar in tyglarna så jag kan styra in hästen på volt.
Så det är min livförsäkring. Ser inte hur en curbstrap skulle vara bättre.
 
Vad är det för krislägen där du behöver ta till så drastiska metoder och hur ofta händer det?

En gång vartannat år kanske? Eller inte ens så ofta. Inte med samma häst varje gång heller (har flera). Senast det hände var förra året i mars tror jag. Galopperade hemåt i godan ro, hästen ökar tempot, jag funderar över varför den inte lyssnar på förhållningar, sneglar bakåt, upptäcker ett godståg på väg "ikapp", bromsar i en tygel för att få stopp på i alla fall ett av de skenande tågen. Hade dock lätt kunnat undvika händelsen om inte försvaret haft flygövning hela dagen så att jag trodde att ljudet av tåget var ett flygplan men jag var i alla fall glad för min curb den gången.
 
Har aldrig dragit ett bett genom munnen på en häst. Aldrig. Jag har i regel alltid en fegisrem dvs i en krissituation (t ex om man rider på långa tyglar och hästen hoppar till så man är på väg av) då tar jag i remmen och balanserar mig. Likadant i en situation då hästen drar iväg i 190, då tar jag tag i fegisremmen och hålller balansen i den, och kortar in tyglarna så jag kan styra in hästen på volt.
Så det är min livförsäkring. Ser inte hur en curbstrap skulle vara bättre.

Jag har nog sett det hända i alla fall två gånger i år, att bettet åkt igenom munnen. Inte på mina hästar dock och vid en närmare granskning kanske inte så välridna hästar heller. Jag föredrar att hästen stannar/saktar av direkt istället för att åka med en bit där farten kan bli väl så hög. Dessutom är det inte alltid säkert att det finns plats för en volt. Men jag inser att alla inte tycker att det är så man ska göra. Jag rider dock aldrig utan curb oavsett.
 
Jag kan väl absolut tänbka mig att det uppstår sådana situationer som @Cilva beskriver iofs. Är man tillridare, har stort omlopp på problemhästar eller kör in hästar kan nog detta uppstå.

Jag har varit med om det en gång men fick inte bettet genom munnen den gången trots avsaknaden av curb......den gången.

Men, nu förstår jag bättre hur du menar.
 
@Morran Har du provat någon typ av stång? Det blir en mer vridande rörelse framåt än bakåt mot tänderna vid tygeltag.

Tänkte på raka bett då de inte är lika lätta att plocka upp, men de gillade ju inte hästen.

En del bettlyftare lyfter bettet mer upp mot övre lanerna än upp, bak mot tänderna.

Provat helt utan nosgrimma? Hästen kanske känner sig friare då och inte behöver lyfta bettet.
 
Du skrev att du testat kimblewick men har du testat ett rakt pelham? (funktionen är detsamma men jag upplever att hästarna tycker mycket olika om dem).

Raka stångbett med kedja inverkar framåt i munnen, du tar i tygeln o bettet vrider sig framåt istället för att dras bakåt. Många hästar trivs faktiskt väldigt bra med detta och självklart en mjuk hand. Sen såklart om hästen är van att lyfta och hålla ett bett kommer hon bli förbannad när det inte går. Löslongera henne med ett rakt pelham ett par gånger, låt henne ta ut ev frustration över att det inte går att lyfta, när hon inte har varken ryttare eller tygeltag. Hon borde då vänja sig vid känslan.

Jag har oxå ett sto som tuggat frenetiskt på bett, hon lyfter upp o håller dom trots att hon haft rätt storlek och curbstrap i flera år. Nu har hon inte så mycket humör men för ett år sedan så sa tandläkaren att om vi fortsätter med delade bett så kommer det inte vara något kvar av tänderna tillslut. Hon har sagt i flera år att jag måste rida på rakt bett/pelham men min häst blev alltid så stum o styv på det. Men nu fick jag bita i det sura äpplet o lät henne vänja sig vid rak stång. Nu trivs hon kanon med det, är stilla i munnen och jobbar bra.

Det kan vara värt att testa? O som sagt börja testa utan ryttare och utan krav.

PS ytterligare ett framsteg med tuggandet fick vi när vi helt tog bort nosgrimman. Har ridit henne utan nosgrimma i fyra år o hon slutade gå emot o minskade tuggandet.
 
Du skrev att du testat kimblewick men har du testat ett rakt pelham? (funktionen är detsamma men jag upplever att hästarna tycker mycket olika om dem).

Raka stångbett med kedja inverkar framåt i munnen, du tar i tygeln o bettet vrider sig framåt istället för att dras bakåt. Många hästar trivs faktiskt väldigt bra med detta och självklart en mjuk hand. Sen såklart om hästen är van att lyfta och hålla ett bett kommer hon bli förbannad när det inte går. Löslongera henne med ett rakt pelham ett par gånger, låt henne ta ut ev frustration över att det inte går att lyfta, när hon inte har varken ryttare eller tygeltag. Hon borde då vänja sig vid känslan.

Jag har oxå ett sto som tuggat frenetiskt på bett, hon lyfter upp o håller dom trots att hon haft rätt storlek och curbstrap i flera år. Nu har hon inte så mycket humör men för ett år sedan så sa tandläkaren att om vi fortsätter med delade bett så kommer det inte vara något kvar av tänderna tillslut. Hon har sagt i flera år att jag måste rida på rakt bett/pelham men min häst blev alltid så stum o styv på det. Men nu fick jag bita i det sura äpplet o lät henne vänja sig vid rak stång. Nu trivs hon kanon med det, är stilla i munnen och jobbar bra.

Det kan vara värt att testa? O som sagt börja testa utan ryttare och utan krav.

PS ytterligare ett framsteg med tuggandet fick vi när vi helt tog bort nosgrimman. Har ridit henne utan nosgrimma i fyra år o hon slutade gå emot o minskade tuggandet.

Ja, rakt bett eller ett mullen är ju inte alltid ett skarpt bett bara för att det är rakt. Har det på båda hästarna som garanterat trivs bäst på raka bett jämfört med två- eller tredelade. De gillar helt enkelt rotationen.
De har olika spänd kedja och olika mycket rotation, men det är det de gillar bäst.

Så man måste våga testa sådant som andra anser vara skrapa/elaka bett, för din häst kan liksom vara en sådan som faktiskt trivs bäst i dessa.
 
@Morran Har du provat någon typ av stång? Det blir en mer vridande rörelse framåt än bakåt mot tänderna vid tygeltag.

Tänkte på raka bett då de inte är lika lätta att plocka upp, men de gillade ju inte hästen.

En del bettlyftare lyfter bettet mer upp mot övre lanerna än upp, bak mot tänderna.

Provat helt utan nosgrimma? Hästen kanske känner sig friare då och inte behöver lyfta bettet.

Har testat lite senaste dagarna. Allt med kedja/rem under hakan går bort, hon blir helt vansinnig och ställer sig och hoppar på bakbenen vid minsta tygelkontakt. Testade tom att sätta curb strap på baucherbettet och plockade bort nosgrimman. Då höll hon sig på marken men tungan var konstant över bettet och fladdrade låååååångt utanför. (Tömkörningspromenad på helt långa tömmar).
Micklemtränset och oledadat mullen mouth funkade ok, men det klockade i tänderna till och från. Då var tvådelat bättre.
Nästa steg är nog att testa aachen och kineton med olika bett (inte ihop då rå )
 
Har testat lite senaste dagarna. Allt med kedja/rem under hakan går bort, hon blir helt vansinnig och ställer sig och hoppar på bakbenen vid minsta tygelkontakt. Testade tom att sätta curb strap på baucherbettet och plockade bort nosgrimman. Då höll hon sig på marken men tungan var konstant över bettet och fladdrade låååååångt utanför. (Tömkörningspromenad på helt långa tömmar).
Micklemtränset och oledadat mullen mouth funkade ok, men det klockade i tänderna till och från. Då var tvådelat bättre.
Nästa steg är nog att testa aachen och kineton med olika bett (inte ihop då rå )

Tänk på att ge henne en ärlig chans att vänja sig. Det tar några dagar med ett nytt bett innan hästen har vant sig och lugnar sig i munnen. Jag hade i ditt fall absolut testat det oledade mullenmouthbettet fler gånger.

Hur hårt har du spänt kinnkedjan när du har provat bett med sådan? Tänker du på att dina egna tygeltag bara behöver vara en bråkdel mot ett bett utan kinnkedja? Det är vanligt att folk tar som vanligt i tyglarna och det kan man inte göra när bettet verkar på ett helt annat sätt och mycket snabbare.
 
Hmm, testade du bettlyftare också?

Det finns bettlyftare som lyfter rakt upp imunnen och de som lyfter uppåt bakåt.
Jag bskulle tro att en som lyfte rakt upp mot överkäken är det som skulle passa bäst om det nu skulle passa.

Jag ttänker att kedja under kanske trycker ner bettet för mycket för henne med tanke på vad som hänt.
Även om det givetvis inte ska klonka i tänderna så föredrar hon helt klart det mot att ha det "nertryckt".

Däremot håller jag inte nödvändigt vis med @TinyWiny om att de behöver tid att vänja sig. Reaktionen bör vara ganska direkt.
Men här kanske vi bara har olika erfarenheter snarare än att någon kommer med en specifik sanning.
 
Hmm, testade du bettlyftare också?

Det finns bettlyftare som lyfter rakt upp imunnen och de som lyfter uppåt bakåt.
Jag bskulle tro att en som lyfte rakt upp mot överkäken är det som skulle passa bäst om det nu skulle passa.

Jag ttänker att kedja under kanske trycker ner bettet för mycket för henne med tanke på vad som hänt.
Även om det givetvis inte ska klonka i tänderna så föredrar hon helt klart det mot att ha det "nertryckt".

Däremot håller jag inte nödvändigt vis med @TinyWiny om att de behöver tid att vänja sig. Reaktionen bör vara ganska direkt.
Men här kanske vi bara har olika erfarenheter snarare än att någon kommer med en specifik sanning.

Jag håller helt med dig om att det bör vara en skillnad direkt men däremot kan det ta ett tag innan hästen slutar lyfta bettet alls. Hästen har ju trots allt börjat göra så för att skydda sig och behöver ofta lite tid att lita på handen och bettet igen.
 
Svarar båda: inte testat bettlyftare än, började med det jag "hade hemma".
Och nä, tungtrycket som användandet av curb/rem/kedja orsakade gör att dessa går bort. Men jag kan ju iaf utesluta det då.

Har ni exempel på olika bettlyftare som lyfter olika? Det är ett helt nytt kapitel för mig, men jag vill testa.

Detta är en tydlig dam som man inte ger sig in i konflikt med, då får man ägna kommande år till att reda ut det (vilket jag gör nu ). Så att köra på grejer som inte verkar lovande ganska omedelbart är inget alternativ.

Just nu tror jag lösningen är nåt stabilt, som inte ger tungtrycket men som hon inte kan dra upp mot tänderna. Lätt va? :p
 
Det finns många fler. Googla bilder på bettlyftare.

Travmodellen är ful som stryk dock men den lyfter både upp och lite bak så den kan ju göra nytta ändå ;-)
Men jag tror din inte vill ha lyft bakåt om det klankar i tänderna.

Nu är vi två på körforumet som testat bettlyftare på tredelat och för oss har det inte fungerat så himla bra. Jag vet inte om det har det för andra. Jag kan tänka mig att den kan lyfta så mycket att bettet böjer sig åt fel håll med en sådan som jag har.

Med rakt bett fungerar det dock bra.
 
wpid-dsc_5569_20141013110216460.jpg

Hemmagjord bettlyftare :-) Jag tycker inte det gav något på min häst. Bara sämre svarsreaktion på tygeltag.

En liknande min kan lätt testas hemma om du har en gammal snokrem, de brukar räcka att vika dubbel över nosryggen.

(bettet på min bild är dessutom lite special, bomber barrell Eggbutt, det är tredelat men bara några grader som synes på bilden, men sen låser det och blir rakt)
 
wpid-dsc_5569_20141013110216460.jpg

Hemmagjord bettlyftare :-) Jag tycker inte det gav något på min häst. Bara sämre svarsreaktion på tygeltag.

En liknande min kan lätt testas hemma om du har en gammal snokrem, de brukar räcka att vika dubbel över nosryggen.

(bettet på min bild är dessutom lite special, bomber barrell Eggbutt, det är tredelat men bara några grader som synes på bilden, men sen låser det och blir rakt)

Ja, responsen på att man lyfter bettet är att hästen vågar ta tag i bettet igen. Då kan annat bli lidande. Därför är det bra att ha en bettlyftare med flera hål så man kan ställa in lyftet som ger bäst avvägning när det kommer till att hästen vågar ta tag i bettet och vad man får i handen.

I detta fall skulle man kanske vara lite glad om hästen vågade gå framåt med bettet istället för att få panik och gå bakåt eller uppåt. Så tänker jag i alla fall.
 
En tanke med pelham, är det tillräckligt brett mellan överskänklarna? Min ponny reagerade oxå med att studsa på stället när jag testade nya pelhamet. Trots en storlek större än vanligt tog överkänkeln i kindtänderna vid tygeltag och hakarna för kindkedjan klämdes där emellan. :eek:
Nu är hakarna bytt till läderrem och skänklarna har fått besöka skruvstädet. Ponny gillar nu mer bettet :) metall vs gummi kan oxå göra skillnad, han avskydde happy mouth..

När tungan hänger utanför funderar jag på om bettet kan vara för tjockt? Hur ser den ut i gomen, stor tunga?
 
D
En tanke med pelham, är det tillräckligt brett mellan överskänklarna? Min ponny reagerade oxå med att studsa på stället när jag testade nya pelhamet. Trots en storlek större än vanligt tog överkänkeln i kindtänderna vid tygeltag och hakarna för kindkedjan klämdes där emellan. :eek:
Nu är hakarna bytt till läderrem och skänklarna har fått besöka skruvstädet. Ponny gillar nu mer bettet :) metall vs gummi kan oxå göra skillnad, han avskydde happy mouth..

När tungan hänger utanför funderar jag på om bettet kan vara för tjockt? Hur ser den ut i gomen, stor tunga?

Det spelar ingen roll vilket typ av stångbett, hon får panik. Tror det är tungtrycket hon inte klarar, det är även därför tungan åker ut, när trycket blir för stort. Och kommer hon inte undan pga curb strap så far hon i taket. Det enda tjockare bett jag testat var ett tvådelat 22mm mässing a la 90-tal när hon var unghäst och det tyckte hon var toppen! Tyvärr var det inte mitt och det är skitsvårt att få tag på så tjocka bett nu för tiden, som inte är typ 14,5cm långa.
Har nu även testat att sätta en rem över nosen som bettlyftare tillsammans med engelsk nosgrimma. Hon blev helt jädra livsfarlig. Kastade sin åt sidan och drog iväg i full fart så fort jag hade kontakt med tyglarna. Tog bort remmen och hon tuffade snällt på som vanligt. Men det klonkar lite i tänderna till och från. Jag blir galen!!!

Så. hon vill ju ha ett tvådelat bett som ligger stabilt med inte fixerat. Problemet är ju att få bort det från tänderna då hon kör upp det där själv.
 
Jag är verkligen inte avundsjuk på det här problemet.

Hoppas du hittar en bra lösning.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
4 984
Utrustning Ända sedan jag såg Bomberbits Happy Tounge har jag velat testa något liknande. Har dock inte fått tummen ur utan växlar mellan två olika...
Svar
8
· Visningar
6 111
Utrustning Min häst trivs inte med bett. Han slänger med huvudet när man rör vid bettet och ibland även när man inte har kontakt med det. Han...
2
Svar
23
· Visningar
2 303
Senast: Beckie
·
P
Utrustning Har lite funderingar kring det här med bett. Min häst tuggar nästan ihjäl sig på bettet. Ibland ser hon nästan ut som en fölunge som...
Svar
7
· Visningar
885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp