• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Han_naH
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 702
H

Han_naH

Vad är det för skillnad på ett rakt bett med fasta ringar och ett med "vanliga" löpande ringar.

Är det bara det att man får mer häv på det med fasta eller? Känner att jag verkligen inte fattar vad det är för skillnad, eller jag kan inte räkna ut skillnaden själv.

Men skillnad måste det ju vara för hästen är vedervärdig att rida på det med fasta, men underbar på det med "vanliga" bettringar.

Någon smart bukemänniska som vet?

Sv: Rakt bett

Jag köpte ett bett med fasta ringar för jag tänkte att logiskt sätt så borde det vara bekvämare för hästen, ligga mer stilla och inte en chans att det nyps :o

Men grejjen är den att nu har jag märkt att han trivs mycket bättre med "lösa" ringar :smirk:

Vad det är för skillnad egentligen har jag ingen aning om, jag trodde det var så som jag skrev ovan men det är kanske fel :p

:p :bump:

Jag red först med ett bett utan fasta ringar men köpte snart ett med fasta av samma anledning som BancoB skrev :p

Precis min tanke också, men det funkar ju tydligen inte på min varje fall.
Så det måste ju vara någon skillnad i hur det blir när man tar förhållningar/hur det ligger i munnen etc. eller?
Och det enda jag kunde komma på det var att det ev. blev mer häv på det med fasta ringar, men inte vet jag.

Det med fasta ringar ligger mera stilla i hästens mun. Rörliga ringar-rörligare bett. Hästar som leker med bettet brukar fungera mycket bättre med fasta ringar.

Vet inte riktigt skillnaden så, förutom att dt antagligen ligger mer stilla, samt inte nyps. Men jag har upplevt att det blir mycket "stelare" på ett med fasta. Hästarna blir lite mer stumma på det, osv..Men det kan ju bara ha varit en tillfällighet kanske.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
222
Senast: Nevermind
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 212
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
495
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka