Rakt/delat

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Aeternum
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 52
  • Visningar Visningar 2 607
Sv: Rakt/delat

Med vad är de där för ringar då?
Jag har alltid kallat de där D-ringar

ingen som vet varför man har fasta ringar och d ringar??:confused:

varför inte rida med hackamore? det gör jag på både min unghäst och min äldre häst, båda trivs jätte bra med det!

jag rider på rakt bett, tredelat bett samt hackamore. dessutom använder jag ibland remontgrimma och ibland engelsk nosgrimma, allt för att som Myy skrev alternera tryckpunkterna så mycket som möjligt.

pokara skrev:
varför inte rida med hackamore? det gör jag på både min unghäst och min äldre häst, båda trivs jätte bra med det!

För att jag blir för stark i handen.
Pirro trivs rätt okej med det men stör sig på kedjan under hakan.
Men när vi hoppar.
Jag är väldigt osäker när jag hoppar honom. (då han vägrar om han inte kommer exakt rätt) så jag sitter och håller tills jag är säker på avståndet o då blir han sur o stannar iaf.
Kort sagt. Jag blir för stark.

Det är ett eggbett.

Eggbett:
eggbuttsnaf.jpg

D-Bett:
1329002_200w.jpg

Någon som har erfarenhet av fullcheek? Får man tävla ponny i hoppning med sånt bett? Funderar på att testa nåt annat bett för vanligt bett är för svagt för min ponny, och pessoa är för skarpt.. Funderade också på tredelat. Hackamore testade vi förra sommaren, hon gick superbra på träning med det, kanske hopppade hon något högre med skallen. Men på tävling var det tvärstopp, haha! :P
Nån som har tips?

Hejsan!

En av anledningarna till att man kanske väljer fasta ringar på bettet är att det blir mer stabilt och sägs ligga stadigare i hästens mun i och med det. Detta enligt säljare och tillverkare i alla fall.

Angående D-ringar på bettet. Kika lite längre ner så ser du en bra bild som visar skillnaden på d-ringar och Eggbett. När jag såg bilden så såg jag att jag själv faktiskt har ett tredelat eggbett och inte d-ringar som jag har kallat det tidigare. Jag skulle tro att D-ringarna, förutom att ge stadga, även "ramar in" munnen på hästen.

Det är min tanke i alla fall.

pokara skrev:

Hej!

Jag har en fråga till dig som rider på Hackamore.
Hur fungerar det? Alltså själva mekanismen. Jag har ett "stort" hackamore inget s.k. ponnyhackamore alltså. Och detta hackamore som jag har har ledade skänklar. Har dina/ditt hackamore det också?

Jag har vridit och vänt på mitt hackamore och jag kan liksom inte fatta hur det är tänkt att det skall fungera. När jag tar i tygeln, så att den är sträck, i vilken vinkel skall skänklarna på hackamoret då vara? Mitt ledade hackamore ger inget tryck på nosryggen om jag inte tillåter skänklarna att bli helt raka jämns med tyglarna. Om du förstår vad jag menar.

Kan du, eller någon annan, förklara för mig hur det är tänkt att hackamoret skall fungera och sitta på hästen?

Tack!

Myy skrev:
Hej!

Jag har en fråga till dig som rider på Hackamore.
Hur fungerar det? Alltså själva mekanismen. Jag har ett "stort" hackamore inget s.k. ponnyhackamore alltså. Och detta hackamore som jag har har ledade skänklar. Har dina/ditt hackamore det också?

Jag har vridit och vänt på mitt hackamore och jag kan liksom inte fatta hur det är tänkt att det skall fungera. När jag tar i tygeln, så att den är sträck, i vilken vinkel skall skänklarna på hackamoret då vara? Mitt ledade hackamore ger inget tryck på nosryggen om jag inte tillåter skänklarna att bli helt raka jämns med tyglarna. Om du förstår vad jag menar.

Kan du, eller någon annan, förklara för mig hur det är tänkt att hackamoret skall fungera och sitta på hästen?

Tack!

Ingen som kan svara på denna fråga??

Vill gärna veta!

_Jasmine_ skrev:
Vad tycker ni?
Rakt, tvådela, tredelat?
Vad har ni och varför?

varierar mellan rakt eggbett, tvådelat pessoabett, hackamore och repgrimma..:) hästen trivs jättebra på dessa och jag vill variera trycket.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej, är det någon som vet om ett rakt fullcheek bett eller ett rakt fullcheek äppelbett är tillåtet inom dressyren? Skulle också...
Svar
2
· Visningar
226
Senast: iliedtoday
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Nevermind
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 217
Senast: sweep
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 096
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka