Räknehjälp

V

veronican

Nu är jag snurrig i skallen, hur räknar man om per kg ts till per kg foder??

Det är elakt nog bara mineralerna på min analys som inte är angivna i per kg foder ;) och min hjärna har totaltstopp...

Någon?

Sv: Räknehjälp

Nu ska vi se om vi kan reda ut det här... Jag ger ett exempel med siffror tagna ur luften, tror det blir enklast så!
Ts-halt i ditt hö ex. =84%
Mängd smrp 40 g /kg torrsubstans
Du vill veta mängden smrp per kg hö.
Ta då mängden smrp g/ kg torrsubstans dvs. 40 och multiplicera det med 0,84= 34 g/ kg foder

Eller om du vill tänka dig ex Magnesium mg. Mängden är 1,2 g/kg torrsubstans. Multiplicera med 0,84 = 1 g/kg foder

Blev du något klokare av detta ;)?

Sv: Räknehjälp

Är det så enkelt?

Jag fick för mig att man då endast får 84% av ts-et... alltså jag fick för mig att per kg foder är ts plus 16% typ ;) *tänker febrilt*

Men det där lät ju logiskt! /trötthjärna...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 003
Senast: tanten
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 147
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
874
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
719
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss eller diss - del 6
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur