rakriktning?

A

annorlunda

har som sagt en travare som är lite svår att rakrikta, dvs, få han att gå längs en rak linje me hela kroppen..mest när jag samlar upp han o kräver lite av han..

det är som att han är så obalanserad och tycker det blir mycke lättare om han går lite snett, typ som en skänkelvikning..

såå, era bästa tips för att träna rakriktning och hästens balans ? :)
 
Sv: rakriktning?

Det är bra att rida så att säga icke raka linjer. På det sättet får du en lydnad av placeringen av fram och bakbenen. Tex skolorna. Då är det lättare att korrigera på rakt spår sedan.
om du fattar cad jag menar...:D
 
Sv: rakriktning?

njae kan inte direkt säga ja förstår va du menar XD

haha, ska jag alltså träna på skolorna, skänkelvikningar osv, så kommer han kunna gå raka linjer sen ? är det vad du försöker säga? haha

för det är hiskeligt jobbigt o sitta o försöka få han gå rakt, så känner man att han kanske petar ut med någon kroppsdel o så fort man petar in den, så åker nästa ut :S haha hoppas ni förstår hur ja menar ;)
 
Sv: rakriktning?

har som sagt en travare som är lite svår att rakrikta, dvs, få han att gå längs en rak linje me hela kroppen..mest när jag samlar upp han o kräver lite av han..

det är som att han är så obalanserad och tycker det blir mycke lättare om han går lite snett, typ som en skänkelvikning..

såå, era bästa tips för att träna rakriktning och hästens balans ? :)

Åttvolter är väldigt bra för rakriktningen, tycker jag. Enkelt, men funkar väldigt bra.

Balansen är något annat, det har ju mycket med styrka att göra, så ofta kommer balansen i takt med att hästen blir starkare, om den inte finns där naturligt.
 
Sv: rakriktning?

Båda mina medryttarhästar skjuter ut högerbogen åt höger och baken åt vänster och bär på så vis mer tyngd med höger bak.
Skulle tro att din häst är sned åt samma håll om den är travtränad.

Såhär gör jag:

- Böjt spår i höger varv:

x Bak med ytterskänkeln (dvs vänster) för att hålla baken på plats.
x Ställ och böj ordentligt åt höger.
x Ha koll på bogen, innerskänkeln ganska långt fram.
x Led och visa vägen tydligt men tänk på att hästen ska söka stöd på yttertygeln.

- Böjt spår vänster varv:

x Rakare hals, låt inte hästen förböja sig och skjuta ut bogen.
x innerskänkeln lite längre bak så att hästen inte trycker in rumpan.
x tänk lite öppna/boken in längs voltspåret.
x tänk att du rider på en månghörning så att du hela tiden svänger hästens framdel.

- Dessutom rider jag en massa skänkelvikning undan höger, skänkelvikning med kontraställning undan vänster (dvs hästen ställd åt höger men flyttar för vänster skänkel)
- En väldig massa framdelsvändning undan främst vänster men också höger.
- Galoppfattningar ur dessa övningar stärker och lösgör också.

Tycker detta är ett intressant ämne då jag själv jobbar mkt med detta!
:D
 
Sv: rakriktning?

Båda mina medryttarhästar skjuter ut högerbogen åt höger och baken åt vänster och bär på så vis mer tyngd med höger bak.
Skulle tro att din häst är sned åt samma håll om den är travtränad.

Såhär gör jag:

- Böjt spår i höger varv:

x Bak med ytterskänkeln (dvs vänster) för att hålla baken på plats.
x Ställ och böj ordentligt åt höger.
x Ha koll på bogen, innerskänkeln ganska långt fram.
x Led och visa vägen tydligt men tänk på att hästen ska söka stöd på yttertygeln.

- Böjt spår vänster varv:

x Rakare hals, låt inte hästen förböja sig och skjuta ut bogen.
x innerskänkeln lite längre bak så att hästen inte trycker in rumpan.
x tänk lite öppna/boken in längs voltspåret.
x tänk att du rider på en månghörning så att du hela tiden svänger hästens framdel.

- Dessutom rider jag en massa skänkelvikning undan höger, skänkelvikning med kontraställning undan vänster (dvs hästen ställd åt höger men flyttar för vänster skänkel)
- En väldig massa framdelsvändning undan främst vänster men också höger.
- Galoppfattningar ur dessa övningar stärker och lösgör också.

Tycker detta är ett intressant ämne då jag själv jobbar mkt med detta!
:D


hmm, kan mycke väl stämma :P
galoppfattningar o framdelsvändningar har vvi inte riktigt kommit till än ;) men de andra tipsen ska ja testa så fort ja kan :D

men tror ni att det kan påverka att han är mycke mer lösgjord i högra sidan än den vänstra ?
för de har jag märkt, att han är mer "böjlig" på hö sidan än vä :)
 
Sv: rakriktning?

Ok. :)

Det har mycket med styrka och lösgjordhet att göra, ja. Tänk på att jobba extra mycket i det svårare varvet, det är lätt att man rider mer i det enklare varvet eftersom det går bättre...

Men lycka till iaf hoppas du fått nån hjälp av tipsen :)
 
Sv: rakriktning?

Ok. :)

Det har mycket med styrka och lösgjordhet att göra, ja. Tänk på att jobba extra mycket i det svårare varvet, det är lätt att man rider mer i det enklare varvet eftersom det går bättre...

Men lycka till iaf hoppas du fått nån hjälp av tipsen :)

jadå, försöker så gott ja kan att rida han jämlikt så att säga ;)
stretchar han oxå efter varje pass, så borde ju bara bli bättre o bättre :)

ja, de hoppas jag :D men ni får gärna skriva mer om ni kommer på nåt ;) :D
 
Sv: rakriktning?

Rakriktning kommer ganska långt bak i utbildningsskalan;) Rakriktning är ganska svårt!

Gör en massa lösgörande arbete, såsom volter, serpentiner, övergångar och tempoväxlingar de första passen tills du verkligen känner att han är smidig i sidorna och tar stöd på bettet. Övergångar, övergångar , övergångar! Det bästa som finns:D Se till att du bestämmer takten hela tiden.

Sedan kan du börja med lösgörande övningar som skänkelvikningar, både på rakt och böjt spår.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 452
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 134
Senast: WildHorse
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 936
Senast: hundtant
·
L
Övr. Hund Hej! Nu är det såhär att jag ska få en hund valp som är en flat coated retriever 💙 Och han kommer flytta hem till oss i helgen så jag...
Svar
2
· Visningar
1 013
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp