Rakt vs tredelat bett

Raka bett kan bli lite suddigt,speciellt på en unghäst så baucher blir nog bra får vi hoppas.

Helt riktigt, bacuher är endast lite stadigare, annars är effekten densamma :)

Jag och flera tränarkollegor upplever Baucher som skarpare. Vi köper inte alls att det skulle vara så jäkla milt.
 
Jag och flera tränarkollegor upplever Baucher som skarpare. Vi köper inte alls att det skulle vara så jäkla milt.

Jag vet tyvärr väldigt lite om bett. Alla mina hästar har gått bra på tredelat, så jag har inte behövt bekymra mig så mycket om bett. Men jag vill absolut inte ha ett skarpt bett. Jag vill ha ett bett som fungerar som ett tredelat, men som inte kan åka igenom munnen. Jag velar fram och tillbaka mellan bettskivor eller Baucher."tuaphua, varför upplever du Baucher som skarpare? Vilket skulle du föredra, Baucher eller bettskivor?
 
Jag vet tyvärr väldigt lite om bett. Alla mina hästar har gått bra på tredelat, så jag har inte behövt bekymra mig så mycket om bett. Men jag vill absolut inte ha ett skarpt bett. Jag vill ha ett bett som fungerar som ett tredelat, men som inte kan åka igenom munnen. Jag velar fram och tillbaka mellan bettskivor eller Baucher."tuaphua, varför upplever du Baucher som skarpare? Vilket skulle du föredra, Baucher eller bettskivor?

Jag hade hellre haft bettskivor alt satt en läderrem mellan bettringarna under hakan en period.
Att bettet åker i sidled beror ju på att man måste ta lite väl kraftiga tygeltag. Det bör ge sig med utbildning(av ryttare och/eller häst).
Innan det är klart ser jag ingen idé att tävla dressyr. Och då kan man ha en rem under hakan tex tills det är klart.
Rundsydda träns utan rejäl nackplatta kan göra det lättare att saker glider runt med.

IOM att bauchern inte har munspelen fastsatt i samma ring som sidostycket blir effekten lite annorlunda än av ett tränsbett där allt snurrar kring en axel sas.
Det är rätt många hästar som får mer tendenser att backa av handen på baucher. Och många av de som är lite felridna och tunga som man kan använda baucher på i uppbetslat syfte en period innan man fått dem lydigare.
 
Jag hade hellre haft bettskivor alt satt en läderrem mellan bettringarna under hakan en period.
Att bettet åker i sidled beror ju på att man måste ta lite väl kraftiga tygeltag. Det bör ge sig med utbildning(av ryttare och/eller häst).
Innan det är klart ser jag ingen idé att tävla dressyr. Och då kan man ha en rem under hakan tex tills det är klart.
Rundsydda träns utan rejäl nackplatta kan göra det lättare att saker glider runt med.

IOM att bauchern inte har munspelen fastsatt i samma ring som sidostycket blir effekten lite annorlunda än av ett tränsbett där allt snurrar kring en axel sas.
Det är rätt många hästar som får mer tendenser att backa av handen på baucher. Och många av de som är lite felridna och tunga som man kan använda baucher på i uppbetslat syfte en period innan man fått dem lydigare.
Hästen har ett micklem träns som sitter perfekt. Utbildning behöver både jag och hästen... Skämt åsido, men helt rätt att bettet åker igenom munnen vid kraftigare tygeltag, främst på volt. Hon gapar lite, och eftersom jag har nosgrimman bara löst åtspänt samt att bettet har väldigt små bettringar, så åker bettet lätt igenom munnen.
 
Jag ska åka iväg till Hööks, ska fråga försäljaren där. Får se vad det blir, antingen bettskivor eller Baucher, eller något liknande. Det finns ju en uppsjö av bett...
 
Hästen har ett micklem träns som sitter perfekt. Utbildning behöver både jag och hästen... Skämt åsido, men helt rätt att bettet åker igenom munnen vid kraftigare tygeltag, främst på volt. Hon gapar lite, och eftersom jag har nosgrimman bara löst åtspänt samt att bettet har väldigt små bettringar, så åker bettet lätt igenom munnen.

Alla har vi varit där någon gång. Och det är jättebra att du inte drar till nosgrimman medan du och hästen lär dig. :)
 
Jag ska åka iväg till Hööks, ska fråga försäljaren där. Får se vad det blir, antingen bettskivor eller Baucher, eller något liknande. Det finns ju en uppsjö av bett...

Fråga hellre din tränare! Man behöver inte kunna ett skit om hästträning eller bettfunktion för att jobba på Hööks.
Det vore som att fråga hur du ska träna sjukgymnastik av de som säljer dina sportkläder. :)
 
Alla har vi varit där någon gång. Och det är jättebra att du inte drar till nosgrimman medan du och hästen lär dig. :)
Är helt emot att dra åt nosgrimman. Det är bara bra att hästen kan gapa, då märker jag att jag gör fel. Hon är min egna fösta unghäst, så vi lär oss båda allt eftersom.
 
Jag och flera tränarkollegor upplever Baucher som skarpare. Vi köper inte alls att det skulle vara så jäkla milt.

Har testat på ett par hästar och de som inte älskade var det ingen skillnad på.

Jag ser det som ett väldigt trevligt bett, ligger still och stör inte i onödan. Men det är väl som med alla andra bett, högst individuellt.
 
@ufot Hade det varit jag hade jag hellre provat ett med parerstänger än baucher. Jag provade baucher till min men han tyckte det var obehagligt och släppte bara kontakten och drog in näsan vilket han inte alls har några som helst tendenser till annars (snarare tvärtom, han är en sån som gärna kör fram näsan).
 
Ibland är det intressant att vara hästägare... Efter mycket funderande köpte jag tillslut ett baucher. När jag stoppade in den i munnen på hästen tuggade hon och sa NEJ. Det var ytterst tydligt att hon inte gillade bettet. Jag försökte både höja och sänka och ändra både hit och dit, men hästen var inte tillfreds. Det var bara att åka tillbaka och köpa ett annat bett.

Denna gång blev det ett liknande som hon har nu, tredelat med lösa ringar och sötmetall i mitten + bettskivor. Den enda skillnaden är att mittdelen är vänd åt andra hållet. Hästen tuggade lite när hon fick bettet i munnen, men sedan brydde hon sig inte. Tog en liten promenad med henne och hon brydde sig inte alls om bettet och var uppenbart helt tillfreds.

Egentligen är jag bara glad över att hon säger till. Tredelade är bra bett, så det känns bra att hon tycker detsamma.
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 060
Senast: Fazeem
·
Utrustning Lite konstig rubrik, men jag ska förklara. Rider hästen med tredelat med fasta ringar. Jag upplever att bett med fasta ringar ofta...
Svar
10
· Visningar
1 139
Senast: Marty
·
Utrustning Ponnybus behöver ett nytt bett. Kruxet är att hon inte riktigt gillat bett tidigare. Nu har tandläkaren åtgärdat rejäla hakar och jag...
Svar
1
· Visningar
359
Senast: Lemeie
·
Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp