A

aniratak

Hur mycket tar ni som rakar hästar? Olika på olika sätt att raka eller beroende på storlek? Har lite beslutsångest om hur mycket jag ska ta! Har en vanlig maskin och en liten som jag kan raka ben och huvud med! Vad tar ni?
 
Jag förstår inte frågan riktigt? Kanske är jag som är lite korkad... :o
Menar du hur djupt man klipper eller hur mycket yta på hästen....?
 
Ja det finns nog inte hur djupt man klipper!!??? eller? :confused:
Jag menar hon mycket nu tar betalt när ni klipper! Beroende storlek på hästen eller beroende på om den ska helrakas eller bara göras jaktklippning?? Vill veta vad ett rimligt pris är tex på helklippning,(huvud,ben) eller bara klippning av halsen!?? Förstog du? :idea: :rofl: :bump:
 
Men du klippte väl först hoppas jag, :idea: annars kan ju linjer och så bli lite...... :rofl:
 
jag klipper/rakar ( jag föredrar att säga klippa) gratis, tycker det är kul
står för klippmarskin och grejjer själv..
:d

gör även figurer och namn på rumpor efter önskemål
 
Jag försöker förgäves få ihop det med hur man tar ut "ingen betalning" i förskott :confused: men för att klara det måste jag nog provsmaka ganska mycket :idea:

Jag har inte klippmaskinen kvar :cry: :d

För att vara lite seriös är väl reseersättning + xx kr/tim ett rimligt utgångsbud? Det kan ju gå väldigt fort att klippa mycket och ta evigheter att klippa lite...
 
Jag tycker 200-250 är helt ok för en enklare modell av klippning. Betalade själv 400 för en halvklippning, tyckte det var lite dyrt, faktiskt.
 
Till mina vänner har jag klippt gratis eller lånat ut klippmaskinen, har nån gång klippt till sådanna jag bara känner till o då har jag tagit 200.-
 
Helklippning=350kr
Täckesklippning=200kr
tycker jag är lagom. Och kanske 10kr/milen i resekostnad.
mvh malin
 
Jag vet att de flesta tar mer för en helklippning men själv gör jag faktiskt helst tvärtom tycker det är krångligare med alla dessa mönster...endel vill ha jätteraka linjer andra snea....Tycker att allt detta petande tar tid och tar 200 för "mönsterklippning" och 100-150 för helklippning.
Lite beroende på hur snäll hästen är etc.
 
Det beror väl lite på om man känner personen i fråga eller inte. Min tränare erbjöd sig att raka min häst och 50 kr ville hon ha för det. Helt OK!! Men sen gick ju inte hästen att klippa, som någon kanske kommer ihåg från en tidigare tråd.

Men jag skulle nog inte betala mer än ca 200 kr om det var någon jag kände.
 
Jag tar 300 kr. Annars tycker jag inte det är värt besväret, ärligt talat. Skären slits ju och måste bytas ut/slipas snabbare ju mer man klipper. Har bara klippt stora hästar och helklippning för det är det folk velat ha så jag har inte funderat på någon lägre summa för ponnyer osv.
 
jag tycker du ska ta betalt efter hur lång tid det tar att klippa hästen. Det är ju orättvisyt om en som bara ska ha lite klippt, halsen å magen ska betala lika mycket som en som ska ha en helklippt häst som dessutom är jätte elak å de tar flera timmar att klippa den.

Det tycker ialalfall jag, så det kanske tar dig 30 minuter å klippa en häst i vanliga fall som står stilla, så då blir det 100:- för 30 minuter, sen lägger du på kanske 50:- för varje ny halvtimme som börjar.
 
Tar man betalt efter tid så kostar det nog nästan alltid mer om man väljer att INTE helklippa... ;) Precis som någon annan skrev så är "mönsterklippning" betydligt mer krävande.

Att ta betalt per timme kan vara bra, men det ställer väldigt höga krav på den som klipper. Jag tror det är bättre med ett pris, kanske 2-300 + reseersättning. Att slipa skären kan ju kosta runt 400 så det är inte ett överpris. En bra klippmaskin går på flera tusen.

Anneli
 
jo men det beror ju på hur duktig man är. För mig går det fortare att klippa täcketsklippning eller som vi gör på ridskolan att vi klipper halsen, unde rmagen sen går det en linje från virveln till manken eftersom hästarna går utan täcke än att klippa en hel häst för jag får aldrig "plätten" där sadeln ska ligga snygg :D
 
Jag tar 250 kr för att låna ut min sax/häst. När jag klipper åt kund kostar det 400 kr och kunden bestämmer vilken sorts klippning. Kostnad= inkl. resa. Klipper mina egna hästar två gånger per vinter. Första gången täckesklippning och andra gången helklippning. Detta för att få pälsen jämn och snygg innan vårens tävlingar, jag gillar inte den kant som blir vid utväxten annars.
 

Liknande trådar

Utrustning Ni med samshield hjälmar se hit! Sitter och ska köpa en ny hjälm och är väldigt sugen på en samshield men har lite svårt att bestämma...
Svar
7
· Visningar
252
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
572
Senast: AraSlei
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 367
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp