Rakt odelat tränsbett

Sv: Rakt odelat tränsbett

Jag har ett svagt böjt oledat bett till medryttarpållen, och av de betslingar vi växlar mellan - rakt, tredelat och sidepull - är det nog det raka han gillar bäst. Han trivs med tungtryck - när jag bytte från hans gamla tvådelade till tredelat med kula blev han en helt annan häst.

Har faktist inte märkt någon som helst skillnad i ridningen mellan det raka och det tredelade, förutom då att han är lugnare och trevligare i munnen med det raka. Både förhållningar och ställningar går igenom lika lätt på honom som med ett ledat bett.

Tack alla, väldigt informativa och intressanta erfarenheter av olika slag ! :bow:
Varför får man inte tävla dressyr på ett rakt tränsbett undrar jag nu? Finns det någon bra anleding????
:bow: :bow:

mackan skrev:
Tack alla, väldigt informativa och intressanta erfarenheter av olika slag ! :bow:
Varför får man inte tävla dressyr på ett rakt tränsbett undrar jag nu? Finns det någon bra anleding????
:bow: :bow:
För att det annses skarpare än vanliga två och tredelade....

.......och för att dressyr är en väldigt bakåtsträvande sport..........

Liknande trådar

Utrustning Jag ska införskaffa ett nytt bett till min häst, som variation till det tredelade eggbettet som vi rider på idag. Det kommer...
Svar
8
· Visningar
1 138
Senast: Gimlan
·
Dressyr Jag har nyligen introducerat min häst på kandar. Hade inställningen att jag förmodligen skulle behöva fixa, trixa och nixa med olika...
Svar
16
· Visningar
3 328
Senast: mackan
·
Ridning Nu är man återigen fast i den ändlösa bett-djungeln och som vanligt har jag ingen aning om vad jag ska köpa för något. Ska försöka hitta...
Svar
5
· Visningar
1 210
Senast: minponny
·
Ridning Nu är man återigen fast i den ändlösa bett-djungeln och som vanligt har jag ingen aning om vad jag ska köpa för något. Ska försöka hitta...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: theresesandberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Blandraser och renraser
  • Shop to you drop, del 4